رفتار با دانشجویان ناشنوا در کلاس درس

موارد مهم در کلاس درس برای دانشجویان ناشنوا

از آن جایی که دانشجویان ناشنوا اغلب تنها هستند، یادگیری می‌تواند برای آنها گیج کننده و دشوار باشد و حتی در صحبت‌های روزمره با هم سن و سالانشان با مشکل مواجه شوند. در طی تدریس اگر آن‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهید و با آنها صحبت می‌کنید توجه داشته باشید،ممکن است صدای شما را به طور کامل نشنوند و متوجه حرف‌هایتان نشوند.

نکاتی که همه دانشجویان شنوا و ناشنوا می‌خواهند که معلم‌ها بدانند:

۱. با دانشجویان کم شنوا به صورت چهره به چهره صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به خوبی لبخوانی کنند. سعی کنید باموضوع لبخوانی به صورت عادی برخورد کنید.

۲. جواب سایر دانشجویان از جاهای مختلف کلاس را مجدداً تکرار کنید تا دانشجویان ناشنوا هم بتوانند از کلاس بهره مند شوند.

۳. وسایل کمک دیداری ، یک راه عالی برای یادگیری است . نکات مهم را روی تخته بنویسید و در نوشتن از کلمات و مفاهیم جدید برای افزایش اطلاعات استفاده کنید.

۴. چیدمان کلاس: کلاس را به صورت نیم دایره‌ای یا دایره‌ای برگزار کنید. طرح کلاسیک (ردیف‌های پشت سر هم رو به معلم) برای دانشجویان کم شنوا سخت است زیرا تسلط کامل بر روی صحبت‌های رد و بدل شده در کلاس ندارند و از بحث عقب می‌مانند.

۵. مطمئن شوید که میزان روشنایی کلاس مناسب است. ( برای مثال ؛ گاهی اوقات چراغ را خاموش می‌کنند تا اسلایدها را تماشا کنند و معلم آن‌ها را توضیح می‌دهد.) اگر اتاق تاریک باشد، لبخوانی سخت و حتی غیرممکن می‌شود. هم چنین دانشجویان ناشنوا نمی‌توانند فیلم را بدون زیرنویس متوجه شوند.

رفتار با دانشجویان ناشنوا در کلاس درس

۶. قبل از سؤال پرسیدن از آن‌ها ، اسمشان را بگویید. این موجب می‌شود تا به شما توجه کنند و حواسشان جمع شود.

۷. در طی ارائه‌ها  یا درس دادن، در صورت امکان وقفه یا استراحتی کوتاه بگذارید. زیرا صحبت کردن زیاد می‌تواند موجب خستگی شدید دانشجویان شود.

۸. همه فیلم‌ها را با زیرنویس بگذارید .

۹. صحبت‌ها و موضوعات را با سیر منطقی دنبال کنید و از گفتن حرف‌های غیرمنتظره و بی ربط با موضوع خود بپرهیزید تا دانشجویانبتوانند درک بهتری از صحبتتان داشته باشند. (علت: برای مثال از آنجا که زبان گفتاری زبان دوم آن‌ها محسوب می‌شود، آن‌ها باید در طی بحث از قبل حضور ذهن داشته باشند و واژگان مربوطه را در ذهن خود طبقه بندی کنند تا بتوانند در بحث مشارکت داشته باشند. برای مثال وقتی می‌خواهید درباره چین صحبت کنید، از رئیس مائو، شهر ممنوعه، شانگهای، پکن و غیره صحبت کنید نه چیزهای دیگر تا دانشجویان بتوانند تمرکز داشته باشند و از صحبت‌ها استفاده کنند.)

۱۰. دهان خود را به طور اغراق آمیز تکان ندهید و واضح و شمرده حرف بزنید. اغراق آمیز صحبت کردن موجب ناراحتی آن‌ها می‌شود.

۱۱. آن‌ها را با پوشاندن دهانتان امتحان نکنید. آن‌ها هم جزو افراد عادی هستند نه چیزهایی برای آزمایش کردن.

۱۲. در مورد نیازهای ناشنوایان جلوی خود دانشجویان در جمع حرف نزنید ؛ این کار آن‌ها را ناراحت می‌کند.

۱۳. وقتی دانشجویان باهم بی صدا کار گروهی انجام می‌دهند ، مخفیانه از فرد بخواهید که بعد از کلاس با شما یک صحبت کوتاه دربارهٔ کلاس داشته باشد. آن‌ها از این کار خوشحال می‌شوند.

۱۴. در طول تدریس آن‌ها را مورد خطاب قرار ندهید. آن‌ها متوجه صحبت‌ها نمی‌شوند و این کار موجب شرمندگی شما و آن‌ها می‌شود. در عوض، اگر آن‌ها به شما ایمیل دادند، به آن‌ها پاسخ دهید تا نشانه‌ای باشد که بدانند آن‌ها هم جزئی از جمع هستند.

۱۵. مهم‌تر از همه، راه‌های جدید و جالبی برای ارتباط برقرار کردن با آن‌ها را امتحان کنید؛ آن‌ها خوششان می‌آید.

کتابک خواندن مقاله‌های زیر را به شما توصیه می‌کند:

برگردان:
فاطمه بهرامپور
Submitted by editor on