روز بین‌المللی نوجوان ۲۰۱۹

۲۰ مرداد برابر با ۱۲ آگوست ۲۰۱۹ روز بین المللی نوجوانان است. موضوع روز بین‌المللی نوجوان ۲۰۱۹ «تغییر در آموزش» است و تلاش‌ها از جمله تلاش‌های نوجوانان برای دستیابی به آموزش‌های فراگیرتر و دسترس‌پذیرتر برای همه نوجوانان را برجسته می‌کند.

براساس گزارش سازمان ملل در حال حاضر ۱.۸ میلیارد نفر بین ۱۰ تا ۲۴ سال در جهان وجود دارد اما بیش از نیمی از کل افراد ۶ تا ۱۴ سال با این که به مدرسه می‌روند فاقد مهارت‌های اساسی خواندن و ریاضیات هستند.

در بیستمین سالگرد روز بین‌المللی نوجوان آمارها نشان می‌دهد که هنوز نیاز به تحولات بسیاری نیاز است تا سیستم‌های آموزش و پرورش فراگیرتر و دسترس‌پذیرتر شود:

  • فقط ۱۰٪ مردم در کشورهای کم‌درآمد آموزش متوسطه را به پایان رسانده‌اند
  • ۴۰٪ از جمعیت جهان به زبانی غیر از زبانی که صحبت می‌کنند یا زبانی که کاملاً درک‌ نمی‌کنند آموزش داده می‌شود
  • بیش از ۷۵٪ پناهندگان نوجوان (مقطع متوسطه) به مدرسه نمی‌روند. افزون بر این نوجوانان بومی، نوجوانان توانیاب، دختران نوجوان، نوجوانان متعلق به گروه‌های آسیب‌پذیر یا نوجوانانی که در شرایط آسیب‌پذیر هستند و ... با چالش دسترسی به آموزش و پرورشی که به نیازها و توانایی‌های گوناگون آن‌ها احترام بگذارد و همچنین آموزش و پرورشی که منعکس‌کننده و پذیرای هویت منحصر به فرد آن‌ها باشد روبه رو هستند.

آموزش فراگیر و دسترس‌پذیر برای دستیابی به توسعه پایدار بسیار مهم است و می‌تواند از درگیری‌ها جلوگیری کند. در واقع آموزش «تقویت‌کننده توسعه» است زیرا نقش مهمی در سرعت بخشیدن به رسیدن به اهدافی از جمله از بین بردن فقر، کاهش نابرابری‌ها، تندرستی و سلامتی و حفظ محیط زیست دارد.

آموزش و پرورش باید به یادگیری مرتبط و مؤثر منجر شود. برای رسیدن به این هدف محتوای برنامه‌های درسی‌ نه تنها باید مناسب انقلاب چهارم صنعتی و آینده کاری باشند بلکه باید برای فرصت‌ها و چالش‌هایی که زمینه‌های اجتماعی به سرعت در حال تغییر ایجاد می‌کنند هم نوجوانان را آماده کنند.

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت بیستمین سال برگزاری روز بین‌المللی نوجوان می‌گوید: «ما با بحران یادگیری روبه رو هستیم. در بیشتر مدارس کودکان به مهارت‌های لازم با انقلاب‌های فن‌آوری پیشرو مجهز نیستند. دانش‌آموزان نه تنها باید یاد بگیرند بلکه باید یاد بگیرند که چگونه یاد بگیرند.

آموزش باید ترکیبی از دانش، مهارت‌های زندگی و تفکر انتقادی باشد، باید نسل جوان در مدارس درباره توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، حقوق بشر و فرهنگ صلح آموزش ببینند.»

 

برگردان:
گروه خبر کتابک
Submitted by editor3 on