تغذیه با شیر مادر، یک عمر سلامتی

۱۰ تا ۱۶ مرداد هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است. آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف، به این مناسبت بیانیه منتشر کرده است که در زیر می خوانید:

بهترین آغاز برای هر کودکی تغذیه با شیر مادر است – یکی از ساده ترین، هوشمندانه ترین و به صرفه ترین راه برای داشتن کودکانی سالمتر، خانواده های مستحکم تر و رشدی پایدارتر.

هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نقش حیاتی شیر مادر بر زندگی کودکان و اهمیت ترویج تغذیه با شیر را به عنوان یک ارزش جهانی، ملی و در سطح جامعه برجسته می کند. "تغذیه با شیر مادر، یک عمر سلامتی" موضوع امسال تغذیه با شیر مادر است که اشاره دارد به رابطه ای که بین تغذیه با شیر مادر و رسیدن به اهداف توسعه هزاره وجود دارد.

این رابطه به ویژه در مورد هدف چهارم توسعه هزاره که مربوط به کاهش مرگ و میر کودکان است بسیار آشکار است. از سال ۱۹۹۰ شمار مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال ناشی از علل قابل پیشگیری ۴۷ درصد کاهش یافته است. اما هنوز هرسال نزدیک به ۷ میلیون کودک جان خود را ازدست می دهند که بیش از ۴۰ درصد آن ها نوزادند.   
تغذیه با شیر مادر در ۱ ساعت نخست زندگی می تواند از یک پنجم این مرگ ها جلوگیری کند و به این ترتیب هر سال از مرگ بیش از۵۰۰ هزار نوزاد و مرگ روزی بیش از ۱۵۰۰ نوزاد جلوگیری می کند. تغذیه با شیر مادر نه تنها به حفظ جان کودکان کمک می کند بلکه سودمندی های بسیاری دارد که در طول دوران عمر با آن ها همراه است. تغذیه با شیر مادر پایه تغذیه خوب است و امکان ابتلا به سو تغذیه در کودکی و چاقی در بزرگسالی را کاهش می دهد. تغذیه با شیر مادر به سبب پشتیبانی از تغذیه و تقویت پیوند بین مادر و نوزاد سبب رشد سالم مغز کودک می شود و از کوتاه قدی و تضعیف رشد فیزیکی و شناختی کودکان و به خطر افتادن سلامت جوامع جلوگیری می کند.
با آگاهی از سودمندی تغذیه با شیر مادر، دشوار است باور کنیم که کمتر از نیمی از نوزادان از از شیر مادر بهره مند می شود. شمار کودکانی که تا ۶ ماهگی با شیر مادر تغذیه می شوند از این هم کمتر است. برای تغییر این وضعیت نیاز است که روی جامعه و خانواده ها کار کنیم تا مادران را به تغذیه با شیر مادر تشویق کنند. برای کارآمدتر کردن مداخلاتمان در ترویج تغذیه با شیر مادر به رویکردی یکپارچه تر نیاز داریم و باید روی تغذیه، مادران، نوزادان و سلامت کودکان، توسعه در اوایل دوران کودکی، و ارتباطات برای توسعه کار کنیم.

جنبش جهانی برای پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر با تلاش های بین المللی مانند A Promise Renewed برای کاهش مرگ های قابل پیش گیری کودکان، یا Scaling Up Nutrition Movement (SUN) برای پیش گیری از کوتاه قدی در حال رشد است. Newborn Action Plan نیز به تازگی راه اندازی شده است که شامل مشاوره در زمینه تغذیه با شیر مادر است.
جام جهانی امسال میلیون ها نفر را با هم متحد کرد. بیایید دوباره متحد شویم این بار به خاطر کودکان و تغذیه با شیر مادر را به اولویتی جهانی تبدیل کنیم و به کودکان کمک کنیم زندگی شان را به بهترین شکل ممکن آغاز کنند.

Submitted by editor3 on