سرمایه گذاری در آموزش، نیاز امروز جهان!

۱۹ تا ۲۵ آوریل (۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد)، از سوی برنامه جهانی آموزش و با پشتیبانی یونسکو، به نام هفته جهانی اقدام برای آموزش نام گذاری شده است.

این نام گذاری در واقع برنامه ای است برای افزایش آگاهی سیاست گذاران و برنامه ریزان آموزش از اهمیت سرمایه گذاری و تامین منابع مالی برای همه گیر شدن آموزش در جهان و درخواست برای سرمایه گذاری بیشتر برای اجرای پروژه "آموزش برای همه (Education For All: EFA)".
پروژه ای که یونسکو هماهنگ کننده برنامه های آن است و می کوشد تا پایان سال ۲۰۱۵، همه کودکان جهان بدون در نظر گرفتن دشواری های جنسیتی، مالی، جغرافیایی و نژادی از آموزش ابتدایی رایگان بهره مند شوند. هفته جهانی اقدام برای آموزش (GAO: Global Action Week)، هر سال برگزار می شود. امسال، برنامه جهانی آموزش از دولت ها و سازمان ها درخواست کرده تا به تعهدشان در گردهمایی G8 برای اهدای کمک های مالی برای گسترش دسترسی به آموزش در جهان پایبند بمانند.
در این گردهمایی که در سال ۲۰۰۵ در انگلستان برگزار شد، دولت ها و سازمان های بین المللی تعهد داده بودند که ۵۰ میلیارد دلار برای کمک به گسترش آموزش در جهان کمک کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده، هرچند کمک های مالی نسبت به گذشته بیشتر شده اما اکنون سالانه به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری بیشتر برای اجرای طرح های آموزشی در جهان نیاز است.
در کنار برنامه های ترویجی اهدای کمک های مالی به برنامه های آموزشی، مدرسه های مشارکتی یونسکو (Associated Schools  :ASPnet)، که در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت می کنند، نیز هفته جهانی اقدام برای آموزش را گرامی می دارند.
همه دانش آموزان این مدرسه ها، بیستم آوریل، درسی را در کتاب هایشان می خوانند با نام "یک هدف: آموزش برای همه". این درس که برای بزرگ داشت هفته اقدام برای آموزش تهیه شده، فراهم بودن آموزش با کیفیت و رایگان را به عنوان حقی برای همه انسان ها معرفی می کند و سپس از چالش ها و کمبودهای مالی برای اجرای برنامه های آموزش برای همه در جهان سخن می گوید.
فقر، تبعیض جنسی، محدودیت های زبانی و مکانی و معلولیت، بخش هایی از جامعه های بشری را دور از دسترس و محروم از آموزش می کند. در کنار این، دسترسی به آموزش در کشورهای درگیر نزاع و جنگ بسیار دشوار است.
با همه این ها، درخت پر سایه آموزش با کوشش های سازمان های بزرگ  بین المللی و ملی یا حتی سازمان های کوچک محلی و منطقه ای و افراد کوشا در جهان، روز به روز پر شاخه تر و استوارتر می شود و تا اعماق فرهنگ انسانی ریشه می دواند. 

  •  برنامه جهانی آموزش: GCE: Global Campaign for Education
Submitted by editor6 on