مشکلات تولد نوزاد در زایمان‌های از پیش تعیین شده

باید فردا بیایی!

زایمان به روش سزارین این امکان را به افراد می‌دهد که تا حدی در جریان تولد نوزاد خود دخیل باشند و به انتخاب روز برای تولد نوزاد اقدام بکنند. اخیراً در کشور باب شده که خانواده‌ها خود تاریخ تولد نوزادشان را انتخاب می‌کنند که این موضوع می‌تواند خطر ابتلای جنین به بیماری‌های ناشی از زایمان زودرس‌یا دیرهنگام را افزایش دهد.

از قدیم‌الایام در ایران رسم بوده است که خانواده‌ها و زوج‌های جوان در انتخاب روز عروسی کمی دقت کنند و روز عروسی را حتماً در روزی بیندازند که عید یا مناسبت خوبی باشد تا به برکت آن روز شاد زندگی عروس و داماد نیز با خوشبختی همراه باشد. اما این روزها شاهد پدیده دیگری به‌نام انتخاب روز تولد برای نوزاد هستیم. زایمان سزارین برخلاف زایمان طبیعی این امکان را به افراد می‌دهد تا کمی در امر تولد نوزاد دخیل باشند.

این روزها افرادی هستند که دوست دارند فرزندشان در یک تاریخ خاص مثلاً سالگرد ازدواجشان یا سالروز تولد فرزند اولشان و حتی در سالروز تولد خودشان به دنیا بیاید.

این افراد تا حدی در این امر افراط به خرج داده‌اند که زایمان سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می‌دهند یا حتی بدون توجه به اینکه حتی یک روز هم در انجام زایمان موفق مهم و ضروری است، دو هفته در تولد نوزاد جابه‌جایی به‌وجود می‌آورند؛ حتی بعضی از خانواده‌ها حاضرند مقداری پول به‌عنوان رشوه به دکتر یا عوامل بیمارستان بدهند تا نوزاد آن‌ها در روز خاصی که در نظر گرفته‌اند به دنیا بیاید.
تاریخ‌های خاص به هر قیمتی

آقای علی-م کسی است که فرزندش در تاریخ ۱۲ بهمن ماه به دنیا آمده و فرزند اولش نیز پنج سال پیش در همین تاریخ به دنیا آمده است. او در این باره به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: «از همان ابتدا هم دلمان می‌خواست تاریخ تولد فرزندانمان در یک روز باشد و این موضوع از نظر ما صرفاً جالب بود. در دوران بارداری همسرم وقتی به پزشک مراجعه کردیم در تعیین روز زایمان به ما روز ۱۹ بهمن‌ماه را به‌طور حدودی اعلام کرد. ما برای اینکه تاریخ تولد نوزادمان با فرزند اولمان در یک روز باشد از دکتر خواستیم که تاریخ زایمان را به روز ۱۲ بهمن ماه موکول کند.

اما از همان موقع نیز دکتر به ما قولی نداد و فقط گفت که انجام این کار به شرایط جنین بستگی دارد، چرا که جلو انداختن تاریخ زایمان به مراتب خطرناک‌تر از به تعویق انداختن آن است. اما در نهایت با توجه به وضعیت جنین و تشخیص پزشک، نوزادمان در تاریخ ۱۲ بهمن ماه متولد شد اما اگر پزشک احتمال خطری را برای نوزاد یا مادرش در نظر می‌گرفت حتماً از خواسته خود صرف نظر می‌کردیم.‌»

تاریخ‌های ایرانی‌پسند

بعضی تاریخ‌ها هستند که به خودی خود برای مردم جالب هستند. مانند ۱۳۸۸/۸/۸ ‌ یا ۱۳۹۹/۹/۹ و ۱۳۹۷/۷/۷ یا ۲ خرداد و ۲۲ بهمن و ۱۳ آبان یا امثال این‌ها؛ طبیعی است که هر کسی که تاریخ تولد نوزاد ش چند روز عقب‌تر یا چند روز بعد از آن تاریخ‌ها باشد دلش می‌خواهد که تولد نوزادش را به این تاریخ خاص موکول کند. همچنین خانواده‌های زیادی هستند که وقتی متوجه می‌شوند نوزادشان قرار هست که در هفته اول مهر ماه به دنیا بیاید، برای اینکه فرزندشان نیمه دومی نشود به تکاپو می‌افتند که با به جلو انداختن تاریخ زایمان، فرزند خود را نیمه اولی کنند.

