بازی‌های فکری - آموزشی کودکانه

بازی، آموزش است و کودک از طریق بازی‌ها مهارت‌های گوناگونی کسب می‌کند. بازی، بهترین وسیله‌ای است که از طریق آن می‌توان بسیاری از مفاهیم را آموزش داد. بازی آموزشی یکی از موقعیت‌های یاددهی ـ یادگیری به شمار می‌رود و فعالیتی است سازمان‌یافته و همراه با قوانین مشخص. همچنین بازی‌های فکری موجب درگیر شدن ذهن فرد شده و او را وادار به فکر کردن می‌کند. به این ترتیب ذهن تقویت می‌شود و یک ورزش مغزی محسوب می‌گردد. پس از پاسخگویی به معما در مغز هورمون دوپامین ترشح شده و فرد احساس رضایت‌مندی بیشتری از خود دارد.

زیر دسته بندی ها
بازی‌های نقش‌آفرینی به بازیکنان فرصت می‌دهد زندگی در جهانی دیگر را تجربه کنند. در هنگام بازی‌های نقش‌آفرینی است که می‌توانید به جنگ اژدها بروید و در نهایت با اندکی زیرکی و البته، به کمک گلوله‌های آتشین خود، آن‌ها را شکست دهید. در بازی‌های نقش‌آفرینی است که به اعماق دخمه‌ها یا اقیانوس‌ها می‌روید، از پل‌های میان‌جهانی می‌گذرید و تصمیم می‌گیرید غول گنده‌بک جلوی روی‌تان را مجبور به پذیرفتن دروغی کنید که برای نجات خود بافته‌اید.
دوشنبه, ۲۹ خرداد
در قرن نوزدهم ریاضی‌دان فرانسوی، ادوارد لوکاس [1]، مطلبی درباره‌ی این بازی[2] چاپ کرد. در نقطه‌بازی دو یا تعداد بیشتری از افراد با مداد و خودکار روی برگه‌ی کاغذ، بازی می‌کنند. بازی‌کنان برای خط کشیدن بین دو نقطه‌ی مجاور، به نوبت عمل می‌کنند. فردی که چهارمین و آخرین خط را در مربع می کشد، آن مربع را می‌بَرد. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه‌ی مربع‌ها کامل شوند.
یکشنبه, ۱ آبان
بازی پیدا کردن تفاوت‌ ها در نقاشی پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
چهارشنبه, ۸ آذر
 بازی پیدا کردن تفاوت‌ ها در باغ وحش پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
دوشنبه, ۲۲ آبان
بازی پرنده‌ ها را پیدا کن پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
شنبه, ۶ آبان
بازی ترتیب و توالی گل کاری بازی یکی از راه‌هایی است که کودکان یاد بگیرند و بفهمند که وقایع اغلب طبق نظم معین اتفاق می‌افتند؛ مثلاً قبل از اینکه کودک به بازی با اسباب‌بازی می‌پردازد، کارهای وانمودی و تجسمی گذاشتن کتری روی اجاق برای جوشاندن آب و ریختن آن داخل فنجان را انجام می‌دهد.
دوشنبه, ۲۴ مهر
 بازی پیدا کردن شباهت‌ ها و تفاوت‌ ها پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
دوشنبه, ۱۷ مهر
بازی بگرد و پیدا کن در مزرعه پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
دوشنبه, ۲۰ شهریور
بازی بگرد و پیدا کن در خانه پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
شنبه, ۳۱ تیر
نقطه بازی یک بازی ساده و صفحه‌ای است که همه‌ی نسل‌های پیش حداقل یک بار آن را بازی کرده‌اند. این بازی ساده سرعت عمل و دقت را در کودکان تقویت می‌کند.
دوشنبه, ۲۶ تیر
بازی منچ یک بازی خانگی آلمانی است و نام منچ در ایران برگرفته از واژه نخست نام آلمانی این بازی (Mensch ärgere Dich nicht به معنای عصبی نشو مرد) است.
دوشنبه, ۲۹ خرداد
معرفی بازی دوز  بازی دوز یک بازی دو نفره است و از یک کاغذ، که روی آن طرحی کشیده شده و جایگاه ها را مشخص می‪کند، و دو سری مهره که معمولا از سنگ یا چوب هستند، تشکیل می‪شود که به دو صورت سه‪تایی و دوازده تایی (شماره سنگ‪ها یا چوب‪ها) انجام می‪پذیرد. البته می‌توان طرح بازی را روی زمین کشید و روی آن به بازی ادامه داد.
دوشنبه, ۲۲ خرداد
بازی ماز مزرعه  مجموعه‌ای از مسیرهای مارپیچ و پر پیچ و خم است که با عبور ازآن‌ها باید گاو را به مزرعه‌دار برسانید.
دوشنبه, ۸ خرداد
بازی ماز موش‌کور مجموعه‌ای از مسیرهای مارپیچ و پر پیچ و خم است که با عبور ازآن‌ها باید موش‌کور را به عینکش برسانید.
دوشنبه, ۱ خرداد
بازی ترتیب و توالی کوه نوردی  بازی یکی از راه‌هایی است که کودکان یاد بگیرند و بفهمند که وقایع اغلب طبق نظم معین اتفاق می‌افتند؛ مثلاً قبل از اینکه کودک به بازی با اسباب‌بازی می‌پردازد، کارهای وانمودی و تجسمی گذاشتن کتری روی اجاق برای جوشاندن آب و ریختن آن داخل فنجان را انجام می‌دهد.
دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت
تاپ تاپ خمیر  بازی تاپ تاپ خمیر یکی از بازی‌های پرهیجان و پر شور و نشاط می‌باشد که برای تقویت حافظه و همچنین دقت بسیار مناسب است.
دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت
بازی ماز پرنده مجموعه‌ای از مسیرهای مارپیچ و پر پیچ و خم است که با عبور از آن‌ها باید پرنده را به جشن تولد دوستانش برسانید.
یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت
بازی ترتیب و توالی پخت شیرینی بازی یکی از راه‌هایی است که کودکان یاد بگیرند و بفهمند که وقایع اغلب طبق نظم معین اتفاق می‌افتند؛ مثلاً قبل از اینکه کودک به بازی با اسباب‌بازی می‌پردازد، کارهای وانمودی و تجسمی گذاشتن کتری روی اجاق برای جوشاندن آب و ریختن آن داخل فنجان را انجام می‌دهد.
دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت
بازی ماز خرگوش کوچولو کاربردهای زیادی در پرورش توانمندی‌های ذهنی کودکان دارند. و یکی از بازی‌های فکری و سرگرمی‌های خوبی است که می‌تواند بسیاری از مهارت‌های کودکان را تقویت و پرورش دهد.
شنبه, ۲ اردیبهشت
پژوهشگران و معلمان (فلسفه و کودک) برای بازی اهمیت خاص و ویژه‌ای قائل هستند. در صورتی که بازی همه یا برخی از موارد زیر را به دنبال داشته باشد، «فکری» محسوب می‌شود:
یکشنبه, ۲۷ فروردین