فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

عنوان لاتین:
10 Outdoor Activities that Enhance Gross Motor Skills

فعالیت های بیرون از خانه می‌تواند منجر به ارتقا و توسعه مهارت‌های حرکتی درشت کودک شما شود. بنابراین در روزهای فراغت تابستانی می‌توانید برای کودکان فضایی بیرون از خانه فراهم سازید تا کودکان به انجام فعالیت و بازی بپردازند. در این مقاله، ده فعالیت در فضای بیرون از خانه یا در طبیعت به کودکان پیشنهاد شده است.

وقتی هوا گرم می‌شود و خورشید در وسط آسمان می‌درخشد، بازی کردن بیرون از خانه بهترین فعالیتی است که کودک شما می‌تواند انجام دهد. فرقی نمی‌کند که او مشغول توپ‌بازی، دوچرخه‌سواری یا فقط جست‌وجو در حیاط خانه شود، در هر صورت، تمام تجربه‌هایی که کودک بر اثر فعالیت های بیرون از خانه به دست می‌آورد، شامل توسعه مهارت‌های حرکتی درشت، ارزشمند است. در ادامه تعدادی از فعالیت های بیرون از خانه برای توسعه و مهارت‌های حرکتی درشت معرفی می‌شود.

فعالیت‌های بیرون از خانه برای رشد مهارت‌های حرکتی

۱. گردش در طبیعت

یکی از فعالیت های بیرون از خانه که مهارت‌های حرکتی درشت کودک را تقویت می‌کند، گردش در طبیعت است. هنگامی که کودک برای کشف جهان اطراف آزاد گذاشته ‌شود، چیزهای زیادی می‌تواند بیاموزد. دراز کشیدن روی چمن، برداشتن یک قاصدک یا راه رفتن روی ورقه‌های چوب یا سیمان به کودک کمک می‌کند تا یاد بگیرد که چطور جنس‌ها (بافت‌ها) و احساس‌های مختلف را پردازش کند و متوجه شود که کدام یک برایش خوشایندتر است.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۲. بالا رفتن از تپه‌ها و راه رفتن بر سطح‌های ناهموار

بالا و پایین رفتن از تپه‌ها و راه رفتن بر سطح‌های ناهموار به ایجاد قدرت و استقامت کمک می‌کند. همراه کودکتان در یک پارک تپه‌ای، کنار ساحل یا روی تخته‌های چوبی راه بروید. وقتی فرزندتان در مواجهه با کمی بلندی در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرد، توان بدنی او به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۳. رنگ‌آمیزی با گچ‌های پیاده‌رو

وقتی کودک مشغول نقاشی روی پیاده‌رو می‌شود، مجبور است به سمت زمین چمباتمه بزند و این کار باعث تقویت عضلات پا و پشت او می‌شود، همچنین نگه داشتن گچ در دست، موجب تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و کنترلی او نیز می‌شود. از گچ‌های پیاده‌رو برای ساختن بازی‌هایی مانند «لی لی» یا طراحی مسیر‌هایی برای «قطاربازی» هم می‌توان استفاده کرد. این فعالیت های بیرون از خانه، تحرک زیادی ایجاد می‌کند و باعث افزایش استقامت کودکان می‌شوند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۴. اسباب‌بازی‌های چند منظوره

لوازم بازی چندمنظوره مانند روبان رقص، طناب بازی و حلقه هولاهوپ می‌توانند به روش‌های متنوعی مورد استفاده قرار بگیرند و کودک را تشویق به استفاده از قوه خلاقیت کنند. این نوع وسایل، کودک شما را برای مدت طولانی مشغول فعالیت نگه می‌دارد و او را درگیر انجام فعالیت‌هایی با دامنه حرکتی وسیع‌تر بازوها و کمر می‌کند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۵. دوچرخه یا اسکوترسواری

راندن دوچرخه یا اسکوتر در گروه فعالیت های خارج از خانه ای هستند که برای تقویت هماهنگی، استقامت و توانایی عمومی به کودک شما کمک می‌کند. هرچقدر کودکتان بیشتر به فعالیت‌های استقامتی بپردازد، انرژی بیشتری برای انجام سایر فعالیت‌ها خواهد داشت.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۶. آب‌بازی

