دوستت دارم (مجموعه کتاب دنیای دوست‌داشتنی من)

عنوان لاتین
The I Love You Book

«کتاب دوستت دارم» از مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من»، درباره عشق بی‌قید و شرط صحبت می‌کند. کودکان در این کتاب می‌آموزند که خودشان و دیگران را همان‌طور که هستند، بپذیرند.

خیلی مهم است که ما خودمان را هماهن‌طور که هستیم و دیگران را همان‌طور که هستند، دوست بداریم. وقتی بیمار می‌شویم یا وقتی شاد هستیم، زمانی‌که از هم دور هستیم یا خیلی شجاع می‌شویم، گاهی که از خجالت سرخ می‌شویم یا وقتی که از تمیزی برق می‌زنیم، ویژگی‌های متنوعی در هرکدام از ما هست که دوست‌داشتنی است. خوب و بد هم ندارد. مهم این است که درست همین‌جور که هستیم هم دیگر را دوست داریم. «کتاب دوستت دارم» رویدادهای بسیاری را برای ما نام برده کرده تا ببینیم که در هر جایی و در هر رخدادی می‌توانیم دوست بداریم و دوست‌داشتنی باشیم.

تصویرهای «تاد پار» مانند همیشه جذاب است و بر رنگ‌ها و بامزگی تاکید دارد. او محبت بی‌ قید و شرط پدر و مادرها به کودکانشان را به زیبایی به نقش در می‌آورد.

«کتاب دوستت دارم» با معرفی مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من» آغاز می‌شود. معرفی «تاد پار» و راهنمای پدر و مادرها و آموزگارها نیز بخش دیگری از کتاب است. نویسنده در پایان کتاب چند جمله‌ شورانگیز درباره دوست داشتن گفته است. یک قاب هم هست، تا کودک عکس کسی را که بسیار دوست دارد در آن بچسباند.
هر جلد از مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من» دربردارنده پیامی برای کودکان است. «تاد پار» با نقش‌های دل‌انگیز و متن‌های ساده، به کودکان خودباوری را می‌آموزد. کتاب‌های او کودکان نوآموز را به خواندن تشویق می‌کند. کتاب‌های مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من» موجب رشد بعد حسی و عاطفی کودکان و رشد شخصیت آن‌ها می‌شود و احترام به فرهنگ‌های مختلف را به آنان آموزش می‌دهد.

از این مجموعه 8 جلد «کتاب زمین»، «ما برای هم ساخته شده‌ایم»، «کتاب مادربزرگ‌ها»، «کتاب پدربزرگ‌ها»، «کتاب دوستت دارم»، «کتاب احساس‌های خوب»، «کتاب صلح» و «خوبه که با دیگران فرق داری» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

در پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، سال پانزدهم، شماره 6، درباره مجموعه کتاب «دنیای دوست‌داشتنی من» آمده است:

نویسنده و تصویرگر کتاب‌های دنیای دوست داشتنی من در این مجموعه، از مفاهیم عمیق زندگی، مثل عشق و دوست داشتن، صلح و دوستی، قبول تفاوت‌ها و زمین و راه و روش مراقبت از آن، با زبانی کودکانه، ساده، و ملموس حرف زده و برای نقاشی کتاب‌هایش از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کرده است.

تادپار تلاش کرده مفاهیم عالی و پیچیده را، از راه تصویر کردن انسان‌ها، اشیا و طبیعت پیرامون کودک، به او انتقال دهد.

موضوعات متنوع و فراگیر انسانی این مجموعه هشت جلدی به ما این اجازه را می‌دهند که مخاطبان آن را همه گروه‌های سنی معرفی کنیم. اگر موضوعات کتاب‌ها برای بچه‌ها تازگی دارد و جنبه آموزش پیدا می‌کند، برای ما بزرگ‌ترها، یادآوری و گاهی هم تلنگر خوبی است.

«تاد پار» نویسنده و تصویرگر آمریکایی است که تاکنون بیش از 30 کتاب برای کودکان نوشته است. کتاب‌های او بارها جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده است و به 15 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. «پار» تهیه‌کننده نیز هست و برنامه «Todd World» را در تلویزیون آغاز کرده است. او خودش در کتاب‌هایش می‌نویسد از شیرهای دریایی و دلفین‌ها خوشش می‌آید. رنگ آبی و نقاشی را دوست دارد. غذای مورد علاقه‌اش ماکارانی و پنیر است و داشتن یک رستوران، رویای اوست.

گزیده‌هایی از کتاب

وقتی کلیدهایم را پنهان می‌کنی، دوستت دارم.

وقتی دوست‌های تازه پیدا می‌کنی، دوستت دارم.

وقتی بوی بد می‌دهی، دوستت دارم.

وقتی از تمیزی برق می‌زنی، دوستت دارم.

برگردان
شقایق خوش‌نشین
تصویرگر
تصویرگر
Todd Parr, تاد پار
سال نشر
1390
نویسنده
Todd Parr, تاد پار
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by skyfa on