کفش‌دوزکی به نام لیلا

عنوان لاتین
Laila het lieveheersbeestje

کتاب «کفش‌دوزکی به نام لیلا» داستانی است درباره‌ی تفاوت و پذیرش. چه چیزهایی را در وجود خودتان یا اطراف‌تان دوست ندارید؟ اگر می‌توانستید آن‌ها را تغییر دهید، آیا شاد می‌شدید؟ حال به سؤالی مهم‌تر پاسخ دهید: اگر نتوانید آنچه را برای‌تان ناخوشایند است تغییر دهید، آن‌وقت چه‌کار می‌کنید؟! 


خرید کتاب کودکان درباره پذیرش تفاوت ها


کتاب «کفش‌دوزکی به نام لیلا» درباره‌ی چیزهایی است که دوست‌شان نداریم و حس بدی به ما می‌دهند. لیلای کتاب با چنین مشکلی روبه‌روست، اما در نهایت راهی برای غلبه بر آن پیدا می‌کند؛ راه‌حلی که هم شادش می‌کند و هم تفاوت را به یک ویژگی مثبت تبدیل می‌کند! 

لیلا کفش‌دوزک است. همه‌ی کفش‌دوزک‌ها خال دارند؛ بعضی‌‌ها خال‌های‌شان بیشتر است و بعضی‌ها کمتر. بعضی خال‌های کوچک دارند و بعضی بزرگ. اما لیلا تنها کفش‌دوزکی است که هیچ خالی ندارد! لیلا شبیه کفش‌دوزک‌های دیگر نیست و این موضوع او را ناراحت و غمگین‌ می‌کند. در تصاویر ابتدایی کتاب می‌بینیم که کفش‌دوزک‌ها پیش هم هستند، اما در داستان وقتی به لیلا می‌رسیم، این کفش‌دوزک تنها نشان داده شده است. تفاوت لیلا سبب دوری او از کفش‌دوزک‌های دیگر است. در حقیقت، لیلا خودش را از کفش‌دوزک‌های دیگر پنهان می‌کند.


خرید کتاب کودک درباره خودآگاهی و پذیرش خود


تمام فکر لیلا این است که او هم باید خال داشته باشد. پس با آب توت سیاه برای خودش خال می‌کشد. حالا او یک کفش‌دوزک واقعی است، اما وقتی باران می‌بارد، دوباره لیلا به کفش‌دوزکی بدون خال تبدیل می‌شود.

تا اینکه سوسک سیاهی را می‌بیند و گفت‌وگوی میان این دو، نگاه لیلا را به تفاوتش تغییر می‌دهد. سوسک از لیلا دلیل ناراحتی‌اش را می‌پرسد و لیلا می‌گوید که خال ندارد: «اما تو چه می‌فهمی من چه می‌گویم. تو حتا رنگ هم نداری.» سوسک اخم می‌کند و می‌گوید که می‌تواند به هر رنگی که دل‌اش بخواهد دربیاید و بال‌هایش را در نور آفتاب تکان می‌دهد. به این ترتیب، رنگی پشت رنگ دیگر نمایان می‌شود. وقتی سوسک می‌رود، لیلا می‌فهمد که تفاوت او سبب می‌شود انتخاب‌های زیادی داشته باشد.

در نهایت، کفش‌دوزک‌ها را با خال‌های‌شان می‌شناسند، به‌جز یکی که می‌تواند هزاران انتخاب داشته باشد! لیلا روی بدن‌اش طرح قلب، نشانه‌ی وای فای، باتری خالی، چندین معادله، عدد، زیپ، نت‌های موسیقی و حتی اسکلت می‌کشد! او هر چیزی که بخواهد می‌تواند بکشد. حال او با شکل‌ها و طرح‌های متفاوتش پیش کفش‌دوزک‌های دیگر است.

داستان «کفش‌دوزکی به نام لیلا» درباره‌ی تفاوت است و خلاقیت. این کتاب نشان می‌دهد که متفاوت بودن جذاب است. شاید شبیه دیگران و یک جور بودن است که حوصله‌سربر است، وگرنه که تفاوت می‌تواند خوب باشد و سبب کشف راه‌های تازه و خلاقیت شود؛ همچنین به ما نشان می‌دهد که چه توانایی‌هایی داریم. لیلای این کتاب، درباره‌ی خودش و توانایی‌هایش چیزهای زیادی یاد می‌گیرد.


خرید کتاب کودک درباره پذیرش خود و تفاوت‌های فردی


این کتاب را با کودکان بخوانید. سپس تکه‌پارچه‌های رنگی، پوست خشک میوه‌ها، لیوان‌های شکسته یا یک‌بارمصرف را میان جمع کودکان ببرید و با آن‌ها چیزهای تازه‌ای بسازید. به کودکان نشان دهید که تکه‌پارچه‌ها کنار یکدیگر چگونه می‌توانند پارچه‌ی رنگی زیبایی مانند پتوهای چهل‌تکه بسازند. پوست پسته یا گردو را رنگ بزنید و با آن کفش‌دوزک بسازید. به کودکان نشان دهید که با رنگ کردن سنگ‌ها و پوست‌ها می‌توانند چیزهای جدیدی بسازند. تلق‌های رنگی را به کلاس ببرید و زیر نور آفتاب بگیرید و تابش آن‌ها را روی وسایل به کودکان نشان دهید. تلاش کنید که نگاه آن‌ها را به پیرامون‌شان تغییر دهید و به آن‌ها نشان‌ دهید که با چیزهای دورریختی و حتی مصرف‌شده می‌توان چیزهای تازه و زیبا ساخت. 

گزیده‌هایی از کتاب

سوسک اخمی کرد و گفت: «من رنگی ندارم؟ برای چه این حرف را می‌زنی؟ می‌توانم به هر رنگی که دل‌ام بخواهد دربیایم.»
و وقتی بال‌های‌اش را زیر نور آفتاب تکان داد، رنگی پشت رنگ دیگر پدیدار شد. یکی از یکی زیباتر.
 

تصویرگر
Bas Kleinhout
سال نشر
۱۴۰۲
قالب کتاب
نویسنده
Bas Kleinhout
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on