معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال

در بخش معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال به معرفی کتاب‌های مناسب و باکیفیت برای این گروه سنی خواهیم پرداخت. بايد توجه داشت كه گزينش کتاب مناسب و خوب باتوجه به سن كودكان از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. انتخاب کردن کتاب مناسب در میان انبوه کتاب‌هایی که اکنون در بازار موجود است مشکل اساسی‌ست. سعی کنید کتابی را برای فرزند خود انتخاب کنید که حتما آن را خوانده و محتوای آن را پسندیده باشید و احتمال می‌دهید برای کودک جالب توجه است و از خواندن آن لذت می‌برد.

زیر دسته بندی ها
«روزی که جنگ شد» داستانی تصویری، نوشته‌ی نیکولا دیویس (Nicola Davies) با تصویرگری ربه‌کا کب (Rebecca Cobb)، درباره‌ی جنگ، آوارگی، پناهندگان و آسیب‌های جنگ بر کودکان است. در یک روز معمولی که همه چیز خوب است، شاد هستید، به کارهای روزمره‌تان می‌رسید، یک‌باره جنگ می‌آید و همه چیز زیرورو می‌شود. خانه‌تان، شغل‌تان و آرزوهای‌تان از بین می‌رود و آواره می‌شوید. 
چهارشنبه, ۲۳ اسفند
«دوستان خوب و یک فکر بکر!» کتابی تصویری درباره‌ی بازی و مراقبت به نویسندگی و تصویرگری اینگرید و دیتر شوبرت است؛ کتابی برای کودکان و بزرگ‌سالان. تصویرهای چشم‌نواز، پویا و رنگارنگ کتاب مایه‌ی حظ بصری کودکان است و متن کوتاه و ساده‌ی آن، که بیشتر گفت‌گوهای دو شخصیت کودک کتاب است، با گنجینه‌ی واژگان‌‌ کودکان هماهنگ است و با حوصله‌شان هم‌ساز.
سه شنبه, ۱۵ اسفند
کتاب «وقتی مامان‌بزرگ کوچک می‌شود» داستانی درباره‌ی مرگ است و جوابی بامزه به پرسش همیشگی بسیاری از کودکان – و حتی بزرگسالان!- می‌دهد: آدم‌ها بعد از مرگ کجا می‌روند؟ خرید کتاب کودک درباره مرگ و از دست دادن عزیزان
چهارشنبه, ۲ اسفند
«با تو» اثر میلیا پراخمان، نویسنده و تصویرگر هلندی، کتاب تصویری شاعرانه‌ای است در ستایش دوستی، لذتِ رؤیا و جستجوگری. کتابی درباره‌ی فصل‌ها، گذر زمان، رفتن و بازگشتن، و دگرگونی و نوشوندگی مداوم طبیعت و زندگی. زندگی‌ای که تمام زیبایی‌اش به با هم بودن و داشتن رؤیاهای مشترک است. 
یکشنبه, ۲۹ بهمن
«اسباب‌کشی به خانه‌ی نو» داستانی درباره‌ی اسبا‌ب‌کشی جانوران است. عجیب است! مگر جانوران هم اسباب‌کشی می‌کنند؟ بله، انواع خزندگان، آبزیان، چهارپایان، پرندگان و حشرات، اسباب‌های خانه را به سر و دندان و کمرشان دارند و با هم به خانه‌ی تازه می‌روند؛ یعنی قرار است تمساح با پرندگان در یک خانه زندگی ‌کند؟! کتاب که همین را به ما می‌گوید و با تصاویرش به مخاطب نشان می‌دهد که تمام جانوران می‌خواهند از طبیعت به خانه‌ای در شهر بروند!
سه شنبه, ۱۰ بهمن
«دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» منشوری است چندوجهی و رنگارنگ. اگر منشور را مقابل نوری سفید بگیریم و بچرخانیم رنگین‌کمانی از رنگ‌ها می‌بینیم. هر نور سفید یک طیف نور است و این کتاب طیفی از معانی. کتابِ «دوستان خوب آماده‌ی ماجراجویی» کتابی درباره‌ی بازی، دوستی، همکاری، مراقبت دورادور و سایه‌وار از کودک و... است. البته، بستگی به آن دارد که منشور را به کدام طرف بچرخانیم؛ زیرا در این صورت، شاید این کتاب بیش از همه یادآور کودکی از‌دست‌رفته باشد!
