گروه خبر با من بخوان

در این صفحه می توانید اطلاعاتی از لیست کتاب ها، مقالات، خبرهای مرتبط با گروه خبر با من بخوان را مشاهده کنید.

کتابخانه‌ به میهمانی‌ای شورانگیز می‌ماند. در هر قفسه و هر رف، دنیایی شگفت‌آور پنهان است؛ دنیای کسانی که به قصه راه‌ پیدا کرده‌اند یا اندیشه‌شان را به متن و تصویر درآورده‌اند و بخشی از وجود خود را ماندگار کرده‌اند. با خواندن هر کتاب یادهای بسیاری زنده می‌شوند. بانیِ کتابخانه میزبان این ضیافت‌ است، میزبانِ همه‌ی روایت‌ها و کودکانی که قرار است به دنیای روایت‌ها قدم بگذارند. کتابخانه‌ی «گودرز»، با یاد مرتضی ولی‌پور گودرزی به همت و پشتیبانی همسرش سوگند مافی، در زادگاه‌اش بروجرد راه‌اندازی شد تا نام و خاطره‌ی میزبان، هم‌چون روایت‌های کتا‌ب‌ها در یادها بماند.
یکشنبه, ۹ اردیبهشت
هشتم آوریل 2024، در کنفرانس ایبی (IBBY - دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان) که در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا برگزار شد، برندگان سومین دوره‌ی جایزه‌ی ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن ایبی- آی‌رید IBBY-iRead (من می‌خوانم) معرفی شدند. امسال نیز همانند دوره‌ی گذشته، دو زن ترویج‌گر این جایزه‌ی معتبر بین‌المللی را از آن خود کردند: بصرت کاظم از پاکستان و ایرنه واسکو از کلمبیا. 
یکشنبه, ۲ اردیبهشت
هر سال در نیمه‌ی دوم آذر ماه، گزارش‌های زیبایی از نشست‌ها و فعالیت‌های روز جهانی کامی‌شی‌بای از سوی ترویجگران و کتابداران «با من بخوان» به دست‌مان می‌رسد.
سه شنبه, ۵ دی
کتابخانه‌ی ملی کودکان ارمنستان، خنکو آپر (Khnko Aper) به مناسبت نودمین سال تاسیس این کتابخانه در شهر ایروان در روزهای 4، 5 و 6 اکتبر (12 تا 14 مهرماه) با همکاری شاخه‌ی ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY Armenia) با دعوت از زهره قایینی، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان»، کارگاهی سه‌روزه با عنوان «چگونه از حقوق کودکان برای خواندن پشتیبانی کنیم؟» برگزار کرد. 
چهارشنبه, ۳ آبان
تابستان امسال، با یاری مسئولان و آموزگاران مدرسه‌ی «علامه بلخی» گام کوچک دیگری در جهت ارتقای وضعیت آموزشی کودکان و خانواده‌های مهاجر افغانستانی ساکن در استان تهران برداشتیم. با راه‌اندازی یک کتابخانه‌ی کودک‌محورِ «با من بخوان» در این مرکز آموزشی، اینک کودکان منطقه در همه‌ی گروه‌های سنی، مکانی برای برگزاری نشست‌های بلندخوانی و پایگاهی غنی برای دسترسی به کتاب‌های باکیفیت دارند.
یکشنبه, ۶ شهریور
تولد یک کتابخانه هیچ‌گاه به رویدادی تکراری تبدیل نمی‌شود. هر بار هیجان‌انگیز و امیدبخش است. به‌ویژه هنگامی که با همراهی همه‌جانبه‌ی خانواده‌ها و دوست‌داران کودکان در مناطق دوردست‌ راه‌اندازی شود. کتابخانه‌ی «روژیار» در یکی از محلات شهر پاوه در استان کرمانشاه، جدیدترین کتابخانه‌ی «با من بخوان» است که با یاری مردمان فرهنگ‌دوست این منطقه و پشتیبانی «موسسه فرزانگان پیشگام» شروع به کار کرده ‌است. کتابخانه‌ای که پنجره‌اش رو به چشم‌انداز بی‌بدیل کوهستان‌های زاگرس باز می‌شود و طنین صدای شادی کودکان‌اش از همان لحظه‌های آغاز، نویدبخش روزهای بهتر است.
دوشنبه, ۳ مرداد
تیرماه 1401 گشایش دو کتابخانه‌ی دیگر از مجموعه‌ کتابخانه‌های «ویستا» را جشن گرفتیم. با پشتیبانی بنیاد فرش رشتی‌زاده و به همت زهرا شوندی، ترویج‌گر فعال «با من بخوان»، دو کتابخانه‌‌ی کودک‌محور دیگر، یکی در مدرسه‌ی مهدوی شهر قم و دیگری در کانکسی در حیاط مدرسه‌ای در شهر سلفچگان، راه‌اندازی شده‌اند تا دسترسی کودکان و نوجوانان منطقه را به کتاب باکیفیت هموارتر سازند.
