زاد روز آموزگاری که باغچه بان بود!

روز ۱۹ اردیبهشت ماه زاد روز آموزگاری است که با به کار گیری ادبیات و هنر در آموزش کودکان، راه های نویی را در شیوه های آموزشی بنیان گذاشت. آن هم در آموزش کودکانی که گاه از کمترین امکانات رفاهی نیز برخوردار نبودند. ۱۲۵ سال از زادروز آموزگاری می گذرد که شجاعانه راه پرسنگلاخ آموزش ناشنوایان را برگزید و پایه گذار آموزش ناشنوایان در ایران شد.

جبار عسکرزاده(باغچه بان) که زاده ایروان بود در سال ۱۲۹۸ همراه با كاروان آوارگان جنگ از راه جلفا پا به خاک ايران گذاشت و ۴۷ سال از بهترین و پربارترین سال های عمر خود را در شهرهای مرند، تبریز، شیراز و تهران گذراند و عشق، دانش و هنر خود را به کودکان و نوجوانان ایرانی تقدیم کرد. شکل گیری مدرسه ها، کودکستان ها، سازمان ها و انجمن های فرهنگی همچون: باغچه اطفال، انجمن تئاتر تبريز، جمعيت اتفاق معلمين، جمعيت حمايت از كودكان كر و لال، آموزشگاه ويژه كر و لال‌ها، كانون‌ كر‌ و ‌لال‌ها، ایجاد دوره ی يكساله‌ براي تربيت آموزگار ويژه‌ ی كر ‌و ‌لال ‌ها و جمعيت سلام يا گراميداشت نيكوكاران از مهم ترین فعالیت های جبار عسکرزاده مشهور به جبار باغچه بان بود.

او صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه آموزشی - اجتماعی "زبان" و نشریه ی ویژه کودکان "بهار کودکان" بود. باغچه بان ساخت تلفن گنگ براي رساندن صوت از راه دندان به مركز شنوايي را در پرونده اختراعات خود داشت و تهیه يك تقويم به نام گاهنامه بصري براي آموختن چگونگي بلند و كوتاه شدن روزها را به نام خود ثبت کرد.

از میان آثار منتشر شده او می توان به : اساس نامه جمعیت حمایت کودکان کر و لال و کور / اساس نامه دبستان های کر و لال تهران / دستور تعلیم الفباء / ارک‍ک‌ خ‍‍الا ق‍ی‍ز‌ی‌ ی‍‍ا خ‍ود ک‍ل‍ص‍ن‍م‌ خ‍‍الا ‌او‌غ‍ل‍‍ی / بابا برفی‌ / بابا الثلج‌ / بادكنك / پروانه نین كتابى ناغیلدان پاى / منهم در دنیا آرزو دارم / عروسان كوه / درخت مروارید / الفبا / پیر و ترب / گرگ و چوپان / خانم خزوك یا خود انتخاب رفیق / الفبای سربازان / الفبای خودآموز برای سالمندان / علم آموزش / مجادله دو پری / زندگی كودكان: برای كودكستان‏ها و مطالعه اطفال ابتدايی / ....اشاره کرد.

در زاد روز این انسان بزرگ،‌ موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران به همه دوستداران فرهنگ و ادبیات کودکان ایران این نوید را می دهد که به زودی خودنوشت های جبار باغچه بان و همسر فداکارش صفیه میر بابایی با عنوان "‌روشنگر تاریکی ها " از سوی انتشارات این موسسه ‌منتشر می شود.

در این ارتباط بیشتر بخوانید:

Submitted by admin on