کتابخانه های کودک جهان خواهر می شوند!

"فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری"، ایفلا (IFLA)، در یک پروژه جدید، کتابخانه های کودکان در گوشه و کنار جهان را به خواهری یکدیگر در می آرود.

طرح کتابخانه های خواهر را ایفلا به تازگی تهیه کرده و به اجرا می گذارد تا کتابخانه های کودکان در سراسر دنیا را در ارتباطی مفید و سازنده با یکدیگر قرار دهد. به این ترتیب کتابخانه ها می توانند در جریان نظرها، پیشنهادها، منابع، طرح ها و مشکلات هم قرار بگیرند و اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

برای این منظور هم بخش کتابخانه های کودکان ایفلا در حال تهیه فهرستی از نام و نشانی کتابخانه هایی است که مایلند در این طرح شرکت کنند. همه کتابخانه های کودکان جهان می توانند به این طرح بپیوندند و نیاز نیست که حتما در ایفلا عضو باشند. کتابخانه هایی که با هم همکار می شوند می توانند از طریق پست الکترونیکی با هم در ارتباط باشند و به اندازه فعالیت و انگیزه ای که برای کار و طرح های نو دارند از وجود یکدیگر بهره ببرند. پایگاه اینترنتی ایفلا هم، برای هماهنگی و اطلاع رسانی درباره طرح کتابخانه های خواهر، بخشی به زبان های انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و عربی راه اندازی کرده است تا اطلاعات و راهنمایی هایی در اختیار علاقه مندان به این طرح  قرار دهد.

اجرای این طرح یک سود بزرگ دیگر هم دارد و آن پویایی تجربه ها و مهارت ها است. ارتباط کتابخانه ها با یکدیگر، به گردش و پویایی تجربه ها و مهارت ها کمک می کند و از رکود حرفه ای جلوگیری می کند.

طرح کتابخانه های خواهر پیش از این نیز در مواردی اجرا شده و تجربه های بسیار موفقی به بار آورده است.

برای پیوستن به این طرح برداشتن چند گام کافی است. نخستین کار پر کردن فرم نام نویسی در پایگاه اینترنتی ایفلا  و فرستادن آن برای آقای Ian Yap  به نشانی  ian_yap@nlb.gov.sgاست. گام بعدی، یافتن کتابخانه ای است که تمایل به همکاری با آن را دارید. برای این کار می توانید به فهرست کتابخانه های همکار سر بزنید. پس از انتخاب کتابخانه مورد نظر، کافی است با آن ارتباط اینترنتی برقرار کنید و اگر تمایل داشتید Ian Yap  را از این ارتباط آگاه کنید. گفتنی است پیوستن به این طرح هزینه ای دربر ندارد.

برای بیشتر دانستن درباره این طرح به این نشانی سر بزنید:

http://www.ifla.org/en/node/1746

Submitted by editor6 on