معرفی کتاب و فیلم آن شرلی با موهای قرمز

آن شرلی با موهای قرمز مجموعه رمان هشت جلدی نوشته‌ی لوسی ماد مونت گومری نویسنده کانادایی است که در سال ۱۹۰۸ در کانادا منتشر شد.

 

آن شرلی با موهای قرمز

 

جلد نخستین چاپ کتاب آن شرلی در گرین گیبلز

 

آن شرلی با موهای قرمز

نخستین تصاویر از رمان آن شرلی در گرین گیبلز

 

ماریلا و ماتیو کاتبرت، خواهر و برادری مزرعه‌دار هستند و صاحب گرین گیبلز محسوب می‌شوند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند سرپرستی پسربچه ۱۰–۱۱ ساله‌ای را به عهده بگیرند اما مسئول یتیم‌خانه به اشتباه دختربچه‌ای به نام آن شرلی را که والدینش را هنگامی که سه‌ ماهه بوده از دست داده، به گرین گیبلز می فرستد.

جلدهای نخست کتاب به داستان زندگی آنی از دوازده‌سالگی تا شانزده‌سالگی می پردازد. می‌بینیم که آن یتیم که به قول خودش هیچکس او را نمی‌خواهد و زیبایی چندانی هم ندارد چطور صاحب خانه و خانواده می‌شود، دوست پیدا می‌کند، مدرسه می‌رود، در امتحانات یکی از معتبرترین کالج‌های دنیا قبول می‌شود و استعدادهایش (به ویژه در زمینه‌ی ادبیات) کشف می‌شود.

 

آن شرلی با موهای قرمز

ایده‌ی نخستین آن شرلی با موهای قرمز

لوسی ماد مونتگمری ایده‌ی نوشتن این داستان بی نظیر را از یک خبر روزنامه گرفت. خبری که در آن از فرستادن یک دختر یتیم به جای یک پسر یتیم برای کمک به خانوادهای کشاورز سخن گفته بود. براساس آن خبر، زوج کشاورز تصمیم گرفته بودند که آن دختر را نگه دارند و بزرگ کنند. لوسی برای نوشتن ماجراهای «آن شرلی» تصویر یک دختر مو قرمز را که از مجله‌ای امریکایی بریده بود جلوی چشمش گذاشته بود تا تصویر درست‌تر و باورپذیرتری از آنی ارائه کند و هرگز هم فراموش نکند که این دختر چه احساسات عمیقی دارد.


خرید کتاب‌های کلاسیک نشر افق


«آن شرلی» عاشق طبیعت است و در برخورد با زیبایی‌های آن در دنیای خیال غرق می‌شود. همین زیبایی طبیعت «آوون لی» که با خروج از پرورشگاه با آن رودر رو شده، او را چنان از خود بیخود می‌کند که با بروز احساساتش ماریلا و ماتیو را به خنده می‌اندازد و از عمق احساسات او متأثر می‌شوند. آنی از آن کاراکترهای مصنوعی و خسته کننده بعضی از قصه‌ها نیست که تمام کارهایشان همیشه درست است و از غیب می‌دانند که چه موقع، چه کاری باید انجام داد. «آن»، کاراکتری است مثل تمام انسان‌های واقعی. او هم صفات مثبت و منفی بسیاری دارد.

اینجاست که هنر شخصیت‌پردازی مونتگمری به اوج می‌رسد و ما شاهد کاراکتری هستیم که بسیار واقعی و ملموس از آب در آمده. آنی خوب شعر می‌خواند، دختری شاد و خیالپرداز است، به درس‌هایش اهمیت می‌دهد، دوستی وفادار است؛ اما همان قدر هم سر به هوا، یکدنده و گاهی تندمزاج است.


خرید کتاب‌های عاشقانه‌های کلاسیک نشر افق


سارا قدیانی این مجموعه رمان هشت‌جلدی را در ایران به فارسی ترجمه کرده است.

  • آن شرلی در گرین گیبلز (Anne of Green Gables)
  • آن شرلی در اونلی (Anne of Avonlea)
  • آن شرلی در جزیره (Anne of the Island)
  • آن شرلی در ویندی پاپلز (Anne of Windy Poplars)
  • آن شرلی در خانه رویاها (Anne's House of Dreams)
  • آن شرلی در اینگل ساید (Anne of Ingleside)
  • دره رنگین کمان (Rainbow Valley)
  • ریلا در اینگل ساید (Rilla of Ingleside)

 

آن شرلی با موهای قرمز


خرید مجموعه ۸ جلدی آنی شرلی


اقتباس های تصویری از آن شرلی با موهای قرمز

«آن شرلی» خیلی زود به دنیای تصویر پا گذاشت به طوری که در سال ۱۹۱۹ فیلمی صامت به کارگردانی ویلیام دزموند از آن ساخته شد. در سال ۱۹۳۴ نیز این کتاب بهانه‌ای برای ساخت یک فیلم سیاه و سفید بود. نقش آن را در این فیلم داون اودی بازی کرد که پس از بازی در این نقش نام خود را به «آن شرلی» تغییر داد. ۵ فیلم تلویزونی نیز در سال‌های ۱۹۵۶، ۱۹۷۲،۱۹۸۵ و ۲۰۰۰ بر اساس این رمان ساخته شد.

