با لکوموتیوخواندن، پیش بسوی سرزمین کتاب ها!

کتابفروشی جهان کتاب در شهر شواندورف Schwandorf آلمان، با شعار "می خواهیم سفر کنیم، کی با ما می آید؟" لکوموتیو خواندن را به حرکت در می آورد.

این بار به جای چمدان، کتاب ها با لکوموتیو به مراکز آموزشی فرستاده می شوند. لکوموتیو خواندن، یک لکوموتیو چوبی است، که ۳۰ کتاب را در دل خود جا می دهد. این کتاب ها را انتشارات رافنزبورگر Ravensburger  و تینه مان Thienemann برای لکوموتیوخواندن گل چین کرده اند.

لکوموتیوخواندن به سوی دبستان ها در شهر شواندورف می راند و چند هفته ای در کلاس های دوم دبستان این شهر توقف می کند، تا کلاس دومی ها زمان کافی برای خواندن این کتاب ها و به اشتراک گذاشتن تجربه های خود داشته باشند.

این کتاب ها طیف گسترده ای را در برمی گیرند، به شیوه ای که هر دانش آموز کتاب مورد پسند خود را می یابد. حتی برای دانش آموزانی که در روان خوانی ضعیف هستند، کتاب های آسان خوان انتخاب شده است. دفترچه ای هم این لکوموتیوخواندن را همراهی می کند. دانش آموزان می توانند در آن عنوان کتابی را که به امانت می گیرند، یاداشت کنند. سپس به هنگام باز گرداندن آن، نظر خود را درباره کتاب در این دفترچه بنویسند.

یکی از کارمندان کتابفروشی "جهان کتاب ها" هم دانش آموزان را در انتخاب کتاب راهنمایی می کند. او کمی درباره محتوای کتاب ها با آن ها صحبت می کند تا دانش آموزان بتوانند به سادگی کتاب مورد علاقه خود را بیابند. هدف از اجرای این برنامه، برانگیختن لذت خواندن در میان کودکانی است که کمتر راه به کتابفروشی و کتابخانه دارند. لکوموتیو خواندن وقتی می تواند به مقصد برسد که دانش آموزان همگی به این نتیجه رسیده باشند که: "خواندن واقعا لذت بخش است!" 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک/ ترانه وکیلی
Submitted by admin on