بگو مگوی والدین در حضور کودکان چندان هم ناپسند نیست!

 ۲۳ / ۱ /۸۸

یک پژوهش جدید نشان می دهد، بگو مگوی پدر و مادر در پیش کودکان چنانچه پیش از این گمان می رفت، برای کودکان زیانبار نیست. حتا بعضی از بگو مگوها ممکن است باعث آموزش کودکان نیز بشود. 

 در پژوهشی که در مجله روانپزشکی کودکان به چاپ رسیده است، پژوهشگران دانشگاه راچستر ۲۳۵خانواده دارای کودکان ۵ تا ۷ ساله را بررسی کرده اند. پدر و مادر این خانواده ها در یک دوره سه ساله، فرم‌هایی را پر کردند که شیوه بگو مگوهای آنان با یکدیگر را نشان می داد.

افزون بر آن پژوهشگران به فیلم‌برداری از رفتار والدین در شرایط عصبانی و پرتنش پرداخته و میزان سودمندی و یا زیانباری بگو مگوهایشان را بررسی کردند. پیش از این پژوهشگران به بررسی دعواهای بسیار جدی پرداخته‌بودند که کودک را مجبور به پرخاشگری، ایجاد اضطراب و یا پناه بردن به خلوت خود می کرد.
اما پاتریک تولان، پروفسور روانشناسی کودک و سرپرست موسسه پژوهش بر روی نوجوانان در دانشگاه ایلینویز شیکاگو عنوان می کند: "پژوهشگران این ایده را در نظر داشته‌اند که نا سازگاری در روابط، گریز ناپذیر است و حل این تعارضات، بخش مهمی از حفظ و نگهداری از این روابط در طول زمان است." طبق مصاحبه‌های انجام گرفته با معلمان و والدین، پژوهشگران دریافتند کودکانی، رفتار اجتماعی بهتری از خود نشان داده‌اند که والدین آنان در حین بگو مگو، رفتار مناسبتری داشته‌اند. پاتریک دیویس، نویسنده این مقاله و استاد روانشناسی کودک در دانشگاه راچستر می گوید: این کودکان، رفتاری دوستانه‌تر و با همدلی بیشتر داشته اند. وی می افزاید: "آنان اهمیت بیشتری برای اخلاق، روابط دوستانه و نیکی به دیگران نشان می دهند."

 

 

Submitted by editor6 on