دومین همایش ادبیات کودک: ادبیات داستانی کودک

دومین همایش ادبیات کودک "مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز" با رویکرد به ادبیات داستانی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸به کار خود پایان داد. نخستین همایش ادبیات کودک این مرکز با نام "آسیب شناسی نقد ادیبات کودک" در اردیبهشت ۱۳۸۷برگزارشده بود.

درمراسم گشایش بر ضرورت پرداختن به ادبیات کودک ونوجوانان در محیط دانشگاهی تاکید و به کمبود این مطالعات در محیط دانشگاهی اشاره شد. پخش نماهنگ هایی از ثمین باغچه بان روح کودکی رابه فضای همایش ارمغان آورد. دراین همایش در مجموع ۲۰ مقاله ارائه شد وشماری مقاله به شکل پوستر به نمایش درآمدند .در روز دوم برگزاری همایش دونشست با نام های "بررسی مخاطب شناسی در ادبیات کودک" با حضور گروهی از نویسندگان ومنتقدین ادبیات کودک و"تصویرگری در کتاب کودک" با حضور علی خدایی تصویرگرومنتقدین تصویرکتاب کودک برگزارشد.

دومین همایش ادبیات کودک ادبیات داستانی کودک

بازديد از كتابخانه تخصصي ادبيات كودك دانشگاه شيراز نیز از برنامه های این همایش بود.

با اینکه حضور فعال دانشجویان واستادان علاقه مند وآشنا به ادبیات کودکان در سخنرانی ها ونشست های این همایش از معرفی ادبیات کودکان دررشته های مختلف این دانشگاه خبر می داد، ‌ ولی برای معرفی گسترده تر ادبیات کودکان به شیوه های گوناگون برنامه ریزی نشده بود. برای نمونه رسم بر آن است که در این گونه همایش ها نهاد های غیر دولتی ادبیات کودکان برای معرفی خود غرفه هایی داشته باشند و فعالیت ها ی خود را به نمایش بگذارند، اما در همایش شیراز نبود این غرفه ها به عنوان یک کمبود خود نمایی می کرد.

یاد آوری می شود مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز که تا کنون کتابخانه تخصصی ادبیات کودک را در این دانشگاه راه اندازی کرده است،‌ با تصویب برنامه ی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و گرفتن مجوز انتشار نشریه تخصصی ادبیات کودک گام های ارزنده ای را در گسترش نهاد کودکی در ایران بر می دارد.

براساس تصمیم این مرکز از این پس همایش ادبیات کودک دوسالانه برگزارخواهد شد جشنواره ای پژوهشی نیز این همایش را همراهی خواهد کرد .دراین جشنواره آثار برتر گزینش و برترین آن به جشنواره جهانی پژوهش درادبیات کودک معرفی خواهد شد .

Submitted by editor6 on