تیلدا دوباره تلاش می ‌کند

عنوان لاتین
Tilda tries again

«تیلدا دوباره تلاش می‌ کند» داستانی تصویری به نویسندگی و تصویرگری تام پرسیوال (Tom Percival) است. این کتاب درباره‌ی احساس اندوه است؛ احساسی که به شکلی ناگهانی به سراغ ما می‌آید و رنگ زندگی‌مان را تغییر می‌دهد. همه‌چیز به یک‌باره تیره می‌شود، تغییر می‌کند و روزهای‌مان خاکستری می‌شوند؛ به گونه‌ای که انجام دادن کارهای ساده‌ی روزمره هم سخت می‌شود. این حس، ارتباط ما با دوستان و خانواده‌مان را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.


خرید کتاب درباره غم و اندوه در کودکان


حتی گاه کودکان هم درگیر اندوه می‌شوند. البته مواجهه با این موضوع برای کودکان سخت‌تر است؛ چون هنوز کنترلی بر احساسات خود ندارند و خود را به خوبی نمی‌شناسند، پس سردرگم می‌شوند و گاهی برای مقابله با اندوه، رفتارهای خشن نشان می‌دهند. پرخاش می‌کنند، عصبانی می‌شوند و در خود فرو می‌روند و از دیگران کناره می‌گیرند. نویسنده در کتاب «تیلدا دوباره تلاش می ‌کند» به ‌سادگی و زیبایی راه‌حل مقابله با این احساسات را نشان می‌دهد.

دنیای تیلدا رنگی است، همان‌جور که دوست دارد. پر از شادی و بازی و احساسات شیرین. او دوستان، اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایش را دارد. همه چیز خوب است، اما یک روز دنیای تیلدا تغییر می‌کند. جای هیچ‌چیز در زندگی تیلدا تغییر نکرده، اما دنیایش وارونه شده است! 

خالق اثر با شگردی جالب، مفهوم اندوه را با تغییر رنگ‌ها به خاکستری و وارونه شدن نشان می‌دهد. در زندگی تیلدا، همه‌چیز برعکس شده است. وسایل به سقف چسبیده‌اند و انجام دادن کارهای ساده سخت شده است. وقتی هم که انجام دادن هر کار ساده‌ای تا این‌ حد سخت می‌شود، تیلدا خسته می‌شود و خودش را از دیگران دور می‌کند. سرانجام تیلدا تسلیم می‌شود و دیگر هیچ کاری نمی‌کند! تا اینکه یک روز کفشدوزکی را می‌بیند که به پشت افتاده است. او هم وارونه شده است. کفشدوزک تقلا می‌کند و آن‌قدر دست‌وپا می‌زند تا بالاخره می‌تواند روی پاهایش بلند شود و با بال‌هایش پرواز کند. پس تیلدا هم فکر می‌کند که نباید تسلیم شود. او تلاش می‌کند و رنگ را به دنیایش باز می‌گرداند. همه‌چیز سخت و عجیب است، اما تیلدا به تلاش کردن ادامه می‌دهد. گاهی موفق شدن سخت است، اما ناممکن نیست! پس تیلدا هم می‌تواند شادی و رنگ را به زندگی‌اش برگرداند.

کتاب «تیلدا دوباره تلاش می‌ کند» را با کودکان بخوانید و درباره‌ی احساسات‌شان با آن‌ها گفت‌گو کنید. به آن‌ها بگویید اشکالی ندارد که اگر بعضی روزها حال‌شان خوب نیست یا اینکه اندوهگین و عصبانی می‌شوند. فقط کافی است کمی آرام باشند و خودشان را از دیگران دور نکنند. احساسات بد کم‌کم می‌روند و روزهای شاد برمی‌گردند.


خرید کتاب کودک درباره شناخت احساسات


خوب است که ما هم به کودکان اجازه دهیم احساسات‌شان را نشان دهند. کودکِ خوب کودکی نیست که همیشه خوشحال یا فرمان‌بردار باشد. کودکان باید مهارت کنترل احساسات را یاد بگیرند، باید بتوانند خشمگین یا اندوهگین شوند و درباره‌ی احساسات‌شان گفت‌وگو کنند. گاه احساسی ناگهانی، خود، دلیلی برای تغییری بزرگ و مثبت در زندگی کودکان و ما می‌شود. کودکان خلاق با احساسات متضاد بیشتری در درون‌شان روبه‌رو هستند. این کتاب به ما بزرگسالان هم می‌گوید که در چنین لحظاتی می‌بایست با کودکان همراه شویم و کمک‌شان کنیم تا این دوره را بگذرانند و خودشان را بهتر بشناسند و قوی‌تر شوند.

گزیده‌هایی از کتاب

یک روز، تیلدا کفشدوزکی را دید که به پشت افتاده بود و پاهای کوچکش را در هوا تکان می‌داد. 
او گفت: «کوچولوی بیچاره، تو هم وارونه شده‌ای، درست مثل من.» 
درحالی‌که تیلدا به دنبال راه‌حلی برای کمک بود، کفشدوزک دست‌وپا می‌زد و تقلا می‌کرد.

تصویرگر
Percival Tom
سال نشر
۱۴۰۲
قالب کتاب
نویسنده
Percival Tom
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on