دکتر میترا مدرس گیلانی، متخصص زنان و زایمان در خصوص تعیین زمان زایمان توسط پدر و مادر در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: اگر رنج جابه‌جایی تاریخ زایمان یک هفته باشد عواقب چندانی ندارد، مگر اینکه خانواده‌ها بخواهند تاریخ خیلی پرت‌تری را انتخاب کنند. خانواده در رنج یک هفته‌ای که پزشکشان آن‌ها را آزاد می‌گذارد می‌توانند یک روز را که به‌نظر خودشان مناسب‌تر است انتخاب کنند که معمولاً یا در تقویم روز خاصی است یا با تاریخ تولد بستگان نوزاد سنخیتی دارد.

ولی گاهی تاریخی که انتخاب می‌کنند عجیب است مثلاً اصرار دارند  تولد نوزاد شان ۱۳۹۵/۵/۵ یا ۱۳۹۶/۶/۶ باشد. اینجور مواقع پزشک نباید زیر بار خواسته‌های غیرمعقول بیماران خود برود. اما همچنان تاکید می‌کنم که فقط در رنجی که برای نوزادشان خطر ندارد می‌توانند حق انتخاب داشته باشند. البته بهتر است که این موضوع میان پزشکان و خانواده‌ها باب نشود زیرا بالطبع با افزایش درخواست‌ها، خواسته‌های غیرمعقول نیز افزایش می‌یابد و بعضاً ممکن است پزشکان با پیشنهاد رشوه، ریسک این کار را بپذیرند که در هر حالت برای نوزاد خطرناک است.

پزشکان زیر بار نروند

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: مسوولیت زایمان در زمانی غیر از زمان تعیین شده با پزشک است و پزشکان نباید چنین اجازه‌ای را به بیماران خود بدهند. ما در زایمان طبیعی نمی‌توانیم دخل و تصرفی داشته باشیم و این انتخاب تاریخ تولدها صرفاً در سزارین انجام‌پذیر است. معمولاً هفته سی‌وهشتم تا هفته سی‌ونهم بارداری زمانی است که ما پزشکان می‌توانیم در آن بیماران خود را تحت عمل جراحی قرار دهیم.

اگر تولد زودتر از تاریخ معقول باشد بیمار دچار زایمان زودرس شده که مشکلات عدیده‌ای را برای نوزاد و بعضاً برای مادر به دنبال دارد. ممکن است جنین نارس باشد و می‌بایست نوزاد را در دستگاه‌های مخصوص قرار داد که همه این‌ها به رشد بچه آسیب می‌زند. تولد زودهنگام می‌تواند عقب‌ماندگی ذهنی یا جسمی را نیز برای نوزاد به‌دنبال داشته باشد.

اگر مادران باردار بخواهند همچنان برای رسیدن به تاریخ تولد مورد نظرشان، نوزادشان را در شکم خود نگه دارند، می‌تواند بسیار خطرساز باشد چرا که نوزاد را فقط می‌توان تا هفته چهلم نگهداری کرد و از این تاریخ به بعد دردهای بیمار شروع خواهد شد. آگه نوزادی بخواهد درهفته چهلم به دنیا بیاید می‌بایست مادر باردار از هفته سی‌وهشتم هر سه روز یک بار به پزشک مراجعه کرده و با تست سلامت جنین، ضربان قلب و حرکات نوزاد چکاپ شود.

۴۰ درصد سزارین در کشور

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی فقط ۵ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود. اگرچه یکی از سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر افزایش زایمان طبیعی در کشور بوده است اما همچنان براساس تحقیقات موجود، بیش از ۴۰ درصد از زایمان‌ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود و این خودش در نوع خود نوعی آسیب است، حال اگر انتخاب روز تولد نیز به این مسأله اضافه کنیم ممکن است با عوارض بدی در این مسأله اجتماعی مواجه شویم که سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد.

نویسنده
عارف چراغی
Submitted by editor on