چند پیشنهاد به کتابداران کودک و نوجوان

  • برگزاری نمایشگاه کوچکی از منابع خواندنی مناسب و جدید کتابخانه برای گروه های سنی مختلف که خواندن آن را در ایام نوروز به اعضا خود پیشنهاد می کنید (این کتاب ها می توانند با توجه به ایام نوروزی از میان منابعی درباره ی آداب و رسوم نوروز در ایران و دیگر کشورها، فصل بهار و تغییر فصل ها، کتاب های تاریخ و جغرافیای ایران و موضوع های مرتبط با ایرانگردی و جهانگردی، ... در قالب داستان، شعر و غیرداستان باشد)
  • افزایش تعداد منابعی که اعضا می توانند به امانت ببرند
  • افزایش مدت زمان امانت کتاب ها  به اعضا کتابخانه
  • ارایه پیشنهادهای مطالعاتی به کودکان و نوجوانان در طول ایام نوروز برای برپایی نمایشگاه و یا جشنواره ای پس از آن به مناسبت روز جهانی کتاب کودک (۱۴ فروردین) و مشارکت آن ها در اجرای برنامه ها در مدرسه و یا کتابخانه عمومی. موضوع این فعالیت می تواند در ارتباط  با نوروز و روز جهانی کتاب کودک باشد.
  • توجه داشته باشید حضور کودکان و نوجوانان در نمایشگاه یا جشنواره به مناسبت روز جهانی کودک  می تواند به دو شکل آزاد و یا برنامه ریزی شده باشد. به گروهی که تصمیم می گیرند به صورت آزاد در برنامه حضور داشته باشند ارایه پیشنهادهای که در بالا آمده کافی است. اما برای گروهی که در ترکیب اصلی برنامه حضور دارند، باید جلسات برنامه ریزی و تقسیم کار حداقل در سه نوبت پیش از نوروز، نوروز (از طریق تلفن، پست الکترونیکی) و نخستین روز پس از تعطیلات پیش بینی شود، تا برنامه به بهترین شکل برگزار گردد. کتابخوانی، قصه گویی، نمایش، نقاشی، کاردستی، دعوت از نویسندگان، شاعران، تصویرگران و ناشران خوب منابع خواندنی کودک و نوجوان، اجرای موسیقی، و... می تواند به برنامه ی شما غنای بیشتری ببخشد.
  • تجهیز واحدهای سیار کتاب و کتابخوانی از میان نیروهای داوطلب برای کتاب رسانی در ایام نوروز در محله ها و مراکز تفریحی، پرورشگاه ها، بیمارستان ها، کانون های اصلاح و تربیت، و....
نویسنده
فرزانه طاهری
Submitted by editor6 on