چطور می‌توانید فضای دوستانه و صمیمانه در کلاس درس ایجاد کنید؟

عنوان لاتین:
How to Create A Non Threatening Classroom Environment

با کمک ده روشی که در ادامه خواهد آمد، فضای کلاس درس را به فضای دوستانه و صمیمانه تبدیل کنید تا در دانش‌آموزان حسی خوشایند ایجاد شود.

آنچه در ادامه می‌آید استراتژی‌هایی است که از سوی معلمانی خوش‌ذوق هر روزه در کلاس درس اجرا می‌شود تا فضا را گرم و صمیمانه کند.

شما با ده گام ساده قادر خواهید بود فضایی سازنده برای آموزش دانش‌آموزان ایجاد کنید که رشد اجتماعی و تحصیلی آن‌ها را هم به حداکثر برساند.

۱. هر روز با ذوق و شوق با دانش‌آموزانتان احوالپرسی کنید. در حدی که زمان به شما اجازه می‌دهد هر روز را با گپ و گفتی مثبت شروع کنید.

۲. وقتی را اختصاص دهید تا دانش‌آموزانتان اتفاقات اخیرشان را با شما و کلاس در میان بگذارند. حتی اختصاص وقت به ۳ تا ۵ دانش‌آموز برای این کار هم به ایجاد فضای دوستانه در کلاس کمک می‌کند. با این کار نشان می‌دهید که برای دانش‌آموزانتان اهمیت قائلید. همچنین این اتفاق فرصتی برای شناخت بیشتر شاگردانتان به شما می‌دهد.  

۳. گاهی اتفاقات مهم زندگیتان را با دانش‌آموزانتان در میان بگذارید. این اتفاقات ممکن است راه افتادن کودکتان باشد یا تماشای یک تاتر جذاب که دوست دارید شاگردانتان هم درباره آن بدانند. با چنین کاری دانش‌آموزان شما را فردی واقعی حس می‌کنند که برایشان اهمیت قائل است. البته در نظر داشته باشید این کار را تنها باید هر از گاهی انجام دهید نه هر روز و هر جلسه.

فضای دوستانه کلاس

۴. برای بیان تفاوت‌های فردی زمان بگذارید. تفاوت‌ها همه جا هستند و کودکان می‌توانند از همان ابتدای کودکی از یادگیری درباره تفاوت‌های فردی بهره ببرند. در کلاستان درباره تفاوت‌های فرهنگی، تفاوت‌های فیزیکی، تفاوت‌های چهره و نیز تفاوت در استعداد و توانایی‌ها و ضعف‌ها صحبت کنید. در کلاستان فرصتی فراهم کنید تا دانش‌آموزانتان بتوانند نقاط قوت و ضعف خود را با هم در میان بگذارند. شاید کسی که نمی‌تواند خوب بدود، نقاش خوبی باشد. چنین گپ و گفتی همواره باید در فضایی مثبت جریان داشته باشد. توانایی درک تفاوت‌های فردی موهبتی است که دانش‌آموزان می‌توانند در کل طول زندگی‌شان از آن بهره ببرند. چنین توانایی‌ای صداقت و پذیرش را در کلاس درس جاری می‌کند.

۵. به هر گونه رفتار خشن و قلدرمآبانه نه بگویید. حتی ذره‌ای قلدری دانش‌آموزان در کلاس درس که از سوی شما پذیرفته شود امکان خلق فضای دوستانه و مثبت را از میان خواهد برد. قلدری را در نطفه خفه کنید و مطمئن شوید شاگردانتان می‌دانند که باید هر گونه رفتار خشن و قلدری را به شما گزارش کنند. آن‌ها را توجیه کنید که گزارش چنین رفتارهایی خبرچینی نیست. برای مواجهه و نیز پیشگیری از چنین رفتارهایی قواعدی معین داشته باشید.

۶. در برنامه روزانه کلاستان فعالیت‌هایی را تعریف کنید که به تعامل بیشتر شاگردان با هم و شکل‌گیری رابطه و فضای دوستانه منجر شود. فعالیت‌های گروهی و کارهای تیمی‌ای که بر پایه روال و قواعد مدونی انجام شوند به ایجاد فضایی یکپارچه در کلاس درس کمک به‌سزایی می‌کند.

۷. وقتی از دانش‌آموزی تکلیفی را می‌خواهید بر نقاط قوت او تمرکز کنید. هیچ‌وقت دانش‌آموزی را بابت کاری که نمی‌تواند انجام دهد تحقیر نکنید و در عوض زمانی را برای توضیح جداگانه به او در نظر بگیرید. وقتی می‌خواهید دانش‌آموزی را برای حل مساله‌ای فرا بخوانید مطمئن شوید حس امنیت می‌کند و همیشه روی نقاط قوت او دست بگذارید. توجه و حواس جمع شما نسبت به تک تک دانش‌آموزانتان در ایجاد اعتمادبه‌نفس و عزت نفس در آن‌ها بی‌اندازه اهمیت دارد.

۸. در ایجاد احترام متقابل بکوشید. نمی‌توانم میزان اهمیت احترام متقابل را برایتان بازگو کنم. به این قانون طلایی پایبند باشید و همواره برای دانش‌آموزانتان احترام قائل باشید تا از طرف آن‌ها رفتار احترام‌آمیز ببینید.

۹. برای توضیح ناتوانی‌ها و اختلال‌های مختلف وقت بگذارید. نقش بازی کردن به درک متقابل و ایجاد حس همدردی بین همکلاسی‌ها کمک به‌سزایی می کند.

۱۰. برای ارتقا اعتمادبه‌نفس و عزت نفس دانش‌آموزانتان تلاش متعهدانه انجام دهید. هر وقت شرایطی شایسته تقدیر است تشویقش کنید و تقویت مثبت را اجرایی کنید. هر چقدر دانش آموزان نسبت به خودشان حس مثبت‌تری داشته باشند، با خود و دیگران رفتار بهتری نشان خواهند داد.

برای مطالعه بیشتر:

برگردان:
مهسا علی میرزایی
Submitted by editor71 on