کودک، عاشق بازی‌های مختلف با آب در هوای گرم است که بسیاری از این بازی‌ها منجر به تقویت مهارت‌های حرکتی درشت می‌شود. از کودکتان بخواهید که سطل آب را پر کند و برای پر کردن استخر بادی یا کمک به شما برای آب دادن به گیاهان با خود حمل کند و با این کار به افزایش قدرت او کمک کنید. میز آب هم وسیله جذاب دیگری است که انواع مختلفی از بازی‌های آبی را به طور همزمان در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از یک میز آب، کودک شما می‌تواند اشیایی را در آب شناور کند، فنجان‌ها را پر از آب کند و با انواع اسباب‌بازی‌های آبپاش‌ بازی کند؛ تمام این فعالیت‌ها باعث قوی تر شدن دست‌های او می‌شوند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۷. ورزش‌های روش‌مند و بازی‌های توپی

انجام یک بازی فوتبال دوستانه، گرفتن و پرتاب کردن توپ در زمین بازی، از دیگر فعالیت های خارج از خانه است که باعث ارتقای هماهنگی چشم و دست، هماهنگی دست و پا، برنامه‌ریزی حرکتی و مهارت‌های ارتباطی در کودک شما می‌شود. هنگامی که کودکان به انجام بازی‌های روش‌مند با دوستانشان می‌پردازند، با مفاهیم رعایت نوبت و روحیه ورزشکاری نیز آشنا می‌شوند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۸. پروژه‌های نقاشی بیرون از خانه

چه جایی بهتر از بیرون خانه برای ریخت و پاش؟ ورقه‌های بزرگ کاغذ نقاشی یا پارچه‌های نقاشی را روی زمین پهن کنید و کاسه‌های رنگ یا قالب‌های کیک را با رنگ‌های انگشتی قابل شست‌وشو پر کنید. کودکتان را تشویق کنید با به کار گرفتن دست‌ها، پاها، کف پاها و هرجای دیگر بدنش، تا حد امکان در اندازه‌های بزرگ نقاشی کند و پارچه یا کاغذ نقاشی را تا جایی که می‌تواند پر کند. این کار باعث می‌شود کودک شما عضله‌های اصلی‌اش را به کار گیرد و بدنش را در شکل‌های مختلف کشش و حرکت دهد.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۹. کار در حیاط

به کودک خود اجازه دهید تا در نگهداری از حیاط به شما کمک کند. او می‌تواند با برداشتن آشغال‌ها یا کندن علف‌های هرز در باغبانی به شما کمک کند یا با برداشتن چوب‌های کوچک یا برگ‌های ریخته‌شده، در تمیز کردن حیاط با شما همکاری کند. هر بار که او برای برداشتن چیزی از روی زمین، خم می‌شود، پاهایش را تقویت و توانایی حفظ تعادلش را بهتر می‌کند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

۱۰. رفتن به زمین بازی

یکی از راههای خیلی خوب برای به کار گرفتن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های حرکتی درشت، بردن کودکتان به زمین بازی است. بالا رفتن یا آویزان شدن از وسایل زمین بازی، بسیاری از ماهیچه‌ها را به صورت همزمان تقویت می‌کند. تاب خوردن باعث تحریک حواس و درگیر کردن دستگاه دهلیزی برای حفظ تعادل می‌شود. بیشتر وسایل زمین‌های بازی در سطوح مختلف تعبیه شده‌اند و کودک شما را مجبور به استفاده از  قوه تشخیص ارتفاع و درک فضایی می‌کنند.

فعالیت های بیرون از خانه برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت

 در پیوند با این مقاله، بیشتر بخوانید:

فعالیت‌های محیط‌زیستی با کودکان در جشن روز جهانی زمین

بازی در طبیعت کودکان را عاشق طبیعت می‌کند

هفت بازی جالب و مناسب برای روزی که به پیک‌نیک می‌روید

برگردان:
مونا فرخنده‌فال
Submitted by editor71 on