روزهایی برای کودکان، نمایش و عروسک ها در اصفهان

 چهاردهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ١٣ شهریور در اصفهان آغاز به کار کرد.

در این رقابت، ١٠ گروه نمایشی اصلی از اعضای نوجوان مراکز کانون، ٢ گروه میهمان داخلی و یک گروه خارجی شرکت کرده اند. 

مراسم افتتاحیه جشنواره، سیزدهم شهریور در تالار فرشچیان اصفهان برگزار شد. جشنواره قرار است تا فردا شانزدهم شهریور ادامه داشته باشد. برخی از نمایش های دیروز، "دل دریایی" از استان آذربایجان شرقی، "کی گفته توبه گرگه مرگه" از بوشهر، "بازم خوابت برد" از هرمزگان، "خانه پر سر و صدا" از یزد، "دروغ شاخدار" از استان مرکزی و "گروفالو" از آذربایجان غربی بودند. امروز هم نمایش های "نقاش و صفر" از لرستان‌، "دانه کوچک" ازاصفهان، "سیب خداحافظ سیب سلام" از چهارمحال بختیاری، "جنگ سیب" از قزوین و "به یاد (م،پ،و)" از خراسان شمالی  اجرا خواهند شد.

روزهایی برای کودکان، نمایش و عروسک ها در اصفهان

نمایش‌های "دانه کوچک"، "دوستی" و "به یاد ( م،پ،و )" به صورت دو زبانه برای حاضران در چهاردهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی اصفهان به اجرا در خواهد آمد و تمامی نمایش‌های صبح روز اول و دوم عصرهمان روزدرمجتمع فرهنگی، هنری کانون برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود .

در کنار فعالیت های اصلی جشنواره نمایش عروسکی کانون، برنامه های دیگری هم اجرا می شود. همزمان با روزهای جشنواره تریلی سیار کانون، نمایشی به نام شهرهای ایران را در شهرستان های استان اصفهان اجرا می کند. کودکان و نوجوانان عضو کانون هم دیروز و امروز در یک کارگاه آموزشی ساخت عروسک های نمایشی شرکت کرده اند تا با چگونگی ساخت عروسک ها تا اندازه ای آشنا شوند. اعضای مراکز کانون در این کارگاه، شخصیت های کتاب "راز آبگیر"، "ماهی رنگین کمان" و "سیبی که از آسمان افتاد" را با ابزارهای خلاق و دورریختنی همچون ظرف‌های یک بار مصرف، توپ، مقوا، پارچه و کاموا می‌سازند. 

روزهایی برای کودکان، نمایش و عروسک ها در اصفهان

در پایان هم اعضا پیام داستان را در یک صفحه‌ تبدیل به نمایش‌نامه‌ و گفت و گو می‌کنند و به اجرای آن می‌پردازند. در کنار این برنامه ها، یک نمایشگاه عکس و یک نمایشگاه عروسک های نمایشی هم برپا شده است. در نمایشگاه عکس،  ١٢٠ قطعه عکس که توسط اعضای کانون در ٣١ استان کشور از جشنواره های استانی و منطقه ای نمایش عروسکی از دریچه دوربین به ثبت رسیده به نمایش در آمده است.

روزهایی برای کودکان، نمایش و عروسک ها در اصفهان

در نمایشگاه عروسک های نمایشی هم ١٤٠ عروسک  با عنوان "عروسک ها زیر چتر قصه‌ها" ضرورت و اهمیت اجرای نمایش عروسکی را نشان می‌دهند. استان اصفهان نیز عروسک‌هایی را که با ابزار و تکنیک خاصی ساخته شده است در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. عروسک های شال گردنی، دست‌کشی، میله‌ای و قاشقی، نمونه‌هایی از این عروسک‌ها هستند.

Submitted by admin on