دولت به کودکان نگوید چه کتابی باید بخوانند!

 "دولت نباید برای کودکان تعیین کند که چه کتابی بخوانند و چه کتابی نخوانند!". این موضوع اعتراض شماری از نویسندگان ادبیات کودک انگلیس به دولت کشورشان است.

 وزارت آموزش انگلستان، تصمیم دارد تا فهرست کتاب هایی که کودکان دبستانی و راهنمایی باید در طول سال تحصیلی بخوانند منتشر کند. اما، نویسندگان مطرح ادبیات کودک انگلیس، با پیشگامی مایکل روزن و آلن گیبنز به سختی با این تصمیم مخالفت کرده اند. آن ها می گویند که دولت حق ندارد برای کودکان تعیین کند که چه کتابی را چه وقتی بخوانند. 

در ماه مارس، مایکل گوو، وزیر آموزش انگلیس،‌ پیشنهاد کرد که کودکان یازده سال به بالا باید بسیار بیشتر کتاب بخوانند. او پیشنهاد کرد که این کودکان باید هر سال پنجاه کتاب بخوانند.آنتونی براون، دارنده کنونی مقام افتخاری ادبیات کودک بریتانیا در واکنش به سخنان وزیر گفت: "بسیار خوب است که می بینیم اهیت کتاب خواندن کودکان روز به روز بیشتر تشخیص داده می شود، اما، به جای تعیین یک تعداد مشخص و اجباری کتاب هایی که بچه ها باید بخوانند، بهتر است به کیفیت کار توجه کنیم."

او گفت: "که کیفیت تجربه خواندن بسیار مهم تر از تعداد کتاب هایی است که بچه ها می خوانند. لذت بردن از خواندن و درگیر شدن با محتوای کتاب است که اهمیت دارد نه این که ما تعدادی کتاب را مشخص کنیم و بگوییم که باید امسال حتما به این هدف برسیم و بچه ها باید حتما هر سال پنجاه تا کتاب بخوانند."

مایکل روزن

مایکل روزن، شاعر محبوب ادبیات کودک بریتانیا و دارنده پیشین مقام افتخاری ادبیات کودک بریتانیا و آلن گیبنز، نویسنده مشهور انگلیسی هم پیشاهنگان نویسندگان معترض به این تصمیم هستند. روزن دراین باره می گوید: "من خیلی دوست دارم که آدم ها کتاب های مورد علاقه شان را به هم معرفی و پیشنهاد کنند. اما، آن چه من به شدت مخالفش هستم این است که فهرست کتابی بر اساس دیدگاه های دولت منتشر شود و البته اجباری هم باشد. ما در یک کشور دیکتاتوری و با دولتی تمامیت خواه زندگی نمی کنیم که دولت تعیین کند بچه ها چه کتاب هایی باید بخوانند و چه کتاب هایی نباید بخوانند."

 آلن گیبنز هم در این باره می گوید: "آن چه که ما نیاز داریم، اعتماد به آموزگاران و کتابداران مدرسه ها است. ما به شبکه ای مردمی از افرادی که کتاب ها را می شناسند نیاز داریم. افرادی که ادبیات کودکان را به روز نگه می دارند و برای انتخاب کتاب های مناسب برای کودکان بر اساس سطح رشد و نیازهای هر یک از آن ها، از آزادی برخوردارند."

دولت انگلستان هم اکنون در حال بررسی طرحی است که سیستم آموزشی را فراگیر می کند و تعیین می کند که کودکان چه چیزهایی را در چه سنی باید یاد بگیرند. به نظر می رسد که این طرح در صورت تصویب از شهریور سال آینده در مدرسه ها اجرا شود.

Submitted by admin on