ضیافت روایت‌ها! گشایش نخستین کتابخانه‌ی «با من بخوان» در بروجرد

کتابخانه‌ به میهمانی‌ای شورانگیز می‌ماند. در هر قفسه و هر رف، دنیایی شگفت‌آور پنهان است؛ دنیای کسانی که به قصه راه‌ پیدا کرده‌اند یا اندیشه‌شان را به متن و تصویر درآورده‌اند و بخشی از وجود خود را ماندگار کرده‌اند. با خواندن هر کتاب یادهای بسیاری زنده می‌شوند. بانیِ کتابخانه میزبان این ضیافت‌ است، میزبانِ همه‌ی روایت‌ها و کودکانی که قرار است به دنیای روایت‌ها قدم بگذارند. کتابخانه‌ی «گودرز»، با یاد مرتضی ولی‌پور گودرزی به همت و پشتیبانی همسرش سوگند مافی، در زادگاه‌اش بروجرد راه‌اندازی شد تا نام و خاطره‌ی میزبان، هم‌چون روایت‌های کتا‌ب‌ها در یادها بماند. جاودانگی اکسیر ندارد اما شاید بتوان راز ماندگاری را در زیستن در یادها، روایت‌ها و قصه‌ها یافت. 

کتابخانه گودرز

در پاییر 1402، خانم سوگند مافی، از هم‌راهان همیشگی برنامه‌ی «با من بخوان»، پس از درگذشت همسرش درخواست راه‌اندازی کتابخانه‌ای را به یاد ایشان و در شهر بروجرد با کمیته‌ی کتابخانه‌های «با من بخوان» در میان گذاشت. در گام نخست، یافتن هم‌راهانی مشتاقِ ترویج ادبیات کودک در بروجرد و نیز محلی مناسب، امن و در دسترس برای همه‌ی کودکان در دستور کار قرار گرفت. پس از جست‌وجوی بسیار، بر آن شدیم تا کتابخانه را در موسسه‌‌ی ایتام الغدیر راه‌اندازی کنیم. این موسسه حدود 500 کودک را تحت پوشش دارد. حضور همیشگی کودکان و مادران‌شان در این موسسه یکی از دلایل انتخاب این مکان برای راه‌اندازی کتابخانه‌ی کودک‌محور «با من بخوان» بود. اما دیگر کودکان محلی که تحت پوشش این موسسه نیستند نیز می‌توانند از کتابخانه استفاده کنند.

راه اندازی کتابخانه گودرز

پس از مشخص شدن مکان کتابخانه، گام دوم در دی ماه ۱۴۰۲ برداشته شد. کار طراحی و فضاسازی کتابخانه آغاز و هم‌زمان فهرست کتاب‌های مناسب آماده شد. فضاسازی این کتابخانه مطابق با استاندارهای «با من بخوان» برای ایجاد فضایی سرشار از سواد و کودک‌محور با بهره‌گیری از تجهیزاتی هم‌چون درخت الفبا و تابلوی شناخت احساسات، نقشه‌ها و پوسترها، تابلوی شناخت آب و هوا و ... انجام گرفت. بیش از ۲000 جلد (۱۰۰۰ عنوان) کتاب و منابع کتابخانه‌ای هم‌راه با دستنامه‌ها و کاربرگ‌‌های فعالیت نیز بر اساس فهرست‌های گروه‌ کتاب‌شناسی «با من بخوان» ارسال شدند.

راه اندازی کتابخانه گودرز در بروجرد

خانم ماهیگیر سرپرست کتابداران به هم‌راه سه کتابدار دیگر کارگاه‌های «کتابداری کودک: استانداردها و راه‌کارها»، «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «بلندخوانی: شیوه‌ها و کارکردها» را گذراندند و هم‌زمان با دریافت کتاب‌ها و تجهیزات فضاسازی، با نظارت کارشناسان «با من بخوان» به برپایی کتابخانه و ثبت کتاب‌ها مشغول شدند. چند تن از کودکان نیز فعالانه و با اشتیاق در سامان‌دهی کتاب‌ها گروه را هم‌راهی کردند!

راه اندازی کتابخانه با من بخوان در بروجرد

برپایی کتابخانه گودرز در بروجرد

سال 1402 به پایان خود نزدیک می‌شد که کتابخانه‌ی «با من بخوان» آغوش خود را به روی کودکان بروجرد گشود. جشن گشایش کتابخانه‌ی «گودرز» در روز 7 اسفند 1402 با حضور سوگند مافی، پشتیبان کتابخانه، پروین اسکندری از کارشناسان باتجربه‌ی «با من بخوان»، کتابداران، و مدیران موسسه‌ی الغدیر برگزار شد. شماری از کودکان محله نیز در این مراسم شرکت داشتند و با اجرای دسته‌جمعی «سوگندنامه‌ی خواندن» امید به روزهای نو و پربار آینده را در دل میزبانان روشن کردند.

راه اندازی کتابخانه با من بخوان در بروجرد

گشایش کتابخانه گودرز در بروجرد

گشایش کتابخانه با من بخوان در بروجرد

بازگشایی کتابخانه گودرز

به این ترتیب از بهار امسال کودکان بروجرد به ضیافت کتاب‌ها، روایت‌ها و داستان‌ها می‌‌آیند: اکنون کتابخانه‌ی «گودرز» فعال و پذیرای کودکان است. کتابداران هر روز به کتابخانه می‌روند، برای برنامه‌ریزی فعالیت‎‌های جذاب و پویا تلاش می‌کنند و با روی گشاده میزبان کودکان و نوجوانان علاقه‌مند هستند.

با کتابخانه‌های «با من بخوان» بیش‌تر آشنا شوید
 

Submitted by editor69 on