کتاب های صوتی را فراموش نکینم!

هنگامی که از خواندن در برنامه های تابستانی کودکان سخن به میان می آید ، کتاب های کاغذی و منابع نوشتاری به ذهن می آید.

در حالی که برای تشویق کودکان به خواندن در تابستان و لذت بردن از دنیای ادبیات و داستان یک منبع جذاب دیگر نیز وجود دارد و آن کتاب های صوتی و داستان های ضبط شده هستند. 
این کتاب ها و داستان ها که با موسیقی همراه هستند می تواند علاقه و توجه کودکان را به شنیدن بسیار بیشتر کند و آن ها را از سنین کم و بسیار پیش از آن که بتوانند بخوانند با دنیای ادبیات و داستان های کلاسیک و قصه های قومی آشنا کند و شوق خواندن و دانستن را در آن ها بیشتر و بیشتر کند. شنیدن داستان های ضبط شده همزمان مهارت های شنیداری را در کودکان افزایش می دهد و آن ها را با واژه های تازه و دشوار و طرز بیان آن ها آشنا می کند. کودکانی که به صورت پیگیر به شنیدن کتاب های صوتی می پردازند، با ادبیات در سطحی گسترده تر آشنا می شوند، قصه گفتن را یاد می گیرند و می آموزند که چگونه احساس خود را در زمان خواندن یک متن با واژه ها درآمیزند و آن را بیان کنند.
شنیدن داستان های ضبط شده و کتاب های صوتی به زمان و مکان ویژه ای نیاز ندارند. کودکان می توانند هنگامی که با اسباب بازی های خود در اتاق سرگرم هستند و یا در زمانی که در فضای باز به بازی می پردازند به این داستان ها گوش دهند و به این ترتیب زمان بیشتری را با ادبیات، موسیقی و داستان بگذرانند و لذت ببرند. ساعتی که برای استراحت بعد از ظهر در منزل به سکوت می گذرد نیز زمان مناسبی است برای شنیدن داستان برای کودکانی که نمی خواهند استراحت کنند.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کتاب های صوتی هرگز به تنهایی برای علاقه مند کردن کودکان به خواندن و بهبود مهارت خواندن در آن ها کافی نیست. توجه به کتاب های صوتی و داستان های ضبط شده و قرار دادن آن ها در برنامه روزانه کودکان ابزار بسیار مناسبی است برای پدر و مادر ها تا در کنار زمانی که برای خواندن با کودکانشان سپری می کنند، آن ها را به سوی عادت به خواندن در برنامه روزانه پیش ببرند.

Submitted by editor6 on