طرح‌های برگزیده کتاب‌خوانی مراکز کانون معرفی شد

برترین طرح‌های ترویج و توسعه‌ی کتاب‌خوانی مراکز فرهنگی‌ هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ٩۴- ٩٣ اعلام شد.
 
از میان یک هزار و ٣٠٠ طرح ترویج کتاب‌خوانی اجرا شده توسط مربیان کانون در مرکزهای فرهنگی ‌هنری سراسر کشور ٢١۴ طرح به مرحله پایانی راه ‌یافت و پس از داوری طرح‌های راه‌یافته به مرحله کشوری در پایان ٣٨ طرح برتر در پنج سطح شایسته تقدیر شناخته شدند که طی آیین ویژه‌ای در هر استان هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی از آن‌ها تجلیل خواهد شد.
 
داوران در این بخش سه طرح «شبیه درختان سبز»، «کتاب طلایی» و «رهروان کتاب» را به ترتیب از مرکزهای صدرای فارس، قروه همدان و تفت یزد به عنوان برترین‌های سطح یک معرفی کردند.
برترین‌های طرح های سطح دو، طرح‌های اجرا شده در مرکز شماره یک ایلام، مرکز شماره ٢ بوشهر و مرکز گمیشان در استان گلستان به ترتیب با عنوان‌های «بار دانش»، «جان کتاب» و «کت جادویی» اعلام شده اند.
طرح‌های «کتابستان» از مرکز بردسیر کرمان، «سبد خرید» از مرکز قصرشیرین کرمانشاه و «سفیران کتاب» از مرکز فریدونکنار در استان مازندران نیز به عنوان برترین‌های این طرح در سطح سه هستند.
از برترین‌های سطح یک تا سه با لوح تقدیر مدیرعامل کانون و جایزه های نقدی تجلیل خواهد شد.
طرح «یاور کتاب‌خانه» که توسط کتاب‌خانه پستی رشت در استان گیلان اجرا شده است به عنوان برگزیده ویژه موفق به دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی از سوی مدیرعامل کانون شد و ۶ طرح از مراکز کانون استان‌های یزد، آذربایجان غربی، ایلام، تهران و گلستان در این داوری‌ها در سطح چهار انتخاب شد تا از سوی معاون فرهنگی کانون تمامی مربیان این مراکز مورد تجلیل قرار گیرند.
٢٢ طرح ترویج کتاب‌خوانی نیز در سطح ۵ معرفی شده اند که با اهدای لوح تقدیری از سوی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون از مراکز برتر قدردانی می‌شود.
 سودابه امینی، زهرا عبدالحی و طاهره شهابی - دوران این جایزه - در بیانیه‌ای ضمن قدردانی از همه ی مربیانی که برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند به برخی از محورهای انتخاب برترین‌ها اشاره کرده‌اند.
هیات داوران رعایت دقیق اهداف، اصول و مفاد یاد شده درشیوه‌نامه کتاب‌خوانی، تلاش برای تعامل مؤثر و مفید با خانواده‌ها و مدرسه ها در مسیر توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و توجه به نیازهای مطالعاتی کودکان و نوجوانان و آشنا کردن آ‌ن‌ها با لذت خواندن را از محورهای داوری خود عنوان کرده‌‌اند. 
 
هم‌چنین طراحی و برنامه‌ریزی برنامه فرآیندمحور، مناسب و کیفی برای تمامی گروه‌های سنی و پرهیز از ایجاد فضا برای رقابت ناسالم، استفاده از دیدگاه‌ها و رهنمودهای کارشناسان در مسیر طراحی روش‌های خلاق، جذاب و متنوع، مشارکت مفید و مؤثر مربیان در طراحی و اجرا، توجه به اصل قابلیت تعمیم طرح پیشنهادی در سایر مراکز فرهنگی هنری و توجه به نقش بنیادین مربی در اجرا و نیز تمایز طرح با فعالیت‌های معمول در مراکز فرهنگی هنری از دیگر محورهای انتخاب دوران این دوره بوده است.
Submitted by editor3 on