شنا در استخر کتاب و ساخت کتاب پارچه ای

موسسه مهر خانواده سالم مازندران گزارشی از نشست های کتابخوانی که تابستان امسال برای کودکان های ٨ تا ١٠ سال برگزار کرده برای کتابک فرستاده است. در زیر این گزارش را می خوانید:

پیش از آغاز نشست بیشتر کتاب های کودک و نوجوان کتابخانه را کف سالن کتابخانه پخش کردیم. کودکان هنگام ورود از دیدن  انبوه کتاب ها شگفت زده می شدند، به سوی کتاب ها می رفتند و در میان کتاب ها جایی برای خود باز می کردند و می نشستند و مشغول انتخاب، دیدن و ورق زدن کتاب ها می شدند.

ما هم با آن ها نشستیم و همانطور که مشغول بودند سر صحبت را باز کردیم: بچه ها تا به حال استخر کتاب دیده بودید؟ ما امروز میان استخر کتاب نشسته ایم. شما هم تو خونه کتابخونه دارید؟ چند جلد کتاب دارید؟ قفسه کتابخونه شما چه جوریه؟ کی براتون کتاب می خره؟ شما خودتون کتاباتونو انتخاب می کنید ؟ ...

سپس توجه شان را به اندازه کتاب ها، نویسنده، مترجم، تصویرگر، گروه سنی،  ... جلب کردیم.

از کودکان خواستیم کتاب هایی را که تاکنون خوانده  و دوست داشته اند به دوستان شان معرفی کنند، کودکان از پیشنهاد برگزاری نشستی با نویسندگان و مترجم ها استقبال کردند.

سپس مشتاقانه بر سر تعداد کتاب هایی که می توانستند از کتابخانه امانت ببرند، چانه می زدند و می خواستند هر کدام بیشتر از ده یا پانزده کتاب به خانه ببرند. کنار میز کتاب صف کشیدند تا خودشان نام و شماره کتاب ها را یادداشت کنند و تاریخ بزنید.

سپس با میان وعده ای که به شکل کتاب درست کرده بودیم از بچه ها پذیرایی کردیم؛ کتاب های کوچکی  از نان که هر صفحه آن شامل پنیر و گردو، کنجد، نخود فرنگی، کره و خرما بود. در هنگام خوردن میان وعده یکی از داستان های کتاب محله شکرخانوم نوشته ی ناصر یوسفی را برای شان خواندیم و توجه شان را به این نکته جلب کردیم که بعضی کتاب ها تصویر ندارد و شما خودتان می توانید تصویر بکشید.

سپس کتاب پارچه ای شنل قرمزی را معرفی کردیم و بچه هایی که قصه را شنیده بودند  برای دوستان شان بازگو کردند. قرار شد جلسه بعد با هم کتاب پارچه ای درست کنیم .

در پایان نشست کودکان با کتاب های زیادی که از کتابخانه به امانت گرفته بودند به خانه هایشان برگشتند.

در جلسه دوم کتاب و کتابخوانی برنامه تابستانه موسسه ی مهر خانواده سالم عروسک چند تا از شخصیت های کتاب های کودکان مانند پی پی جوراب بلند و ماه پیشونی و همچنین کتاب های پارچه ای شنل قرمزی، مهمان های ناخوانده و خاله سوسکه را به کودکان نشان دادیم و قصه کدو قلقله زن را با هم خواندیم و نمایشش را اجرا کردیم . 

سپس پارچه های نمدی را در دسترس کودکان گذاشتیم تا کودکان رنگ صفحه های کتابشان را انتخاب کنند و کمک کردیم تا کتاب اولیه ساخته شود. سپس بسیاری از کتاب های تصویری ساده را در اختیار بچه ها گذاشتیم تا کودکان برای ساخت کتاب ها ایده بگیرند. 

کودکان با خلاقیت و ابتکارشان کتاب های شگفت انگیزی را خلق کردند.

ساخت کتاب پارچه ای

برخی شکل هایی را کشیدند، دورشان را بریدند و با چسب چسباندند. یکی قلب هایی در اندازه های مختلف برید و با نخ و سوزن به هر صفحه دوخت. دو تا از پسرها به کتاب خود کاغذ چسباندند و بخش هایی از کتاب «ماه پیشونی» را نوشتند و در صفحه ی روبه رو تصویری برایش کشیدند، برخی علاوه بر تکه پارچه های رنگی از کاموا، صدف، دکمه و چیزهای دیگر برای خلق اثرشان استفاده کردند. 

موسسه مهر خانواده سالم مازندران یک موسسه غیردولتی غیرتجاری است، که برای ترویج کتابخوانی و بهبود رفتار شهروندی بر اساس ارزش های زندگی فعالیت می کند.

نویسنده
نسرین ذبیحیان
Submitted by editor3 on