ما خیلی دوستت داریم، داگلی بغلی (مجموعه کتاب داگلی بغلی)

عنوان لاتین
We love you, Hugless Douglas

در کتاب «ما خیلی دوستت داریم، داگل بغلی» از مجموعه کتاب «داگلی بغلی»، داگلی به همراه یکی از گوسفندان به نام فلاسی، به دنبال گوسفند کوچولویی می‌روند که صمیمی‌ترین دوست فلاسی است. در این جستجو داگلی متوجه می‌شود که همه دوست صمیمی دارند. او فکر می‌کند کاش من هم یک دوست صمیمی داشتم.

داگلی که دلش بازی با دوستانش در یک روز خوب و آفتابی می خواهد، بیرون می‌رود تا هم‌بازی پیدا کند، اما هیچ‌کس نیست. ناگهان گوسفند کوچکی به نام فلاسی صدایش می‌کند تا داگلی او را که موقع بازی بالای درخت گیر افتاده نجات دهد. دوست صمیمی‌اش حالا گم شده و از داگلی می‌خواهد که کمکش کند تا او را پیدا کند. آن‌ها با هم به راه میافتند. ابتدا در راه به خانم گاوه و دوست صمیمی‌اش می‌رسند که مشغول درست کردن نوشیدنی هستند. بعد به تعدادی بچه خرگوش که در کلاس دوستان صمیمی، مشغول بازی هستند. وقتی به بوته‌زار می‌رسند، داگلی همه‌جا را بین بوته‌ها می‌گردد تا دوست صمیمی فلاسی را پیدا می‌کند. وقتی دوستان صمیمی با هم می‌روند، داگلی کمی دلگیر می‌شود و می‌گوید کاش من هم یک دوست صمیمی داشتم. داگلی که غمگین نشسته است و فکر می‌کند ناگهان از پشت سر صدایی می‌شنود. همه جانوران می‌آیند تا به او بگویند دوستان صمیمی‌اش هستند و او را خیلی دوست دارند.

مجموعه «داگلی بغلی» شامل تعدادی کتاب است که برخی از آن‌ها به فارسی ترجمه شده‌اند. در این مجموعه داگلی که بچه خرسی مهربان و عاشق بغل کردن دوستانش است، در هر کتاب همراه دوستانش تجربه جدیدی کسب می‌کند. کتاب‌ها دارای جملات ساده و کوتاه، تصاویری بزرگ و جذاب و متنی روان و شاد هستند که این مجموعه را به گزینه مناسبی برای بلندخوانی با کودکان تبدیل می‌کنند.

کتاب «داگلی بغلی به مدرسه کوچولوها می‌رود» ماجرای اولین روز مدرسه کوچولوها در جنگل است. داگلی و بقیه برای بار اول به مدرسه می‌روند. آن‌ها باید خودشان، علاقه‌شان و توانایی‌هاشان را به بقیه معرفی کنند. کاری که داگلی بسیار لذت می‌برد و می‌تواند دوستان خوبی هم پیدا کند.

در کتاب «نگران نباش داگلی بغلی»، پدر داگلی به او یک کلاه بافتنی هدیه می‌دهد. اما داگلی که عجله دارد تا کلاه جدیدش را به دوستانش نشان دهد، متوجه نمی‌شود که در راه کلاه به شا‌خه‌ای می‌گیرد و به تدریج شکافته می‌شود. داگلی که نمی‌تواند به کمک دوستانش کلاه را درست کند، می‌داند که همیشه می‌تواند برای حل مشکل پیش پدر برود و از او کمک بخواهد.

در «داگلی بغلی عیدت مبارک» داگلی بسیار برای رسیدن عید هیجان دارد. او می‌داند که خوشگذرانی‌های زیادی در انتظارش است، سر خوردن با دوستان روی برف، تزیین درخت، بغل کردن‌ها و کادوهای عید. اما امسال یک چیز متفاوت هم هست، جادوی شب عید! در انتهای این کتاب فعالیتی نیز مرتبط با موضوع کتاب وجود دارد که می‌توان همراه کودکان آن را انجام داد.

کتاب «داگلی بغلی و پخت و پز پرماجرا» درباره ماجرای داگلی و گوسفند کوچولوهایی است که دوستانش هستند. آن‌ها عسل داگلی را می‌برند تا با آن شیرینی درست کنند. اما داگلی که عادت دارد همه چیز را فقط با عسل بخورد، به شدت گرسنه است و تصمیم می‌گیرد تا به گوسفندها کمک کند تا کیک‌ها زودتر آماده شوند. در انتهای کتاب یک فعالیت پخت شیرینی همانند آنچه داگلی و دوستانش انجام می‌دهند وجود دارد که می‌توان آن را با کمک کودکان انجام داد.

یکی از جلدهای مجموعه کتاب «داگلی بغلی» با عنوان «اولین کتاب فعالیت داگلی بغلی»، به فعالیت‌هایی اختصاص داده شده است که والدین، مربیان و کتابداران می‌توانند در پیوند با کتاب‌های این مجموعه انجام دهند. در این کتاب این فعالیت‌ها آمده است: آموزش طراحی داگلی، پیدا کردن تفاوت‌ها، کامل کردن تصاویر و ارتباط بین اجزای داستان، چسباندن استیکرهای مربوط در مکان‌های مشخص شده، ایجاد و خلق داستان و شخصیت مورد علاقه کودک، حل کردن جورچین، هزارتو و نوشتن بخشهای مختلف داستان، تمرین شمارش، پیدا کردن شباهت‌ها و تکمیل الگوها. تمامی این موارد مربوط به داستان‌ها و ماجراهای مجموعه هستند و مخصوصا برای کتاب‌هایی که در انتها فعالیت ندارند، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

«دیوید ملینگ» نویسنده و تصویرگر کتاب کودکان و متولد 1962 در آکسفورد انگلستان است. مجموعه داگلی بغلی او تا کنون بیش از دو میلیون نسخه در جهان به فروش رفته است. او پیش از این که به کار نویسندگی و تصویرگری کتاب کودک بپردازد، یک طراح انیمیشن بسیار موفق بود.

گزیده‌هایی از کتاب

یکی از آن روزهای آفتابی و قشنگ بود. داگلی با خودش فکر کرد: «یک روز خوب برای وقت گذراندن با دوستان.» و رفت بیرون تا کسی را برای بازی پیدا کند که همبازی‌اش شود. اما هیچ‌کس را پیدا نکرد. هیچ کجا! تا این که صدایی شنید...

برگردان
نسرین ابراهیمی لویه
تصویرگر
تصویرگر
David Melling, دیوید ملینگ
سال نشر
1398
نویسنده
David Melling, دیوید ملینگ
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on