معرفی دو کتابخانه‌ی «با من بخوان» به عنوان کتابخانه‌های برتر مشارکتی کشور

امسال در ۲۴ام آبان‌ماه، همزمان با روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی مراسمی فعالان برتر حوزه‌ی کتابخانه‌های عمومی سال ۱۳۹۹ را معرفی کرد و دو کتابخانه از کتابخانه‌های «با من بخوان» در فهرست برگزیدگان بودند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کتابخانه‌ی کودک و نوجوان صدرالواعظین خوانسار و کتابخانه‌ی موسسه‌ی فرهنگی معراج اندیشه‌ی گل‌گهر سیرجان که برنامه‌ی «با من بخوان» در آن‌ها اجرا می‌شود به همراه چهار کتابخانه‌ی دیگر به عنوان کتابخانه‌های برتر مشارکتی کشور انتخاب شدند. کتابخانه‌های مشارکتی کتابخانه‌هایی هستند که ازسوی افراد نیکوکار، مؤسسات خیریه و سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی یا دولتی تاسیس، پشتیبانی و اداره می‌شوند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس معیارهایی همچون تعداد اعضا، تعداد کتاب، عناوین و کیفیت کتاب، وجود سالن مطالعه‌ی کودک و نوجوان، میزان مراجعه به کتابخانه، گسترش و ترویج کتابخوانی در مدارس، خانواده و دیگر مراکز کودکان نوجوانان و نیز انجام فعالیت‌های در ارتباط با آموزش مربیان و ترویجگران، این شش کتابخانه‌ی مشارکتی را به عنوان کتابخانه‌های برتر سال 1399 برگزیده است.

کتابخانه‌ی صدرالواعظین که کتابخانه‌ی الگوی «با من بخوان» در شهر خوانسار در استان اصفهان است و با رعایت کامل استانداردهای محیطی و محتوایی یک کتابخانه‌ی کودک‌محور ویژه‌ی کودکان و نوجوانان تجهیز و فضاسازی شده است، در سال 1397 با پشتیبانی شرکت عمران آذرستان، به یاد آقا محمدمهدی امینی (۱۲۶۸-۱۳۳۱)، نامدار به صدرالواعظین، از روحانیون ادیب و انسان‌دوست منطقه، و با هدف ترویج کتابخوانی میان کودکان و ارائه‌ی خدمات فرهنگی به آنان تاسیس و کار خود را آغاز کرد. این کتابخانه بیش از 3000 جلد کتاب باکیفیت برای گروه‌های سنی 0 تا 16 سال دارد و افزون بر 700 کودک و نوجوان عضو آن هستند. در این کتابخانه نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با کتاب برای گروه‌های سنی مختلف در آن برگزار می‌شود و هر هفته گروه‌های دانش‌آموزان از مدرسه‌های شهر خوانسار برای بازدید و آشنایی با کتابخانه به آن‌جا می‌روند. بیش از 20 مرکز دبستان و پیش‌دبستانی در شهر خوانسار و روستاهای پیرامون خوانسار از کتاب‌های باکیفیت کتابخانه‌ی صدرالواعظین بهره می‌برند. مربیان و آموزگاران این مراکز آموزشی که در کارگاه‌های «با من بخوان» با ادبیات کودکان، شیوه‌های بلندخوانی و آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات آشنا شده‌اند، با امانت گرفتن کتاب‌های باکیفیت از کتابخانه، در کلاس‌های خود نشست‌های بلندخوانی را برگزار می‌کنند و فعالیت‌های در پیوند با کتاب را به اجرا درمی‌آورند. کتابخانه‌ی صدرالواعظین خوانسار به مناسبت‌های گوناگون برنامه‌های فرهنگی و هنری در پیوند با کتابخوانی برای کودکان و خانواده‌ها تدارک می‌بیند و پایگاهی برای آموزش مادران و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی و هنری است.


موسسه‌ی معراج اندیشه وابسته به شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر سیرجان در استان کرمان نیز همکاری خود را از سال 1394 با برنامه‌ی «با من بخوان» آغاز کرده است، و تاکنون بیش از 160 آموزگار و مربی مدارس این شهر با پشتیبانی این موسسه در کارگاه‌های «با من بخوان» شرکت‌ کرده‌اند و به کار ترویج کتابخوانی در مدارس و مراکز آموزشی این منطقه مشغولند. کتابخانه‌ی موسسه‌ی معراج اندیشه پایگاهی غنی از کتاب‌های باکیفیت کودک و نوجوان است که از سوی کارشناسان موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان گزینش شده است. آموزگاران آموزش‌دیده بسته‌های کتاب را به شکل دوره‌ای از این پایگاه امانت می‌گیرند و نشست‌های بلندخوانی را در کلاس‌های درس خود با دانش‌آموزان به اجرا درمی‌آورند. افزون بر این، مربیان و آموزگاران آموزش‌دیده‌ و سفیران «با من بخوان» در منطقه از ترویج کتابخوانی و سواد در میان کودکان محروم منطقه نیز غافل نبوده‌اند. کتابخانه‌ی مرکز فرهنگی معراج اندیشه، چهار مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را نیز تحت پوشش قرار داده است. از دیگر فعالیت‌های این موسسه برگزاری دو دوره جشنواره‌ی کتاب در تابستان، به مدت یک هفته با حضور فعال مربیان «با من بخوان» همراه با بلندخوانی، گفت‌وگو و اجرای فعالیت‌های پس از بلندخوانی به ویژه نمایش بوده که مورد استقبال گسترده‌ی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. همچنین تاکنون سه دوره‌ی جشنواره‌ای با عنوان «کتاب‌خوان خلاق» از سوی این مرکز برگزار شده است که بیش از هزار نفر در آن شرکت کردند. در این جشنواره کودکان و نوجوانان کتاب خواندند، کتاب نوشتند، شعر گفتند، قصه‌گویی کردند و در پیوند با کتاب‌هایی که خوانده‌اند فعالیت‌های هنری انجام دادند.


گروه «با من بخوان» و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان این موفقیت را به پشتیبانان، کتابداران، مربیان و آموزگاران دلسوز این کتابخانه‌ها شادباش می‌گوید و برای‌ آنان در راه ارتقای زندگی فرهنگی کودکان و نوجوانان سرزمین‌مان، توان، انگیزه و امید روزافزون آرزو می‌کند.


عکس‌هایی از کتابخانه‌ی کودک و نوجوان صدرالواعظین خوانسار و فعالیت‌های آن

کتاب‌های باکیفیت کتابخانه‌ی صدرالواعظین در کلاس‌های درس مدرسه‌ها و مهدکودک‌های خوانسار بلندخوانی می‌شود

کلاس‌های کوچک مدارس خوانسار با کتاب‌های با کیفیتی که از کتابخانه صدرالواعظین امانت گرفته می‌شود رنگ و بویی دیگر گرفته است.


عکس‌هایی از کتابخانه‌ی موسسه‌ی معراج اندیشه‌ی گل گهر سیرجان و فعالیت‌های آن

آموزگاران و مربیان خلاق سیرجانی، کتاب‌ها را به کلاس‌های درس می‌برند و با دانش‌آموزان سهیم می‌شوند


برای آشنایی با دیگر فعالان برگزیده‌ی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه‌ی کتابخوانی در سال 1399 به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.iranpl.ir/news/25548/

 

Submitted by editorsa on