بازی دوز

معرفی بازی دوز

 بازی دوز یک بازی دو نفره است و از یک کاغذ، که روی آن طرحی کشیده شده و جایگاه ها را مشخص می‪کند، و دو سری مهره که معمولا از سنگ یا چوب هستند، تشکیل می‪شود که به دو صورت سه‪تایی و دوازده تایی (شماره سنگ‪ها یا چوب‪ها) انجام می‪پذیرد. البته می‌توان طرح بازی را روی زمین کشید و روی آن به بازی ادامه داد.

بازی دوز سه تایی

در روش سه‪تایی یک مربع رسم کرده و از میانه هر ضلع به میانه ضلع مقابل وصل می‪کنیم. به این ترتیب یک مربع با یک بعلاوه در وسط آن ایجاد می‪گردد و ۹ جایگاه برای قرار دادن سنگ یا چوب‪ها ایجاد می شود. در روش ۱۲ تایی سه مربع داخل یکدیگر رسم کرده و گوشه های مربع کوچک را با عبور از گوشه های مربع میانی به گوشه های مربع بیرونی وصل می‪کنیم. همچنین از میانه ضلع های مربع کوچک درونی به میانه ضلع‪های مربع بزرگ بیرونی خط رسم می‪کنیم. به این ترتیب ۲۴ جایگاه ایجاد می‪شود.

روش بازی بدین صورت است که بصورت قرعه یک نفر شروع کننده می‌شود. وی اولین مهره را گذاشته و به نوبت هر یک مهره‌های خود را روی جایگاه ها قرار می‌دهند. هر کس بتواند سه مهره را در یک راستا قرار دهد می‌تواند یکی از مهره‌های حریف را حذف کند. در بازی سه تایی با روی خط قرار گرفتن سه مهره بازی تمام می‌شود زیرا مهره های حریف ۲ تا شده و دیگر قادر به بازی نیست ولی در بازی ۱۲ تایی تا جایی که مهره‌های حریف به ۲ برسد بازی ادامه دارد.

نکته مهم آنکه در بازی سه تایی می‌توان مهره‌ها را از جایشان بلند کرده و در هر جایگاه خالی موجود قرار داد حال آنکه در بازی ۱۲ تایی مادامی که تعداد مهره‌های بازی کن بیش از ۳ تا است، حق ندارد مهره را بلند کند و تنها اجازه حرکت مهره به جایگاه‌های خالی در همسایگیش را دارد. همچنین باید توجه داشت که در بازی ۱۲ تایی اگر قبل از قرار گرفتن کامل مهره‌ها روی صفحه یکی از نفرات ۳ مهره را ردیف کند، باید از مهره‌های حریف که در صفحه گذاشته نشده اند (هنوز وارد بازی نشده‌اند) کم شود نه از مهره‌هایی که روی صفحه هستند.

 دوز به انگلیسی tic-tac-toe و Noughts and Crosses و Xs and Os می‌باشد. و در زبان محلی به آن گذلاشتم گویند. 

بازی دوز شش تایی

جدول دوز که در هر خانهٔ آن (دایره) یک مُهره قرار می‌گیرد. در هر ردیف یا ستون این جدول سه خانه وجود دارد. دوز بازی شش تایی مانند دوز بازی دوازده تایی یک بازی فکری دو نفره است که با یک مقوا و ۱۲ مهره در دو رنگ بازی می‌شود. طرحی هندسی با استفاده از چند خط روی مقوا رسم می‌شود و بازیکنان تلاش می‌کنند سه مهرهٔ خود را به ردیف در جایگاه‌ها بنشانند و همچنین مانع ردیف شدن مهره‌های حریف شوند.

بازی دوز یازده تایی

دوز یازده تایی مانند دوز بازی دوازده تایی یک بازی فکری دو نفره است که با یک مقوا و ۲۲ مهره در دو رنگ بازی می‌شود. طرحی هندسی با استفاده از چند خط روی مقوا رسم می‌شود و بازیکنان تلاش می‌کنند سه مهرهٔ خود را به ردیف در جایگاه‌ها بنشانند و همچنین مانع ردیف شدن مهره‌های حریف شوند.

بازی‌های کاغذی دیگر 

کلیدواژه:
منبع
دوز (بازی)بازی محلی گذلاشتم (دوز بازی)
Submitted by editor on