کتابخوان ها محبوب ترین کتاب ها را برمی گزینند!

نهاد Zeit Punkt Lesen در اتریش، برای برگزیدن کتاب مورد علاقه خوانندگان استان Lower Austria، شمال شرقی ترین استان اتریش، نظرخواهی می کند. از آغاز نوامبر تا آغاز دسامبر، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان با پر کردن یک فرم نظرخواهی می توانند کتاب مورد علاقه خودشان را معرفی کنند.

شرکت کنندگان می توانند فرم نظرخواهی را از کتابفروشی ها و کتابخانه های استان بگیرند و یا آن را در سایت www.zeitpunktlesen.at  بیابند.
کتابخوان های استان شمال شرقی اتریش در این فرم ها مشخص می کنند که علت انتخاب کتاب مورد علاقه شان چه بوده و چرا این کتاب ها را جالب، آموزنده یا سرگرم کننده می دانند. شرکت کنندگان باید این فرم را تا اول دسامبر برای برگزار کنندگان نظرخواهی بفرستند. نظرخواهی با جشنی که در ششم دسامبر برگزار می شود، پایان می پذیرد و فهرست محبوب ترین کتاب ها در سایت  www.zeitpunktlesen.at قرار می گیرد.
Zeit Punkt Lesen براي ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان برای خواندن و هم چنین شرکت در برنامه نظرخواهی ، یک مسابقه ویدیویی برگزار می کند. 
هر نوجوان می تواند به تنهایی در این مسابقه شرکت کند و یا در یک فعالیت گروهی با همراهی دوستان و هم کلاسی هاي خود، به آن بپیوندد.
مسابقه به این ترتیب برگزار می شود که نوجوانان کتاب مورد علاقه خود را که در نظر سنجی معرفی کرده، به صورت یک نسخه فیلم کوتاه درمی آورند. برگزار کنندگان مسابقه مشتاقند ببینند نوجوانان چگونه یک کتاب را در قالب فیلمی ۹۰ ثانیه ای می گنجانند. از همین رو، برای این مسابقه هیچ  قانونی در نظر نگرفته اند تا نوجوانان بتوانند همه خلاقیت خود را به کار اندازند. آن ها می توانند یک صحنه از کتاب را به تصویر بکشند، با استفاده از عنوان کتاب فیلم کوتاه خود را بسازند و یا در این فیلم درباره کتاب مورد علاقه شان سخن بگویند. فیلم ها در سایتwww.zeitpunktlesen.at و بر روی یوتیوب قرار می گیرد.
همه شرکت کنندگان در مسابقه جایزه دریافت خواهند کرد. جایزه اصلی یک بلیت دو نفره برای سفر به فرانکفورت و شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۰ است.  نفر دوم به یک سفر اکتشافی به همراه تصویرگر کتاب های کودکان، رینیت هابینگر می رود و برنده سوم، یک بن کتاب به ارزش ۱۰۰ یورو دریافت می کند. دیگر شرکت کنندگان هم با قرعه کشی جایزه هایی به دست می آورند. کودکان دبستانی شرکت کننده در مسابقه هم به یک بازدید اکتشافی از فرودگاه دعوت می شوند، بازدیدی با شعار "پرواز برای خواندن".
 یک جشن خواندن در ششم دسامبر پایان بخش پروژه نظرخواهی برای برگزیدن محبوب ترین کتاب ها است.
در این مراسم، بهترین فیلم های کوتاه ویدئویی برای تشویق کودکان و نوجوانان شرکت کننده در مسابقه فیلم کوتاه به نمایش در می آیند.
در پایان نیز فهرست محبوب ترین کتاب ها معرفی می شوند و برنامه کتابخوانی گروهی برگزار می شود و جایزه جایزه برندگان مسابقه فیلم کوتاه اهدا می شود.
نهاد Zeit Punkt Lesen، در سال ۲۰۰۶ برای پشتیبانی از رشد و بهبود توانایی و علاقه به خواندن در کودکان از سال های آغاز زندگی، از سوی دولت محلی این استان پایه گذاری شد. پروژه ها و برنامه های گوناگون خواندن این نهاد در مدرسه و بیرون فضای آن، کودکان را تشویق می کند تاخواندن را بیازمایند و آن را فعالیتی لذت بخش، مشارکتی و دلخواه بیابند. هرچند موفقیت برنامه های ترویجی به هدفی که افراد جامعه از خواندن دنبال می کنند، برمی گردد. هدف بسیاری از فعالیت های ترویجی این نهاد تشویق کودکان به خواندن و آگاه کردن پدر و مادرها از این واقعیت است که رشد مهارت خواندن در رشد شایستگی های اجتماعی کودکان و آینده حرفه ای آن ها بسیار تاثیر گذار است.

  • نشانی سایت:

http://www.zeitpunktlesen.at/de/result.php
 

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- محمدحسین منتظری
Submitted by editor6 on