یکشنبه, ۲۶ تیر
برنامه‌ی «با من بخوان» با هدف ارتقای دانش اعضای موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات، ترویجگران و کتابداران فعال و پرتلاش «با من بخوان» در زمینه‌ی ادبیات کودکان، از ابتدای تیر ماه 1401 کلوب کتاب «با من بخوان» را راه‌اندازی کرده است.
شنبه, ۱۸ تیر
امسال کودکان بروجرد می‌توانند تعطیلات تابستانی خود را با «با من بخوان» بگذارنند! چند ماهی است که به همت مرکز فرهنگی مهر، شماری از کودکان مناطق کم‌برخوردار شهر بروجرد از خدمات برنامه‌ی «با من بخوان» بهره‌مند شده‌اند. این مرکز که کار خود را از سال 1400 در یکی از محله‌های محروم شهر بروجرد با هدف ارائه‌ی خدمات رایگان فرهنگی، آموزشی و هنری به کودکان و نوجوانان و مادران محل آغاز کرده است، با راه‌اندازی کتابخانه‌ی محلی کوچکی بر پایه‌ی روش‌های ترویجی «با من بخوان» می‌کوشد کتاب‌های باکیفیت را به دست کودکان برساند.
سه شنبه, ۱۴ تیر
برنامه‌ی «با من بخوان» طی بیش از ده سال تلاش برای ترویج کتاب و کتاب‌‌خوانی و بهبود و گسترش سواد توانسته است صدها کتابخانه‌ی کودک‌محور کلاسی، آموزشگاهی و محلی در شهرها و روستاهای گوناگون ایران راه‌اندازی کند. کتابخانه‌ی «با من بخوان» فرصتی است برای کودکان تا مکانی کودک‌محور و سرشار از سواد را تجربه کنند. مکانی که همه‌ی اجزاء و برنامه‌های آن کودک را به خواندن، گفت‌و‌گو و انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب تشویق می‌کنند. کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» مکانی است که کودکان در آن‌جا آرامش و شادی را احساس می‌کنند و می‌توانند خلاقیت و تخیل خویش را پرورش دهند. کتابخانه‌ی «با من بخوان» پایگاهی برای گسترش برنامه‌های کتابخوانی در آموزشگاه‌های پیرامون و مرکزی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در منطقه است.
سه شنبه, ۷ تیر
مروری بر تاریخ ادبیات کودکان در شانزدهمین نشست ماهانه‌ی کتابداران «با من بخوان» (بخش نخست) در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال 1401 فرصتی فراهم شد تا آموزگاران، ترویج‌گران و کتابداران «با من بخوان» بار دیگر در فضای مجازی دور هم جمع شوند و با تاریخ ادبیات کودکان ایران و موزه‌ی کودکی ایرانک آشنا شوند. فرزانه طاهری، مدیر موزه‌ی کودکی ایرانک، مهمان شانزدهمین نشست ماهانه‌ی کتابداران «با من بخوان» بود. در ادامه، گزارش این نشست دو ساعته را، که در 26 اردیبهشت ماه 1401 برگزار شد، خواهید خواند.
چهارشنبه, ۱۸ خرداد
روز 21‌ مارس 2022 در کنفرانس مطبوعاتی سالانه‌ی «دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (ایبی)»، که پس از دو سال وقفه به سبب همه‌گیری کرونا سرانجام بار دیگر به صورت حضوری در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا برگزار می‌شد، برندگان دومین دوره‌ی جایزه‌ی ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن ایبی- آی‌رید IBBY-iRead (من می‌خوانم) اعلام شدند و این جایزه‌ی ارزش‌مندِ بین‌المللی به زهره‌ قایینی از ایران و جین کرتس از ایالات متحده تعلق گرفت. هیات داوران در بیانیه‌ی اهدای جایزه‌ی ایبی- آی‌رید IBBY-iRead، این دو زن فوق‌العاده را نمونه‌هایی الهام‌بخش از ترویج‌گران کتاب‌خوانی دانست که به ما نشان می‌دهند چگونه یک فرد می‌تواند تغییر ایجاد کند، به‌ویژه هنگامی که در کنار هم و با هم کار ‌کنیم! این جایزه در سی‌وهشتمین همایش بین‌المللی IBBY که به میزبانی کشور مالزی در ۵-۸ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۴ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد به برندگان اهدا می‌شود.
سه شنبه, ۱۶ فروردین
شنبه 18 دی ماه 1400، شماری از کودکان مدرسه‌ی علامه بلخی از منطقه‌ی پیشوای ورامین برای شرکت در کارگاه کتاب «گوش‌بال بال‌گوش» با حضور سولماز جوشقانی تصویرگر این کتاب به موزه کودکی ایرانک آمدند و شور و حال متفاوتی این موزه بخشیدند. مدرسه‌ی علامه بلخی از سال 1380 برای کودکان افغان تاسیس شده است و به کودکان مهاجر افغانستانی در تمامی پایه‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.
سه شنبه, ۲۸ دی