بهترین زمان برای تشخیص اختلال شنوایی ۴۰ روزگی نوزاد است

تیتر:
بهترین زمان برای تشخیص اختلال شنوایی ۴۰ روزگی نوزاد است

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی درباره طرح غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی گفت: با اجرای این طرح به دنبال آن هستیم که مشکلات اختلال شنوایی را درنوزادان تشخیص دهیم و به موقع مداخله کنیم.

مینو رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه بهترین زمان برای تشخیص این اختلال ۴۰ روزگی نوزاد است، اظهار کرد: تشخیص این اختلالات پس از ۶ماهگی دیر بوده و کودک به مشکلات تکلمی و یادگیری دچار شده و شنوایی او نیز به راحتی قابل برگشت نیست.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت محدود از سال ۸۴ شروع شد، ادامه داد: طی این مدت سازمان بهزیستی با همکاری وزارت بهداشت موفق به خرید دستگاه‌های لازم برای اجرای این طرح شد به صورتی که در حال حاضر ۶۳ درصد از نوزادان متولد شده در کشور تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرارگرفته‌اند.

رفیعی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۰۵ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند که در این میان ۲۴۰۰ نوزاد دارای اختلال شنوایی مادرزادی شناسایی شده و برای انجام اقدامات درمانی متناسب با نوع مشکل همچون گذاشتن سمعک و کاشت حلزون به مراکز مربوطه معرفی شدند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها با بیان اینکه طی ۱۰ ساله گذشته ۱۳هزار کودک مبتلا به اختلال شنوایی شناسایی شده است، افزود: با اجرای این طرح از ناشنوایی این کودکان جلوگیری شد و از افزایش این تعداد به جمعیت ناشنوایان کشور ممانعت به عمل آمد.

وی ادامه داد: کودکانی که طی این مدت شناسایی شدند در حال حاضر به راحتی تکلم کرده و از نظر یادگیری در مدارس نیز مشکلی ندارند و انجام این کار از افتخارات دولت است.

رفیعی خاطرنشان کرد: این گروه از کودکان پس از درمان کاملا به جامعه بازگشته‌اند و این موضوع از نظر عاطفی و روانی بار مثبتی را برای خانواده در برداشته است.

وی افزود: تمام دستگاه‌های تحت نظارت ما استاندارد بوده و ۶ ماه دوران استاندارد سازی خود را طی می‌کند و پس ازطی این مدت از آن‌ها استفاده می‌شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها تصریح کرد: در حال حاضر سعی در افزایش اعتبارات خود داریم تا بتوانیم دستگاه‌های بیشتری خریداری کرده، تا سال آینده بتوانیم ۷۰ درصد نوزادان را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

رفیعی اظهار کرد: زمانی که نوزادی مشکوک به داشتن اختلال شنوایی اعلام شد، وی را به اودیولوژیست معرفی می‌کنیم که پس از انجام بررسی‌های لازم وجود یا عدم وجود این نوع اختلال در نوزاد را تشخیص داده و نسبت به انجام درمان اقدام کند.

وی با اشاره به اهمیت مداخله به موقع در درمان این بیماری گفت: خوشبختانه معاونت توانبخشی سازمان در استان‌ها همکاری کرده و  نوزادان معرفی شده را بدون نوبت سمعک می‌دهند.

رفیعی با بیان اینکه هزینه انجام غربالگری بسیار پایین است، ادامه داد: خانواده‌هایی که برای دریافت سمعک و کاشت حلزون با مشکل مالی روبه رو هستند از طرف بهزیستی حمایت می‌شوند به این صورت که یا بخشی از هزینه درمان را بهزیستی از طریق پرداخت یارانه می‌پردازد یا درصورت مشکل خانواده، کل هزینه درمان را می‌پردازد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
تاریخ:
۹۳/۹/۲۹
Submitted by editor3 on