چشم هایتان را ببندید و خود را یک معلول تصور کنید!

در روزنوزدهم آبان ۱۳۸۸ کارگاهی با موضوع آشنایی با معلولیت، کودکان معلول و مشکلات آن ها و پیمان نامه ی جهانی حقوق معلولیت، با شرکت ۱۵ نفر از اعضای کودک و نوجوان خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن برگزار شد.

نخست عاطفه سلیانی کتاب "یک چیز دیگر" با ترجمه نسرین وکیلی از انتشارات مبتکران را برای جمع خواند. آن گاه از حاضران خواست درباره ی موضوع آن گفت و گو کنند. همه با درونمایه ی"تفاوت و پذیرش تفاوت" در این کتاب و گیرایی و نو آوری در طرح موضوع موافق بودند. سپس از شرکت کنندگان درخواست شد درباره ی انواع تفاوت ها فکر کنند و از آن ها نام ببرند.

چشم هایتان را ببندید و خود را یک معلول جسمی تصور کنید

پس از طرح معلولیت به عنوان نوعی تفاوت، سلیانی از آن ها خواست تصور کنند دچار یک یا چند نوع معلولیت هستند و تصویر خود را بکشند. شرکت کنندگان تصاویر خود را با انواع نقص عضو از جمله: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت حرکتی و... به یکدیگر نشان دادند و بعد با نمایش پانتومیم رفتار دیگران را با خود در کوچه و خیابان به نمایش گذاشتند. به جز یک مورد، در دیگر نمایش ها رفتار مردم با معلولان نامناسب و نامطلوب بود. سپس از شرکت کنندگان پرسش شد که در جایگاه یک معلول با نقص عضوی که دارند، می توانند چه کارهایی را به تنهایی انجام دهند. پاسخ ها شامل کارهایی همچون آشپزی، ورزش، نوشتن، درس خواندن، مطالعه و حمام کردن بود. پس از پایان این بخش از کار، قسمت های برگزیده ای از زندگی لوییس بریل مخترع خط ویژه ی بریل برای نابینایان خوانده شد.

چشم هایتان را ببندید و خود را یک معلول جسمی تصور کنید

از شرکت کنندگان خواسته شد چند نفر از شخصیت های برجسته ای را که معلول بوده اند یا بعدها معلول شده اند، نام ببرند. آن ها از بریل، هلن کلر و بتهوون و چند نفر از ورزشکاران معلول ایرانی نام بردند. پس از آن قرار شد هر یک از شرکت کنندگان برای نقص عضو فرضی خود به یک مشکل عمده که با آن روبه رو هستند، اشاره کنند و یک راهکار برای حل یا کاهش آن، زیر تصویری که در آغاز کار از خود کشیده اند، ارایه دهند. بیشترین شمار راهکارها مربوط بودند به: توجه، مهربانی و همکاری دیگران، مناسب سازی وسایل حمل و نقل برای معلولان، اختصاص گذر گاه های ویژه برای آن ها، کمک دولت وسازمان های مسئول به معلولان برای تهیه ی ویلچر و اندام های مصنوعی وتدارک امکانات بیشتر برای آموزش و پرورش استعداد های آن ها در زمینه های گوناگون.

در پایان، عاطفه سلیانی بخش های برگزیده از پیمان نامه ی جهانی حقوق معلولان را برای حاضران خواند.

Submitted by editor6 on