آشنا کردن کودکان با مفهوم آمارگیری

با این نمونه فعالیت ها، دانش آموزان با روش ساده ی آمارگیری (بر پایه ی شمارش) آشنا می شوند و با گردآوری اطلاعات آماری مورد نیاز خود می آموزند که چگونه اطلاعات ذهنی شان را که بر اساس حدس و گمان است، به سنجش بگذارند و به واقعیت برسند. همچنین می آموزند گزارش پژوهشی خود را با استفاده از اطلاعات آماری به دست آمده تکمیل کنند. آن ها در عین حال متوجه می شوند که برای کشف واقعیت باید جست و جو و بررسی کنند.

  • آموزگار با طرح پرسش هایی مانند: در دست های شما چند انگشت وجود دارد؟ چند دماغ دارید و... به سوال هایی مثل چند دفتر، چند مداد سیاه و چند مداد رنگی دارید؟ می رسد.
  • بعد از گمانه زنی دانش آموزان، آموزگار از هر دانش آموز می خواهد آن ها را بشمارد و تعداد دقیق شان را بگوید. با طرح سوال هایی از این دست: خانه تان چند پله دارد؟ آیا پله های مدرسه را شمرده اید؟ چند تیر چراغ برق در کوچه ی مدرسه هست؟ در کوچه ی مدرسه یا خانه تان چند درخت هست؟ و.... احتمالا بعضی ها عددهایی را اعلام می کنند.
  • آموزگار از آن ها می خواهد برای روز بعد شمارش ها را انجام بدهند و جواب ها را بیاورند. حتما در این میان اختلاف محاسبه وجود دارد. مهم نیست که تعداد دیروز و امروز تفاوت داشته باشد، مهم این است که آن ها تعداد درست پله ها، تیرهای چراغ برق و درختان را در محل های معین متوجه شده اند و حالا به طور دقیق پاسخ می دهند.
ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
منبع
کتاب "روش پژوهش برای کودکان دبستانی" نوشته ی نسرین دخت عماد خراسانی
Submitted by editor3 on