یکشنبه, ۸ بهمن
کتاب «من یک اسب می‌خواهم» داستانی درباره‌ی قدرت خیال‌پردازی است؛ دنیایی فانتزی که در آن همه چیز ممکن و مجاز است. داستان می‌گوید اگر بخواهی و بتوانی تصورش کنی، به دست‌اش می‌آوری؛ درست، همان‌طور که بوبی به آرزوی‌اش می‌رسد. 
یکشنبه, ۲۴ دی
کتاب «کفش‌دوزکی به نام لیلا» داستانی است درباره‌ی تفاوت و پذیرش. چه چیزهایی را در وجود خودتان یا اطراف‌تان دوست ندارید؟ اگر می‌توانستید آن‌ها را تغییر دهید، آیا شاد می‌شدید؟ حال به سؤالی مهم‌تر پاسخ دهید: اگر نتوانید آنچه را برای‌تان ناخوشایند است تغییر دهید، آن‌وقت چه‌کار می‌کنید؟!  خرید کتاب کودکان درباره پذیرش تفاوت ها
سه شنبه, ۱۲ دی
«ول‌ام کن شب بی‌کله!» داستان شبی است که یک شب قهر می‌کند و وی‌وی، شخصیت اصلی داستان، باید راهی پیدا کند تا شب را دوباره به خانه‌اش بازگرداند! این ایده‌ی شگفت، داستانی برای خردسالان است. اما چنان پرداخت ماهرانه‌ای دارد که برای بزرگسالان هم جالب و خواندنی است.
چهارشنبه, ۲۲ آذر
«دم‌بریده» داستانی درباره‌ی حل‌مسئله و چاره‌اندیشی، دوستی و همکاری است. داستان با مسئله‌ی گم‌ شدن دُم یکی از شخصیت‌ها شروع می‌شود!  حتماً برای‌ شما هم پیش آمده است که وقتی می‌خواستید از خانه بیرون بروید، یکی از وسایل‌تان سر جایش نبوده است. وقتی کیف پول، سوئیچ ماشین، یک لنگه جوراب یا حتی دکمه‌ی لباس‌تان سر جایش نیست، چه‌کار می‌کنید؟ دنبالش می‌گردید و شاید هم دکمه‌ا‌ی رنگی به‌جای دکمه‌ی سفید به لباس‌تان بدوزید! به همین ترتیب، کودکان هم ممکن است وسایل‌شان را گم کنند. 
یکشنبه, ۱۹ آذر
«آفتاب مهتاب چه رنگه؟» سروده‌ی پروین دولت‌آبادی از شاعران بزرگ کودکان ایران است که فلسفه‌ی عمیق چرخش روز و شب را در خود دارد و در این چرخش خواب و بیداری، رنگ‌ها و زیبایی‌های زمین و آسمان، شور و جنبش زندگی کودکانه و بازی ماه و خورشید با شیواترین کلام روایت شده است. این کتابِ تصویری متناسب با موضوع و شعر آن به‌صورت یکپارچه و آکاردئونی تصویرگری و طراحی شده است. تصاویر کتاب آمدن شب و روز، و آفتاب و مهتاب را به‌صورت بازی‌گون نشان داده‌اند که برای بلندخوانی و نمایش خلاق بسیار مناسب است. 
سه شنبه, ۳۱ مرداد
«جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!» کتابی است درباره‌ی الگوی ارتباط بدون خشونت. جینی قورباغه‌‌ی کوچکی است که برای اولین روز مدرسه‌اش خوشحال و هیجان‌زده است. اما همین یک جمله‌ی مادرش: «جینی، قورباغه‌ی خوبی باش!»، او را نگران و سردرگم ‌می‌کند. او چطور باید قورباغه‌ی خوبی باشد؟ موش کور فکر می‌کند منظور مادرش این بوده که در جنگل گم نشود، اما نظر جغد این است که مادر دلش می‌خواسته جینی به معلم و هم‌کلاسی‌هایش سلام کند. شاید هم منظورش این بوده که جینی لباس‌هایش را کثیف نکند! اما در نهایت معلم جینی به او و سایر هم‌کلاسی‌هایش کمک می‌کند تا با خوب گوش کردن، تلاش برای درک احساسات طرف مقابل و سپس گفت‌وگو و بیان درست احساس، نیاز و تقاضایشان منظور یکدیگر را بفهمند.
