کودکان به قصه نیاز دارند: کاربردهای افسانه و افسون

عنوان لاتین
The uses of enchantment

کتاب "کودکان به قصه نیاز دارند: کاربردهای افسانه و افسون" کاربردها و کارکردهای قصه‌های عامیانه را در فرآیند فرهنگ پذیری نشان می‌دهد و نقش قصه‌ها را در دنیای کودکان باز می‌گوید. کار کرد مثبت قصه‌ها در شکل گیری شخصیت و افکندن نگاهی دوباره به قصه‌های عامیانه بحث اصلی کتاب است.

بنابر "دیباچه" کتاب به قلم نویسنده: "امروزه مانند دوران گذشته، مهم‌ترین و دشوارترین وظیفهٔ تعلیم و تربیت این است که به کودک یاری رساند تا برای زیستن معنایی بیابد، در این باره تجربه‌های بسیاری برای رشد لازم است کودک باید در جریان رشد بیاموزد که همواره خود را بهتر بفهمد، در این صورت قادر است که دیگران را نیز درک کند و سرانجام روابط رضایت‌بخش و موثری با آنان برقرار سازند.

با توجه به این دیدگاه، ادبیات کودکان سهم بزرگی در رشد و تکامل روح و شخصیت کودک دارد... چون زندگی کودک اغلب برایش آشفته به نظر می‌رسد، باید به او امکان داد که در این دنیای پیچیده خود را بشناسد، و برای احساسات آشفته‌اش مفهومی بیابد. او به انگیزه‌هایی احتیاج دارد که بتواند ابتدا احساسات درون، و سپس زندگی خویش را نظم بخشد. ... کودک این معنا را در قصه می‌یابد ... قصهٔ عامیانه بسیار عمیق‌تر از هر مطلب خواندنی دیگری از جایی آغاز می‌کند که کودک از نظر وجود روانی و عاطفی، خود را در آن می‌یابد...امید من این است که درک درست  امتیازهای بی همتای قصه از سوی پدران و مادران و معلمان باعث شود که قصه‌ها نقش مهمی را که قرن‌ها در زندگی کودکان داشته‌اند، دوباره در زندگی آنان ایفا کنند".

برگردان
کمال بهروزکیا
تهیه کننده
عاطفه سلیانی
سال نشر
۱۳۸۴
ناشران
نویسنده
Bruno Bettelheim, برونو بتلهایم
Submitted by editor3 on