محبوب ترین اقتباس تلویزیونی از این رمان سریال خاطره انگیز رویای سبز است که به فارسی نیز دوبله و پخش شده است.

سریال آن شرلی با موهای قرمز ( رویای سبز)

در سال ۱۹۸۵ سریال «رویای سبز» یا «آن شرلی» با نام اصلی «آن از گرین‌گیبلز» (Anne of Green Gables)، که یک درام تلویزیونی کانادایی است ساخته و از شبکه سی‌بی‌سی پخش شد. این مجموعه نیز مانند قصه‌های جزیره و امیلی در نیومون بر پایه داستانی از لوسی ماد مونتگمری و تهیه‌ کنندگی کوئین سولی‌وان است.

«رویای سبز» به سرپرستی سعید شرافت به فارسی دوبله شده است.

آن شرلی با موهای قرمز

  • کارگردان: کوین سالیوان
  • بازیگران: مگان فالوز، کالین دوهرست، ریچارد فارنزورث
  • کشور سازنده: کانادا
  • پخش کننده: شبکه اصلی سی‌بی‌سی

انیمیشن کارتونی آن شرلی با موهای قرمز

انیمیشن کارتونی «آن شرلی با موهای قرمز» به کارگردانی ایسائو تاکاهاتا در ۵۰ قسمت در استودیو نیپون انیمیشن ژاپن ساخته و در سال ۱۹۷۹ از شبکه فوجی تلویژن به نمایش درآمد.

آن شرلی با موهای قرمز

پخش اصلی این انیمیشن از ۷ ژانویه ۱۹۷۹ آغاز و تا ۳۰ سپتامبر ۱۹۷۹ ادامه داشت.

موزه آن شرلی با موهای قرمز در گرین گیبلز

جالب است بدانید زادگاه لوسی ماد مونت گومری خالق رمان های «آن شرلی» و «قصه های جزیره»، گرین گیبلز است. گرین گیبلز به بستگان نویسنده (لوسی ماد مونت گومری ) تعلق داشت. این خانه در کاوندیش (cavendish)، اجتماع کوچک مزرعه داری در بخش شمالی جزیره پرنس ادوارد قرار دارد. برخی این بخش از جزیره را "سرزمین آن" می نامند.

آن شرلی با موهای قرمز

 

مزرعه گرین گیبلز اکنون به یک موزه تبدیل شده (که با نام اینگل ساید شناخته می شود) و بخشی از پارک ملی جزیره پرنس ادوارد محسوب می شود. در نزدیکی آن، دهکده آوونلی که محل زندگی «آن شرلی» بود واقع شده است. علاقمندان از سراسر دنیا برای دیدن این نواحی به این محل می آیند. می توانید از اتاق های خانه بازدید کنید به اتاق «آن» بروید، آشپزخانه ماریلا را بینید و یا حتی با درشکه ماتیو به گردش بروید!

دیگر جاذبه‌های این ناحیه از جمله زادگاه مونتگومری و نیز مدرسه‌ی یک کلاسه‌ای که در آن تدریس می‌کرد، نیز در همین محل واقع هستند.

آن شرلی با موهای قرمز

زادگاه لوسی ماد مونتگومری

جزیره پرنس ادوارد کوچک‌ترین ایالت کاناداست. پرنس ادوارد به همراه نیوبرونزویک و نوااسکاتیا سه ایالت ساحلی کانادا را تشکیل می‌دهند. این جزیره در خلیج سنت لاورنس واقع شده که یکی از شاخه‌های بزرگ اقیانوس اطلس است.

در حال حاضر مک‌دونالد باتلر نوۀ لوسی ماد مونتگومری عهده‌دار مجوز تجاری، تولیدات و پروژه‌های مربوط به میراث مونتگومری است.

 

آن شرلی با موهای قرمز

نقشه‌ای جالب درباره‌ی موقعیت‌های مکانی داستان «آن شرلی» که در جزیره پرنس ادوارد نصب شده است.

 

سایت موزه آن شرلی

گردآورنده:
سپیده سیف اشرفی
منبع
ویکیپدیا انگلیسیویکیپدیا فارسیwww.raptisrarebooks.com anthropology.irوبلاگ آن شرلی، دختری از گرین گیبلز
Submitted by editor on