دوشنبه, ۲۹ خرداد
کتاب «گربه دارم چه زرنگ» روایتی کودکانه است که داستان گربه‌ای پرانرژی و پر‌تحرک را در قالب ترانه‌‌ای کودکانه روایت می‌کند. گربه‌ی زرنگِ داستان از شهر‌ها و کشورهای گوناگون دنیا دیدن می‌کند و در این سفر دورودراز کالاها و اجناسی را با خود می‌برد و می‌آورد. در اولین بخش کتاب، به شغل گربه، که خریدو‌فروش کالاست، اشاره می‌شود؛ شغلی که تجربه‌ها و سفر‌های زیادی را با خود به همراه دارد.  
سه شنبه, ۲۴ آبان
«برو خوکی!» داستانی ساده و شیرین درباره‌ی خوکی است که زندگی روزانه و معمولی‌اش را دوست دارد. خوکی دل‌اش می‌خواهد صبح تا شب در گل غلت بزند و کار به کار کسی نداشته باشد. اما مرغ‌ها همیشه، دوروبر خوکی، در حال بگومگو هستند و خودشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. آن‌ها بر سر اینکه چه‌کسی اول تخم گذاشته و چه‌کسی آخر از همه این کار را کرده، با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ حتی خروس هم دوست دارد اولین کسی باشد که هر روز از خواب بیدار می‌شود تا قوقولی قوقوکنان به همه بگوید که بهترین است!
سه شنبه, ۲۵ مرداد
«اتاق دوست‌داشتنی من» داستان دختری بدون نام است که در اتاق‌اش خیال‌پردازی‌های رنگین و شیرینی دارد؛ دختری که می‌تواند هر کودکی در هر جایی باشد.
شنبه, ۱ مرداد
«بیا با هم» مجموعه‌کتابی درباره‌ی مهارت‌های ساده‌ی زندگی است که هر کودک باید با همراهی والدین یا مربی و آموزگار آن‌ها را انجام دهد و تمرین کند. در این کتاب‌ها، کودک در کنار خانواده، آشپزی، باغبانی، بازیافت، تمیزکاری، ساختن چیزهای تازه، کاشتن سبزیجات و خرید کردن را می‌آموزد و از آموختن این مهارت‌ها لذت می‌برد. این کتاب‌ها، درس‌هایی ساده و کاربردی برای فرا گرفتن، تعامل اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و گفت‌وگو و همکاری است. کودک با خواندن و دیدن این کتاب‌ها می‌آموزد که چگونه با دیگران بهتر و مؤثرتر ارتباط بگیرد و مهارت‌های آموخته را به‌خوبی در کنار یکدیگر انجام دهد. ماجرای هر کتاب به صورت شعر نوشته شده است.
یکشنبه, ۲۶ تیر
خانم بَجِر هر یکشنبه به کوهِ نزدیک خانه‌اش می‌رود. او تمام حیوانات و گیاهان مسیر خود را به اسم می‌شناسد و به هر نیازمندی کمک می‌کند. او شخصیت اصلی کتاب «در راهِ کوه» است؛ کتابی که به جنبه‌های گوناگونی از زندگی می‌پردازد.
سه شنبه, ۱۴ تیر
بعضی‌ها همیشه ناراضی‌اند؛ نه خودشان را دوست دارند و نه اطرافیان‌شان را. آن‌ها حتی از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند هم بیزارند. بچه‌پنگوئنی را تصور کنید که از همه چیز حتی برف هم بیزار است. امکان دارد نظر او به خود و زندگی تغییر کند؟
یکشنبه, ۱۲ تیر
یک روز صبح، اُتو، سنجاب کوچولو، جلوی در خانه‌اش یک گلوله‌ی سبز خاردار پیدا می‌کند. توی آن یک موجود نرم و کرکی است که مرتب می‌گوید: «بیب» و صدا می‌زند: «مامان! مامان!» اتو نمی‌خواهد مامان او بشود، ولی پشمالو یواش یواش وارد زندگی راحت اُتو می‌شود و روزگار آرام او را حسابی بر هم می‌زند.
دوشنبه, ۳۰ خرداد
«گودی گنده» بچه‌فیلی است که مثل همه‌ی فیل‌ها جثه‌ی بزرگی دارد، گوش‌های پهنی دارد، قدم‌های سنگینی برمی‌دارد و خرطوم دارد. او می‌تواند به‌خوبی تمام صداهای جنگل را بشنود و گوش‌هایش را تکان دهد. می‌تواند قدم‌های بزرگی بردارد و در برکه‌های آب بپرد. اما او یک مشکل دارد. او با خرطومش نمی‌تواند صدا ایجاد کند؛ همان صدای معروف فیل‌ها که مثل صدای شیپور است.
شنبه, ۲۸ خرداد