همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند

روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۳۰ و ۳۱ خرداد ماه کار گاه دو روزه "‌با من بخوان"‌ از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار شد.

این کارگاه دومین کارگاه "با من بخوان" برای شماری از مربیان کودکان کار و خیابان و کودکان محروم است که برگزار شده است. نخستین کارگاه در شهریور ۱۳۹۰ برگزار شد تا مربیان مراکزی که داوطلب اجرای این طرح هستند بتوانند کار خود را آغاز کنند.

در طول نزدیک به یک سال گذشته مراکزی همچون "‌خانه کودک محمودآباد" (‌مرکز کودکان کار و خیابان در حاشیه جنوب شرقی تهران)‌، ‌"‌خانه کودک ناصر خسرو"‌ وابسته به انجمن حقوق کودک،‌ انجمن دوستداران ادبیات کودکان و نوجوانان اصفهان و دو مرکز "کتابخانه مردمی استاد هژار در شهر ربط" آذربایجان غربی و "کتابخانه دیزج مرگور" در دبستان ملابستک ارومیه با پشتیبانی انجمن حامی برنامه "‌با من بخوان" را به پیش برده اند.

آن ها با تهیه بسته های کتاب "‌با من بخوان"‌ که بر پایه بهترین کتاب ها از جنبه ادبی و تصویری و همچنین گروه سنی کودکان گزینش و آماده شده بود، به ترویج کتابخوانی برای کودکان محروم در مراکز خود پرداخته بودند. در دومین کارگاه "‌با من بخوان"‌ ابتدا مراکز گزارشی تصویری از فعالیت های خود ارائه کردند و سپس شرکت کنندگان درباره کم و کیف کار هر یک از مراکز و دشواری هایی که در کار با آن رو به رو بودند به بحث پرداختند.

همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند

در این کارگاه افزون بر مرور معیارهای کتاب های برگزیده برای کیسه ای کتاب "‌با من بخوان"‌، ‌بار دیگر درباره شعارها و محورهای اصلی برنامه با من بخوان به شکل تئوریک و عملی گفت و گو و کار شد.

"همه کودکان حق دارند کتاب با کیفیت بخوانند!"، "بلندخوانی موثرترین روش کتابخوانی با کودکان است!" و "کتابخوانی باید با فعالیت های خلاق ادبی و هنری همراه شود!" از جمله محور ها یا شعارهای اصلی برنامه با من بخوان است.

همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند

نزدیک به ۴۰ نفر در این کارگاه دو روزه شرکت کردند که شماری از آن ها مربیان مراکزی بودند که برای پیوستن به این برنامه در سال آینده اعلام آمادگی کرده اند. مربیانی از استان فارس شهرستان لارستان بخش اوز روستای فیشور و استان اصفهان و یزد.

یکی از محورهای اصلی این برنامه ثبت فعالیت های کتابخوانی با کودکان است. برای این منظور کمیته با من بخوان در موسسه برگه های گزارش نویسی و ارزیابی در دسترس مربیان می گذارد تا همه تجربه های آن ها به ثبت برسد. به همین منظور بخش پایانی این کارگاه به شیوه های پر کردن برگه ها و گفت و گو درباره پرسشنامه ها و برگه ها اختصاص یافت.

همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند

کلیدواژه:
Submitted by editor3 on