ویژه‌برنامه‌ «کودک، هنر، صلح» برگزار شد

ویژه‌برنامه‌ی «کودک، هنر، صلح» به همراه برپایی نمایشگاه کاریکاتور و کارتون یمن و کارگاه نقاشی کودک و صلح برگزار شد.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، کارگاه نقاشی کودک و صلح و نمایشگاه کارتون و کاریکاتور یمن با حضور معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان، شهرام بابایی، مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان، ساناز آرین‌فر، مسوول نگارخانه مریم و جمعی از هنرمندان حوزه‌ی تجسمی، کاریکاتور و تصویرگر و همچنین کودکان در نگارخانه مریم برگزار شد.  

معصومه آباد - عضو شورای شهر تهران - که از مهمانان ویژه‌ی این برنامه و یکی از سخنرانان بود، در اشاره به اهمیت یادگیری کودکان گفت: در کنار بچه‌ها، صلح و دوستی و محبت و فداکاری را یاد بدهیم. به بهانه روز جهانی کودک به یاد بیاوریم روزهایی را که افرادی در جنگ کودک بودند و حالا بزرگ شده‌اند. همه اتفاقاتی که برای بچه‌های یمنی، سوری، عراقی دارد می‌افتد، زمانی هم برای ما افتاده و ما بدون این‌که خودمان بخواهیم به دنیای فردا قدم گذاشتیم.   

او ادامه داد: هرقدر برای بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، برای فردای کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. تصویری که بچه‌ها روی بوم می‌کشند، تصویرهای خیالی و شادی است که از صلح و دوستی و عشق و محبت و مهربانی دارند. عموما هم برای این تصاویر از رنگ آبی، آسمان آبی، طبیعت سبز و لباس‌های گل‌گلی بهره برده‌اند. در بیشتر تصاویر هم پرنده‌ی صلح وجود دارد که از قفس‌ رها شده بود.

آباد در اشاره به نقش یادگیری کودکان، گفت: کودکان، دنیای شگفت‌انگیزی دارند. متاسفانه در کشور ما هیچ برنامه‌ی مشخصی برای کودک در نظر گرفته نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به آغاز یادگیری هر انسانی اشاره کرد و گفت: یادگیری انسان از زمانی است که در بطن مادری نطفه‌ای به نام انسان شکل می‌گیرد. به‌طور کلی بیشترین بار یادگیری از یک تا پنج سال اول زندگی شکل می‌گیرد، یعنی در این دوره با هر آموزشی که براساس حواس پنج‌گانه باشد، شناخت انجام می‌شود و باید سرمایه‌گذاری لازم برای این پنج سال اول زندگی ایجاد شود. متاسفانه ما هزینه‌ی زیادی برای برنامه‌ریزی یادگیری کودکان صرف نمی‌کنیم. وقتی هم که کودک وارد فضای آموزشی مدرسه می‌شود، دیگر آن دوره آموزش و یادگیری به سر رسیده و این نمودار یادگیری و فراگیری به اوج خود رسیده است.

وی اظهار کرد: تقاضا دارم تلاش کنیم که ظرفیت بیشتری را به کودک اختصاص دهیم، بزرگ‌ترین فضا را به فرهنگسرای کودک اختصاص دهیم و بیشترین اعتبارات را در زمینه‌ی کودک به وجود بیاوریم. امروز که بچه‌ها را در کنار هم نشاندیم، فهم مشترک از یک موضوع را در جامعه ایجاد می‌کنیم. اگر این ادامه پیدا کند می‌توان جامعه‌ای را شکل داد که با همدلی، همگرایی و اخلاق شکل پیدا می‌کند. در غیر این صورت، آسیب‌های اجتماعی که امروز شاهدش هستیم به‌وجود می‌آید که دستاورد یک جامعه از هم گسیخته است.

آباد افزود: روز جهانی کودک و واقعه‌ای که برای قربانیان غیرنظامی اتفاق افتاده، بهانه‌ای شده است برای این گردهم آیی تا صلح و دوستی را در لباس فاخر هنر که بر هر واژه و مفهومی زیباست، بنشانیم. انتظارم این است که این برنامه را به بچه‌های دیگر کشورمان نیز برسانیم تا مقدمه‌ای باشد برای برنامه‌های بعدی.

محمود صلاحی - رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - نیز گفت: خوشحالم فضای شاد و مفرحی برای تعدادی از بچه‌ها فراهم شد تا در کنار هنرمندان پیشکسوت، آثاری خلق شود که می‌تواند در نگارخانه‌ها پیام خود را مبنی بر کودک، هنر و صلح را به گوش مخاطبان برساند. در واقع همه انسان‌هایی که خدا خلق کرده حق حیات، کار، درس خواندن، استراحت، گردش، تفریح و عبادت دارند و کودکان حق بیشتری دارند، اگر جایی برای تغذیه مشکل وجود داشت، بچه‌ها اولویت دارند؛ اما چه می‌شود کرد که بعضی از قدرت‌های بزرگ، بعضی از حکام جور برای حکومت‌خواهی دست به جنایاتی می‌زنند که تا قیامت جبران‌ناپذیر است. اسراییل هم جنایات زیادی علیه کودکان انجام داده و سازمان‌های حقوق بشری هم کاری نکرده‌اند.

او با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم، اظهار کرد:‌ همان دشمنانی را که به بچه‌های امام حسین (ع) رحم نکردند، حالا در جامه‌ای دیگر می‌بینیم. در واقع تاریخ عوض شده، اما جنایت و جنایتکاران همچنان باقی است. قدرت‌های بزرگ هم جلوگیری نمی‌کنند، بلکه حمایت هم می‌کنند؛ اما وظیفه همه مسلمانان و انسان‌ها این است که فریاد صلح طلبی را به همه دنیا بگویند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حضور پرشور کودکان در این کارگاه نقاشی اشاره کرد و گفت: امروز ۷۰ کودک بین ۶-۱۴ سال اثرهای خوبی خلق کردند. البته در کنار این کودکان، هنرمندان بزرگ هم آمدند و به‌طور کلی ۱۰۰ اثر خلق شده است.

شعرخوانی احمد امیرخلیلی و همچنین اجرای زنده موسیقی توسط هنرمند نوجوان، حسین دادفر از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه بود.

نمایشگاه کاریکاتور و کارتون یمن نیز در پایان گشایش یافت. رویکرد اصلی این نمایشگاه حمایت از کودکان مظلوم یمن است، ۶۵ اثر در ابعاد ۳۰×۴۰ سانتی‌متر، از مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور یمن به انتخاب سیدمهدی شجاعی طباطبایی در نگارخانه مریم به نمایش درمی‌آید. آثار نمایشگاه حول سه محور اصلی (یمن، آیلان کردی، عمران داکنیش) است. آیلان کردی و عمران داکنیش نماد کودکان آسیب‌دیده در جنگ‌های خاورمیانه هستند.

این نمایشگاه از ۹ تا ۱۸ مهر از ساعت ۱۱ تا ۱۸ آماده بازدید علاقه‌مندان است. نگارخانه مریم در خیابان کریمخان زند، نبش استاد نجات‌اللهی شمالی، بوستان حضرت مریم (س) واقع است.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on