درهای مدرسه‌ها را به روی طبیعت باز کنید

عنوان لاتین:
It's given the children a love of wildlife': the schools letting nature in

دانش‌آموزان در مدرسه‌ها درباره شکنندگی طبیعت و بازسازی طبیعت از بین رفته می‌آموزند.

بعد از یک زمستان طولانی، دانش‌آموزان دبستانی در مرسی‌ساید انگلستان، با ماموریتی در ذهن از کلاس خارج شدند: شمارش و ثبت تعداد انواع گونه‌های پرنده‌ای که در حیاط مدرسه مشاهده می‌شود. این چالش بخشی از رویدادی است که در سال گذشته بیش از ۷۳۰۰۰ دانش‌آموزان و آموزگار در آن شرکت کردند.

علاقه فعال دانش‌آموزان به حیات‌وحش مدرسه‌شان، از دو سال پیش آغاز شد. زمانی که گوشه‌ای بی‌استفاده از مدرسه به یک باغچه تبدیل شد و پرندگان مختلفی جذب آن شدند. دانش‌آموزان در این زمین بذر گیاهان وحشی کاشتند، یک باغچه سبزیجات به‌وجود آوردند، لانه پرندگان ساختند و نصب کردند و درباره تنوع‌زیستی آموختند. مدرسه یک کومه پرنده‌نگری داشت و تعدادی دوربین دوچشمی هم تهیه کرد تا دانش‌آموزان را به مشاهده‌ پرندگان در کل سال تحصیلی تشویق کند.

به گفته کارول آرنولد، سرپرست آموزگاران مدرسه، تاثیر فعالیت کودکان در مورد تنوع‌زیستی در حیاط مدرسه چشم‌گیر بوده است. گروه‌های ۱۲ نفره‌ دانش‌آموزان، هر هفته، به نوبت، به مدت یک ترم تحصیلی، زمانی را در حیاط مدرسه گذرانده‌اند. به گفته وی حیاط مدرسه پیش از این هیچ پرنده‌ای نداشت و این فعالیت موجب علاقه کودکان به حیات وحش شده است. در این فعالیت کودکان آسیب‌پذیر و کودکانی که گاهی برای آرام شدن نیاز به کمک دارند نیز مشارکت داده شده‌اند.

انجمن سلطنتی گیاهشناسی فعالیت کمپین (پویش) آموزش کودکان با استفاده از طبیعت و باغچه‌ها و کاشت گیاهات برای جلب پرندگان و جانوران گرده‌افشان، را آغاز کرده است و روز به روز به تعداد مدرسه‌ها که به آن می‌پیوندند، اضافه می‌شود.

باغبانی در مدرسه

آلنا کاما، مدیر کمپین (پویش) معتقد است: «تنوع‌زیستی پایه همه چیز است. کودکان، به‌ویژه در محیط‌های شهری، چگونگی کارکرد چرخه‌های زندگی در طبیعت را نمی‌فهمند یا نمی‌توانند میان آن‌چه در باغ و مزرعه و آن‌چه در سوپرمارکت‌ها می‌بینند ارتباط برقرار کنند. ما تلاش می‌کنیم مدرسه‌ها را به ساخت باغچه‌هایی از گل‌های وحشی در مسیر حرکت جانوران گرده‌افشان در انگلستان تشویق کنیم. مهم است آن‌ها بفهمند تغییر کوچکی که در باغچه‌ی خود به وجود می‌آورند می‌تواند تاثیر بزرگی بر محیط‌زیست داشته باشد.»

دانش‌آموزان دبستانی در ولز شمالی، به شکلی دیگر درباره رابطه میان چرخه زندگی و محیط‌زیست طبیعی آموختند. در این منطقه جمعیت ماهی سالمون کاهش پیدا کرده است و دانش‌آموزان از مخزنی حاوی تخم‌های سالمون نگهداری کردند تا پس از آن در رودخانه رها شوند. آن‌ها همچنین در کاشت گل‌های وحشی در کناره‌ی رودخانه داخل شهرشان و مبارزه با نوعی گیاه مهاجم غیر بومی به هم محله‌ای‌های خود کمک کردند. مدرسه دارای یک محیط طبیعی مناسب است و در پایش سالانه زنبورها، پروانه‌ها و پرنده‌های منطقه شرکت می‌کند. دانش‌آموزان بر نقش پرچین‌ها بر ارتقای تنوع‌زیستی مدرسه پژوهش می‌کنند و در جهت حفاظت و گسترش آن‌ها فعالیت می‌کنند.

طرح این موضوعات ممکن است برای گروه‌های سنی پایین‌تر دشوار به نظر بیاید. اما تجربه نشان داده است، کودکان کم سن و سال نیز متناسب با سن خود با این فعالیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و در آن مشارکت می‌کنند.

بسیاری از کودکان در محل زندگی خود فضای سبز، برکه و طبیعت را از نزدیک مشاهده نمی‌کنند. وجود چنین فضاهایی در مدرسه به کودکان فرصت تجربه طبیعت از نزدیک را می‌دهد.

در طول ۹ سال اجرای این کمپین (پویش)، مشارکت مدرسه‌های مقاطع بالاتر با دشواری روبرو بوده است، چون دانش‌آموزان این مقاطع بیشتر درگیر درس و آزمون هستند و مدرسه‌های متوسطه ترجیح می‌دهند اگر زمینی خالی دارند، به جای اختصاص آن به باغچه، در آن یک ساختمان جدید بسازند. این کمپین (پویش) این مدرسه‌ها را تشویق می‌کند تا فضایی را برای ارتباط کودکان با طبیعت در نظر بگیرند، حتی اگر پشت بام مدرسه یا زمینی عمومی در محله باشد.

گروهی از دانش‌آموزان یک مدرسه‌ متوسطه در ولز جنوبی، در ساخت باغچه‌ای از گل‌های وحشی مشارکت کردند. این باغچه‌ها به احیای جمعیت نوعی پروانه در منطقه که با از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی‌اش نسل آن در معرض خطر قرار گرفته است کمک می‌کند. دانش‌آموزان ابتدا در راستای درس زیست‌شناسی خود در مورد نیازهای زیستی این نوع پروانه‌، گیاهانی که برای تخم‌گذاری به آن نیاز دارد و دیگر راه‌های برگرداندن آن‌ پژوهش کرده بودند. دانش‌آموزان با اجرای این پروژه‌ها درک کرده‌اند آینده آن‌ها در گرو حفاظت از جهان پیرامون‌شان است.

مدرسه‌ها در طبیعت

برای مطالعه بیشتر:

برگردان:
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor71 on