در مدرسه بزرگ ترها برای کوچک ترها کتاب می خوانند

برخی از مدرسه ها در ایالت کبک کانادا، در به کار گیری طرح “Florilège”  که از سوی وزارت آموزش، تفریح و ورزش این ایالت پیشنهاد شده بود، خلاقیت بسیاری نشان دادند.

در این مدرسه ها، کودکان بزرگ تر در مدرسه برای کودکان کوچک تر کتاب می خواندند یا آن ها را به کتابخانه می بردند. برای نمونه در یک مدرسه، دانش آموزان کلاس چهارم، هفته ای یکبار کودکان مهدکودکی را دیدار می کردند و کتابخانه را به آن ها نشان می دادند و برای شان کتاب می خواندند. 

در یک مدرسه راهنمایی، دانش آموران یک "کمیته خواندن" راه اندازی کردند تا از طریق آن برای کودکان کوچک تر کتاب بخوانند و یا کتاب های مناسب برای گروه سنی آن ها را برگزینند. این کتاب های برگزیده سپس در اختیار کودکان دبستانی قرار می گرفت. 

در یک مدرسه دیگر، کلاس چهارمی ها، به نقش بررسان کتاب در آمدند. آن ها کتاب ها را می خواندند و آن ها را بر اساس معیارهایی ارزیابی می کردند. نتیجه بررسی های آن ها سپس در نشریه های کتابخانه های مدرسه ها چاپ می شد. در این مدرسه و در فعالیتی دیگر، کودکان بسته های موضوعی کتاب تهیه می کردند و آن ها را در روزهای پایان هفته به دانش آموزان دیگر امانت می دادند. 

این برنامه  در دو نوبت از سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ اجرا شده است. 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک
Submitted by admin on