تجلیل از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در شب بخارا

روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه  دویست و چهل و هشتمین شب از شب های بخارا به تجلیل از فرهنگنامه ی کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. 

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، نخستین دایره‏المعارف عمومی نوشته شده به زبان فارسی همراه با تصویر برای کودکان و نوجوانان است که با دیدگاهی علمی و با تکیه بر فرهنک ایران تهیه شده است. مقاله‏های آن دقیق، مستند و با توجه به دانش پایه و زبان و بیان گروه سنی ۱۰ تا ۱۶ سال تدوین شده است. در تالیف مقاله‏های آن بیش از ۲۵۰ استاد و متخصص رشته‏های مختلف داوطلبانه همکاری می کنند. همه ی فعالیت‏های فرهنگنامه در شورای کتاب کودک، زیر نظر شورای اجرایی فرهنگنامه صورت می‏گیرد. پیش‏بینی می‏شود که مجموعه فرهنگنامه در ۲۶ جلد، با نظم الفبایی با بیش از پنج هزار مقاله و چند هزار تصویر شامل عکس، نقاشی، نقشه، جدول و نمودار منتشر شود. تاکنون ۱۵ جلد از فرهنگنامه تا پایان حرف «ز» منتشر شده است. شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه، چاپ و نشر این مجموعه را به عهده دارد.

فعالیت‏ اصلی فرهنگنامه تهیه و تدوین مقاله در سازمان فرهنگنامه است و این فعالیت با تشکیل جلسه های مستمر گروه‏های تدوین و ویرایش موضوعی، نظرخواهی از مشاوران علمی و فنی تهیه و انتخاب تصویر، حروف‏نگاری و نمونه خوانی مقاله‏های فرهنگنامه و کمک در آماده‏سازی و نسخه پردازی هر جلد تا مرحله پیش از چاپ تکمیل می شود. برگزاری کارگاه های آموزشی برای فرهنگنامه و داوطلبان جدید همکاری، جلسات هم‏اندیشی، نشست‏های مشورتی با مشاوران نوجوان، تهیه آرشیو تصویر، خدمات کتابخانه‏ای و اطلاع رسانی، تهیه و تدوین منابع آموزشی، ترویجی و خبری، ترویج در مدرسه ها و دیگر مراکز فرهنگی و جذب کمک های مالی و حمایت های مردمی یاری دهندگان، شرکت در نمایشگاه‏های کتاب از فعالیت های دیگر فرهنگنامه است. حدود ۹۰ درصد همکاران فرهنگنامه داوطلبانه و رایگان فعالیت می کنند.

تاکنون به فرهنگنامه جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۷)، ترویج علم ایران (۱۳۷۹) و بهترین مقاله های دینی در دایره‏المعارف‏ها (۱۳۸۳) اعطا شده است.

زمان: از ساعت ۱۷ تا ۱۹ 
خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲
 

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
منبع
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on