نخستین جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران

 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال برگزاری نخستین جشنواره سراسری مادران قصه گوی شهر تهران است. 

این جشنواره با هدف علاقه مند كردن كودكان و خانواده ها به كتاب و كتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در خانواده ها با استفاده از قصه گویی و آشنایی با ادبیات برگزار می شود.

جشنواره به صورت برگزاری کارگاه هایی در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران و در فرهنگسرا ها و گاهی در خانه های محله ها برگزار می شود. شرکت کنندگان در جشنواره در ۵ نشست کارگاهی به مدت یک ساعت و سی دقیقه با قصه گویی و شیوه های مختلف آن آشنا می شوند. نخست قرار بود ۲۲ کارگاه برای مادران ثبت نام کننده در جشنواره برگزار شود اما با استقبال بیش از سه هزار مادر از جشنواره تعداد کارگاه ها بسیار بیشتر شد. 

شورای کتاب کودک، در برگزاری کارگاه ها با شهرداری تهران همکاری می کند. چندین کارشناس از گروه های مختلف بررسی کتاب و ترویج کتابخوانی شورای کتاب کودک، وظیفه آموزش به مادران شرکت کننده در کارگاه را برعهده دارند. 

به گفته فاطمه مرتضایی فرد، کارشناس شورای کتاب کودک و مسئول اجرای این طرح در شورا، مادران در کارگاه ها با تعریف و هدف از قصه گویی، تاریخچه قصه گویی و ویژگی های یک قصه گو و چگونگی انتخاب قصه و زمان و مكان مناسب برای قصه گویی، انواع قصه و شیوه های مختلف قصه گویی با استفاده از ابزار یا بدون آن و هم چنین معرفی مراكزی كه در این راستا می توانند مفید باشند در کنار معرفی کتاب های مناسب برای قصه گویی، آشنا می شوند. کارگاه ها با انجام فعالیت های عملی و کاربردی همراه است. 

کارگاه ها از ۲۵ دی آغاز شده و تا ۳۰ بهمن ادامه خواهند داشت. پس از پایان كارگاه ها و در بخش مسابقه، از هر منطقه ۵ مادر قصه گو انتخاب می شوند و از میان آن ها، توسط گروهی از داوران از هر منطقه سه نفربرگزیده می شوند یک نفر از بین آن سه نفر برای شرکت در مرحله دوم برگزیده می شود. سرانجام در مرحله نهایی از میان ۲۲ نماینده از مناطق شهر تهران سه نفر به عنوان برگزیدگان اصلی انتخاب می شوند و در اسفند ماه معرفی خواهند شد.

Submitted by admin on