"ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را"!

٢۸ دی ماه، انجمن حمایت از معلولین ذهنی، میزبان کودکان و نوجوانان هنرمند کم توان ذهنی، خانواده‌ها و دوستداران‌شان بود.

این برنامه با همکاری شورای کتاب کودک و در ادامه همایش و نمایشگاه کتاب‌های برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه ترتیب داده شده بود. نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در سخنانی درباره تجربه‌ اندوزی شورا در عرصه ادبیات و کتاب کودکان، خواستار توجه بیشتر به کتاب‌های حسی - لمسی شد و گفت: "ما فکر می‌کنیم کودکان نیاز به کتاب و خواندن دارند. هیچ دو کودکی شبیه هم نیستند. کودکان همه با هم فرق دارند. بنابراین ما هم تفاوت‌ها را می بینیم و هم نیازها را".

نوش آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک

او همچنین آشنایی با توانمندی‌های یکدیگر را یکی از دستاوردهای چنین گردهمایی‌هایی دانست و گفت: "‌هیچ چیز آدم را آن قدر شاد نمی‌کند که به توانمندی‌ها پی ببرد. این فقط زمانی به دست می‌آید که همدیگر را می‌بینیم به هم نزدیک می‌شویم به هم عشق می‌ورزیم. دست روی شانه‌های هم می‌گذاریم و به هم احساس محبت می‌کنیم. این چیزی است که در دنیای مجازی و اینترنت و کتاب خواندن حاصل نمی شود. اتفاق خیلی خوبی است که ما امروز دور هم هستیم."

از دیگر سخنرانان این برنامه امین رامین و جمال الدین اکرمی بودند که به بیان تجربه‌هایشان در کار با این کودکان پرداختند. امین رامین با توضیحی کوتاه درباره حضور موسیقی در همه لحظه‌های زندگی همه انسان‌ها را موزیسین دانست و گفت: "من فرقی بین کودکان با نیازهای ویژه و دیگر کودکان نمی‌بینم تنها آن‌ها آزادتر و رهاترند." و برای تایید گفته‌هایش از کودکان هنرمند برای اجرا دعوت کرد که بر روی صحنه بروند. اجراها با سرود خوانی نوجوانان انجمن حمایت از معلولان ذهنی و دانش آموزان مدرسه ساری خوانی آغاز شد. آن‌ها یکی از سروده‌های محمود کیانوش را با هم خواندند.

ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را

سپس کودکان و نوجوانان انجمن سرود دیگری را نیز به تنهایی برای حاضران اجرا کردند. از برنامه های دیگر نواختن موسیقی توسط هنرجویان آموزشگاه مهر آیین بود.

ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را

ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را

برنامه پایانی نیز اجرا دو نمایش "خانواده ایده آل" به کارگردانی سید بهیاد نجفی و طاهره فرقانی و نمایش "دختر، پرنده و چشم هایش" به نویسندگی جمال الدین اکرمی و کارگردانی هاتف دوستدار و جمال الدین اکرمی بود که از سوی این نوجوانان اجرا شد. هماهماوندی نیز به عنوان راوی در نمایش "دختر، پرنده و چشم هایش" شرکت داشت.

جمال الدین اکرمی در کنار دو هنرجویش

در کنار این برنامه ها آثار نقاشی این کودکان و نوجوانان بر دیوارهای انجمن به نمایش گذاشته شده بود. میزی نیز به فروش آثارشان اختصاص داده شده بود.

ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را

در این برنامه شماری از نهادها و انجمن های فعال در زمینه کودکان معلول نیز پاسخگوی علاقمندان بودند.

ما هم تفاوت‌ها را می‌بینیم و هم نیازها را

Submitted by admin on