برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقه سیل‌زده خوزستان

یاری‌رساندن به کودکان در بحران یکی از اهداف اصلی برنامهٔ «با من بخوان» است و کارشناسان و هم‌یاران «با من بخوان» حضور در کنار کودکان در بحران و تسکین دردهای آنان و توان‌مندسازی نیروهای بومی برای غلبه بر بحران‌ها و محرومیت‌ها را از وظایف و ماموریت‌های خود و این برنامه می‌دانند.

از این رو از نخستین روزهای بروز بحران سیل در بهار ۱۳۹۸، کارشناسان «با من بخوان» تلاش کردند تا به ارزیابی امکانات، شرایط و برنامه‌ریزی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زدهٔ استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان بپردازند تا با بهره‌گیری از نزدیک به دو سال تجربهٔ حضور در میان کودکان بحران‌دیدهٔ زلزلهٔ کرمانشاه به یاری کودکان مناطق سیل‌زده بشتابند.

برنامهٔ «با من بخوان» با توجه به تجربیات گذشته در زمینهٔ کار با کودکان در بحران، دریافته است که پس از روزهای نخست وقوع یک بحران و فروکش کردن معضلات اولیه، بسیاری از گروه‌های امدادی منطقه بحران‌زده را ترک می‌کنند. از این رو «با من بخوان» پس از اعزام گروه‌های کتابخوان داوطلب آموزش‌دیده به همراه کوله‌ها و بسته‌های کتاب به مناطق سیل‌زده در روزها و هفته‌های آغازین بحران، اینک بر آموزش پیوسته و هدف‌مند داوطلبان، مربیان و افراد ساکن در شهرها و روستاهای مناطق سیل‌زده تاکید دارد، تا در آینده بتواند با راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های کودک‌محور به عنوان پایگاه‌هایی برای آموزش پایدار، به کودکان این مناطق و خانواده‌ها خدمات‌رسانی کند.

با این هدف و در همین راستا در تاریخ ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۸ نخستین کارگاه آموزش خلاق سوادپایه از راه ادبیات برای ۳۵ نفر از مربیان، داوطلبان و علاقه‌مندان شهر گوریه از توابع شعبیه در استان خوزستان، که اغلب‌شان از دختران و زنان جوان منطقه بودند، برگزار شد. در این دو روز، دو تن از کارشناسان و آموزشگران «با من بخوان» خانم‌ها فرشته دباغ و لیلا رهنما در محل کتابخانهٔ شهر، کارگاه‌های «آواورزی» و «الفباورزی»، «لولوپی+صفر» و «لولوپی+یک» و کارگاه «هنر و نمایش در پیوند با آموزش سوادپایه» را برگزار کردند. کارشناسان «با من بخوان» معتقدند با توجه به دوزبانه بودن کودکان این منطقه شیوهٔ خلاق آموزش سوادپایه می‌تواند بسیار موثر باشد. پیش‌تر نیز در اردیبهشت ماه ۹۸ گروه «با من بخوان» به سرپرستی خانم دباغ در شهر گوریه برای ۴۰ نفر از مربیان، داوطلبان و مادران کارگاه خلاصه‌ای در زمینهٔ چگونگی برگزاری نشست‌های کتابخوانی با کودکان برگزار کرده بود.

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

در کارگاه آواورزی و الفباورزی، شرکت‌کنندگان در کارگاه افزون بر آموختن شیوهٔ کار با بسته‌های آموزش خلاق «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» با روش‌های خلاق آموزش آواها و الفبا به کودکان آشنا شدند و آموختند که چگونه از راه داستان، شعر، موسیقی و بازی، کودکان را برای دورهٔ خواندن و نوشتن آماده کنند. شیوه‌های تقویت شنیداری و افزایش دقت و توجه کودکان به آواها، راه‌ها و روش‌های تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری در کودکان از راه داستان و بازی‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن، از دیگر آموزش‌های این کارگاه‌هاست.

در کارگاه آموزش خلاق ریاضی، کارشناسان «با من بخوان» شیوهٔ کار با بسته‌های ریاضی‌آموز «لولوپی+صفر» و «لولوپی+یک» را که در راستا و چارچوب آموزش خلاق کودک‌محور تهیه شده است، آموزش دادند. در این شیوه آموزش ریاضی در الگویی تازه و از راه داستان به کودکان ارائه می‌شود. در این کارگاه‌ها داوطلبان به شکل تئوری و عملی آموختند که چگونه می‌توانند از روش‌های غیرمستقیم و جذاب شیوه‌های اندیشه‌ورزی را به کودکان آموزش دهند، مفاهیم ریاضی را برای‌شان ملموس، لذت‌بخش و معنادار و چگونه با فعالیت‌های کارورزی و کنش‌ورزی در پیوند با داستان، مفاهیم ریاضی را در ذهن کودکان ماندگار کنند.

در کارگاه هنر و نمایش نیز، شرکت‌کنندگان با شیوه ساخت انواع ماسک و عروسک دستشکی آشنا شدند تا بتوانند شخصیت‌های کتاب‌های آموزش خلاق سواد پایه را بسازند و داستانک‌ها را به نمایش درآوردند.

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

پس از کارگاه، بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت تا آموخته‌های کارگاه را در آموزش کودکان در روستاها و شهرهای خود به کار گیرند. همچنین تعدادی کتاب باکیفیت برای گروه‌های سنی مختلف به همراه چند کوله کتاب به داوطلبان ارائه شد تا به طور چرخشی از آن استفاده کنند و نشست‌های بلندخوانی را برای کودکان روستاهای اطراف برگزار کنند.

افزون بر این، کارشناسان «با من بخوان» در این سفر نشستی با حضور ۱۹ نفر از مادران شهر گوریه جهت آشنایی با بلندخوانی و نقش مادر در رشد همه‌جانبهٔ کودک برگزار کردند که مورد استقبال مادران قرار گرفت و پیشنهاد دادند نشست‌هایی از این دست ادامه داشته باشد.

برگزاری این کارگاه‌ها به همت آقای فرحان حمدی که از فعالان فرهنگی و اجتماعی منطقه است، میسر شد که در چند سال گذشته در راستای بهبود وضعیت کودکان در خوزستان فعالیت کرده‌اند. پیش از این سفر نیز در اردیبهشت‌ماه ۹۸ کارشناسان «با من بخوان» با هماهنگی و همکاری دو تن از فعالان بومی آقایان حمدی و بالویی، که به وضعیت و نیاز شهرها و روستاهای سیل‌زده اشراف داشتند، از شماری از روستاهای توابع شوش و اهواز که در سیل دچار آسیب شده بودند بازدید کرده بودند، تا ظرفیت‌های منطقه برای اجرای برنامه را ارزیابی کنند.

 

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

برگزاری نخستین کارگاه آموزش خلاق سواد پایه در منطقهٔ سیل‌زده خوزستان

با من بخوان امیدوار است با تدوام برنامه و با همکاری و همراهی فعالان بومی و یاری پشتیبانان، شرایط و مکان مناسبی برای راه‌اندازی یک کتابخانه کودک‌محور در منطقه فراهم شود.

نویسنده
گروه خبر با من بخوان
Submitted by editor3 on