رهنمودهای گام‌به‌گام بلندخوانی از بارداری تا دو ماهگی

مرحله پیش از تولد

از آن جا که سیستم شنوایی کودک تا ماه ششم حاملگی مادر کامل می‌شود، این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جنین پس از ۶ ماهگی می‌تواند صدای مادر و دیگر صداها را بشنود. در واقع گوش سپردن به محرک‌های خارجی برای رشد شنوایی جنین لازم است.

مطالعات نشان می‌دهند که پس از تولد نوزاد، می‌تواند کتاب‌ها، ترانه‌ها یا موسیقی‌هایی را که در شکم مادر شنیده است تشخیص دهد. این صداهای آشنا از جنبه احساسی به کودک آرامش می‌بخشد.

خواندن پیش از تولد، هم برای مادر و پدر و هم برای کودک بسیار خوب است، زیرا نه تنها مغز کودک را برای یادگیری زبان آماده می‌کند، بلکه مادر و پدر را به داشتن برنامه منظمی برای بلندخوانی با کودک عادت می‌دهد.

همان‌طور که نمی‌توان گفت در زمانی که کودک در شکم مادر است خواندن برای او بسیار زود است، نباید فراموش کرد که هیچگاه شروع به خواندن برای کودک دیر نیست. خواه کودک در شکم مادر در ماه ششم باشد و خواه نوزادی شش ماهه، همین امروز کتاب خواندن را آغاز کنید.

مرحله تولد تا دو ماهگی

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید از کتاب‌های بزرگ‌سالان یا مجلات هم برای نوزادتان بخوانید. برای نوزادانی در این سن (حدود دو ماهگی ) اصلا فهم لغات مطرح نیست. در خواندن برای نوزادان، صدای شما و قرار گرفتن او در آغوشتان است که اهمیت دارد.

به هنگام تولد، سیستم دیداری نوزاد کامل رشد نکرده است. دو ماه طول می‌کشد تا ماهیچه‌های چشم نوزاد تقویت شوند و نوزاد بتواند نگاه خود را در نقطه‌ای ثابت نگه دارد. در ماه‌های نخست، نوزاد از رنگ‌های پیرامون خود تنها سایه‌هایی تار را می‌تواند تشخیص دهد. با تحریک کردن اعصاب دیداری نوزاد، به تدریج سیستم دیداری او رشد می‌کند تا یک‌سالگی که به رشد کامل برسد.

در ماه‌های نخست تولد، رنگ‌ها نمی‌توانند اعصاب مربوط به حس دیداری نوزاد را تحریک کنند. با تحریک این سلول‌ها، اعصاب چشم نوزاد رشد می‌کند و بخش دیداری مغز نوزاد کامل می‌شود و با دیگر بخش‌های مغز ارتباط درستی برقرار می‌کند. پژوهش‌گران ثابت کرده‌اند که تضادهای رنگی قوی مثل سیاه و سفید روی شبکیه نوزاد ثبت می‌شوند و قوی‌ترین سیگنال‌ها یا نشانه‌ها را به مغز نوزاد می‌فرستند.

  • مکان و زمانی مناسب و آرام، بدون صداهای پیرامونی برگزینید.
  • خود و کودک را در وضعیت مناسب و راحتی قرار دهید، در رختخواب یا روی مبل
  • دستکم روزی دو بار و هر بار چند دقیقه در وقت بیداری و زمان خوردن غذا، برای کودک خود کتاب بخوانید. شما حتا زمانی که کودک به خواب رفته است، خواندن را ادامه دهید.
  • اگر فرزندان دیگری هم دارید، درحالی که نوزاد را در آغوش گرفته‌اید، برای آن‌ها نیز کتاب‌های مورد علاقه‌شان را بخوانید.
  • وقتی نوزادتان چشم‌هایش را باز می‌کند، او را نزدیک خود ببرید (حدود ۲۵ سانتیمتر) تا صورت شما را هنگامی که برایش کتاب می‌خوانید ببیند.

گونه‌هایی که پیشنهاد می‌شود برای نوزاد از ابتدای تولد تا دو ماهگی بخوانید!

  • هر مطلبی که برايتان خواندنش جالب است
  • کتاب‌هایی که پیش از تولد او برایش خوانده‌اید
  • کتاب‌هایی که خودتان نیز دوست دارید
  • ​هر مطلبی که برایتان خواندنش جالب است
  • کتاب‌هایی با متن موزون یا شعر
  • کتاب‌های مقوایی با طرح‌های سیاه و سفید

دو ماهگی

خرید مجموعه کتاب‌های ترانه و متل

دو ماهگی

خرید کتاب‌های لالایی

دو ماهگی

خرید کتاب و مکعب‌های سیاه و سفید 

دو ماهگی

خرید کتاب خواندن با نوزاد و نوپا

کتاب « خواندن با نوزاد و نوپا ، چگونه به نوزاد و نوپای خود کمک کنیم تا دنیای واژه‌ها را کشف کند؟» راهنمایی است کاربردی که به زبان ساده به مادران و پدران جوان نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند با داشتن برنامه بلندخوانی روزانه، از دوره نوزادی و نوپایی، رشد همه‌جانبه و موفقیت فرزندانشان را در زندگی پشتیبانی کنند.​

منبع
کتاب خواندن با نوزاد و نوپا سایت ترویج کتابخوانی کتابک
Submitted by editor on