تلاش برای کاهش مرگ و میر کودکان در روز جهانی کودکان آفریقا

نهاد ها و سازمان های کوشا در زمینه سلامت کودکان جهان این هفته به مناسبت ١٦ ژوئن ، روز جهانی کودکان آفریقا با برگزاری برنامه هایی تلاش کردند برای فراهم کردن شرایط بهتر زندگی برای مادران و کودکان زیر پنج سال در کشورهای مختلف و به ویژه در آفریقا گام هایی بردارند.

آن ها از کشورهای گروه ۸ (G8 ) که شامل فرانسه، آمریکا، کانادا، ایتالیا، آلمان، روسیه و ژاپن است خواستند در جلسه ماه آینده خود در ایتالیا  به طور جدی به مسئله مرگ و میر مادران و کودکان در آفریقا بپردازند.
رهبران کشورهای آفریقایی، سازمان های بهداشت و سلامت کودکان و اعضای کنگره آمریکا، ١٦ ژوئن با برگزاری  یک گردهمایی در شهر واشنگتن آمریکا به هم پیوستند تا در برنامه ای جهانی برای کسب پشتیبانی از سازمان هایی که  در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و مادران آفریقایی فعالیت دارند ،‌ تلاش  کنند.
برابر با  آماری که سازمان بین المللی نجات کودکان (Save the Children )  منتشر کرده  است  در آفریقا هرسال  نزدیک به چهار و نیم میلیون کودک زیر پنج سال به دلایلی که در بسیاری موارد قابل پیشگیری است می میرند ،‌ در حالی که  یک میلیون نفر از آنها کمتر از بیست و هشت روز دارند.
هم اکنون سازمان نجات کودکان با همکاری سازمان ها و نهادهای غیر دولتی جهانی و محلی  و دولت های ١٣ کشور آفریقایی می کوشد با انجام فعالیت هایی آگاهی عمومی  درباره سلامت نوزادان و کودکان را در این کشورها بیشتر کند.  به گفته این سازمان با ۱/۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری بیشتر می توان ٨٠٠٠٠٠ کودک تازه متولد شده را در آفریقا از مرگ نجات داد.
از سال ١٩٧٦ شانزدهم ژوئن  به نام  روز جهانی کودکان آفریقا خوانده شده است . در این روز هزاران  دانش آموز سیاه پوست آفریقایی در ژوهانسبورگ پایتخت کشور آفریقای جنوبی  و در زمان حکومت نژاد پرست این کشور در اعتراض به نابرابری ها به خیابان ها آمدند . پس از آن سازمان آفریقای متحد که بعدها اتحادیه آفریقا نام گرفت  ١٦ ژوئن را به پاس این کودکان شجاع ، روز کودکان آفریقا نام نهاد .

Submitted by editor6 on