راهنمای ترویج خواندن در خانه و خانواده

  • پایه های عادت خواندن در خانه شکل می گیرد. اگر در خانه فضای مساعدی برای تشویق خواندن باشد، کار آموزشگاه و کتابخانه آسانتر می شود. فضای عمومی خانه، روش زندگی پدر و مادر و کار آگاهانه آن ها با کودک، در نگرش کودک به کتاب و مطالعه تأثیر همه جانبه ای دارد. اگر محیط خانواده، آموزشگاه و کتابخانه با یکدیگر هماهنگ و برانگیزاننده باشند، عادت مطالعه به آسانی در کودک پا می گیرد و ریشه می کند.
  • کودک خردسالی که از دو یا سه سالگی کتاب تصویری در دسترس دارد و برایش کتاب خوانده اند و قصه گفته اند، در حقیقت دانه های یک عادت پایدار را در او کاشته اند. هنگامی که کودک در خانه ای بزرگ می شود که همه ی بزرگترها کتاب می خوانند و درباره ی آن گفت وگو می کنند، کودک با فضای برانگیزاننده ی مطالعه روبه روست.
  • پدر و مادر می توانند آگاهانه فضای کتابخوانی خانه را پر جلوه تر کنند. آنان می توانند به طور منظم از همان خردسالی برای کودک خود کتاب بخوانند، روزنامه و نشریه بخرند و به خانه بیاورند و آن ها را در خانه بخوانند و با کودکان درباره برخی مطالب جالب آن گفت و گو کنند. بسیار خوب است پدران و مادران برای کودکان کتاب بخرند و در مناسبت های گوناگون به آن ها هدیه بدهند. پدران و مادران می توانند در هنگامی که خانواده گردهم هستند، گفت وگوهای علمی را پیش بکشند و دیدگاه بچه ها را درباره آن ها جویا شوند و برای یافتن پاسخ، آن ها را به سوی کتاب راهنمایی کنند.
  • کتابک تلاش خواهد کرد با در دسترس گذاشتن مقاله ها و رهنمود های گوناگون، خانواده ها را در ترویج کتابخوانی توانمند تر سازد. کودک یا کودکان شما در چه سنی هستند؟ برای هر سن روش ها و رهنمود های ویژه ای وجود دارد که با خواندن آن ها بهتر می توانید به کودکان خود یاری رسانید.