دم‌بریده!

عنوان لاتین
Savan Senar Los

«دم‌بریده» داستانی درباره‌ی حل‌مسئله و چاره‌اندیشی، دوستی و همکاری است. داستان با مسئله‌ی گم‌ شدن دُم یکی از شخصیت‌ها شروع می‌شود! 

حتماً برای‌ شما هم پیش آمده است که وقتی می‌خواستید از خانه بیرون بروید، یکی از وسایل‌تان سر جایش نبوده است. وقتی کیف پول، سوئیچ ماشین، یک لنگه جوراب یا حتی دکمه‌ی لباس‌تان سر جایش نیست، چه‌کار می‌کنید؟ دنبالش می‌گردید و شاید هم دکمه‌ا‌ی رنگی به‌جای دکمه‌ی سفید به لباس‌تان بدوزید! به همین ترتیب، کودکان هم ممکن است وسایل‌شان را گم کنند. 

«دم‌بریده» با گفت‌وگوی میان «هسه» و «نیسه» دو شخصیت کتاب آغاز می‌شود. آن‌ها می‌خواهند به مهمانی بروند، اما دم نیسه گم شده است و او نمی‌داند دم‌اش را کجا گم کرده است. حالا چطور باید به مهمانی بروند؟ 


خرید کتاب کودک درباره مهارت حل مسئله


هسه و نیسه دنبال راه‌حل می‌گردند: «نیسه می‌گوید باید دم‌ام را پیدا کنیم.» پس جست‌وجوی دُم آغاز می‌شود. کتاب در تصویرهایش نشان می‌دهد آن دو چه چیزهایی را با دم اشتباه می‌گیرند. داستان «دم‌بریده» از شناخت و تجربه می‌گوید. یک قارچ یا یک تکه‌چوب نمی‌تواند دم نیسه باشد. پس باید چه‌کار کنند؟ این‌بار هسه می‌گوید پیش دکتر بروند تا برایش دُم درست کند! دکتر یک کراوات رنگارنگ را به‌جای دم برای نیسه می‌دوزد. نیسه قشنگ شده و حالا برای مهمانی رفتن حاضر است! طنز شیرین این اثر را هم در تصویرها می‌توانید ببینید و هم در متن. 

کتاب دم بریده

«دکتر می‌گوید: "یا اسکناس صدی بده یا هیچی."» هسه می‌گوید: "بهتره هیچی حساب کنی. این‌طوری ارزون‌تر تموم می‌شه."»
هسه و نیسه در راه مهمانی یک چیز عجیب می‌بینند. بله! نیسه دمش را پیدا می‌کند. یک خوک آن را پیدا کرده است و مال خودش می‌داند. کشمکشی بین نیسه و خوک برای گرفتن دم شکل می‌گیرد. تا اینکه خوک تسلیم می‌شود و دم را به نیسه می‌دهد و نیسه هم به‌جایش کراوات را به او می‌دهد.

پایان شیرین کتاب، دوستی هسه و نیسه با خوک و رفتن هر سه به مهمانی است. 


خرید کتاب کودک درباره دوستی


«دم‌بریده» نشان می‌دهد که گم کردن وسایل گاه مسئله‌آفرین است. اما با دوستی و چاره‌اندیشی می‌توان مشکل را حل کرد؛ همچنین نویسنده تأکید می‌کند که اگر چیزی پیدا کردیم، حتماً باید به دنبال صاحبش بگردیم و آن وسیله نمی‌تواند برای ما باشد. در ادامه نیز اشاره می‌کند که یک مسئله یا گرفتاری گاه آغازی برای دوستی‌های جدید است: مانند دوستی خوک با هسه و نیسه.
با کودکان درباره‌ی این موضوعات گفت‌وگو کنید و بپرسید که اگر آن‌ها مانند نیسه چیزی را گم کنند، چه‌کار می‌کنند یا اگر مانند خوک چیزی را پیدا کنند، با آن چه خواهند کرد.

«دم‌بریده» کتاب تصویری زیبا و ساده‌ای برای خردسالان است. طنز شیرین در گفت‌وگوها و رخدادهای داستان همراه با تصویرهای بامزه با رنگ‌های شاد و ملایم و مملو از جزئیات یکی از ویژگی‌های ممتاز داستان است که خواندن و دیدن آن را برای کودکان دلچسب می‌کند. رخدادها سریع پیش می‌روند و گفت‌وگوی میان شخصیت‌ها پیش‌برنده‌ی داستان است. 

گزیده‌هایی از کتاب

«هسه می‌گوید:  "اما تو که یه دُم خوشگل داری."
نیسه می‌گوید: "تازه پیچ هم خورده.
بیا این کراوات هم جایزه‌ی اینکه دم‌ام را رو پیدا کردی."
خوک کوچولو می‌پرسد: "کراوات دیگه چیه؟"
نیسه می‌گوید: "چیزی که توی مهمونی‌ها می‌پوشن."»

تصویرگر
Eva Jacobson
سال نشر
۱۴۰۲
قالب کتاب
نویسنده
Eva Jacobson
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by editor69 on