مراقب باشیم قطار زندگی به سبب ایدز از خط خارج نشود

فردا دهم آذر روز جهانی ایدز است. آنا ریاتی، جانشین نماینده یونیسف در ایران به این مناسبت پیامی داده است که در زیر می خوانید.

امسال شعار روز جهانی ایدز این است: "به صفر رساندن: به صفر رساندن موارد جدید ابتلا، به صفر رساندن مرگ و میر ناشی از ایدز و به صفر رساندن تبعیض". امسال، هم چنین سی امین سال کشف ایدز و دهمین سالگرد اجلاس فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره ی اچ آی وی/ ایدز است که در آن ایدز مساله ای مربوط به امنیت بین المللی شناخته شد. امسال همچنین پنجمین سالگرد اجلاس مهمی است که در حضور نمایندگان بلندپایه کشورهای مختلف، پیمان "دسترسی جهانی به درمان، پیشگیری و توجه و پشتیبانی" ایدز و بیماران مبتلا به ایدز تصویب شد. 

بر پایه آمار سال ٢٠٠٩ میلادی افراد بین ١٥ تا ٢٤ سال، ٤١% موارد جدید ابتلا را در میان افراد بالای ١٥ سال تشکیل می دادند. همچنین در همان سال، ٣٧٠ هزار کودک در جهان از طریق مادران خود به اچ آی وی مبتلا شدند.  

 در سطح جهانی ابتلای جوانان به این بیماری پیامد بی توجهی، محرومیت و خشونت است. پیامد نداشتن یا کمبود دانش و مهارت های لازم از سوی جوانان، والدین شان و جامعه های محلی و در اولویت نبودن رسیدگی به این بیماری در نزد برخی دولت ها است.

در حال حاضر در جوامع محروم، زنان باردار مبتلا به ایدز به درمان های ضروری از جمله درمان ضد ویروسی برای حفظ سلامت خود دسترسی ندارند تا هم از امکان انتقال این بیماری به کودک خود بکاهند و هم از جان خود مراقبت کنند. همچنین شمار بسیار کمی از کسانی که در مراکز شیوع این بیماری زندگی می کنند، از وضعیت ابتلای خود به ایدز آگاهند.

به صفر رساندن موارد جدید ابتلا که شعار امسال روز جهانی ایدز است، بر موضوع پیشگیری پافشاری دارد. پیشگیری از انتقال این بیماری از مادر به فرزند و پیشگیری در میان نوجوانان و جوانان برای همه ما تعهدی مهم به شمار می آید.

از سوی دیگر دستیابی به هدف جدید یعنی حذف موارد جدید ابتلا به این بیماری نیازمند رویکردی فراگیر در پیشگیری از انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند است. رویکردهایی همچون پیشگیری در میان زنانی که در سن باروری اند، پیشگیری از بارداری های ناخواسته در میان زنانی که مبتلا به اچ آی وی هستند، پیشگیری از انتقال اچ آی وی از زنان اچ آی وی مثبت به نوزادان شان و در دسترس قرار دادن امکنات درمانی، مراقبت و پشتیبانی از زنان اچ آی وی مثبت، کودکان و خانواده های شان. 

در جهان امروز که کودکان و نوجوانان دسترسی بسیار گسترده ای به رسانه های گروهی دارند، بسیار ضروری است که از این راه جوانان را آگاه کرد که چگونه از خود در برابر بیماری ایدز مراقبت کنند. تنها از راه ارائه اطلاعات و خدمات، متناسب با سن کودکان و نوجونان و در نظر گرفتن ویژگی های مخاطب و حساسیت های فرهنگی می توان به این گروه آسیب پذیر کمک های اساسی کرد. 

اما باید در نظر داشت که به صفر رساندن موارد ابتلا به بیماری ایدز نیازمند گستره ای از فعالیت های پیشگیرانه شامل ارائه اطلاعات، حمایت ها و خدمات در طول دوره های گوناگون زندگی است. در این راستا پیشگیری از انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به فرزند و پیشگیری در میان نوجوانان و جوانان از راه خدمات دوستدار نوجوان از جمله رویکردهایی موثر خواهند بود. 

Submitted by editor3 on