کم خوابی در کودکان می تواند مشکل زا باشد

یک پژوهش در فنلاند نشان داده، کودکانی که خواب کافی در شب نداشته اند اگر چه روز بعد خسته به نظر نمی رسند، ولی نشانه های بیش فعالی و مشکلات رفتاری درآنان دیده می شود.

در میان ۲۸۰ کودکی که در این پژوهش شرکت داشته اند کودکانی بیشتر  نشانه هایی از بیش فعالی و کم توجهی از خود نشان داده اند که شب ها کمتر از ۸ ساعت خوابیده بودند.

امروزه در جوامع صنعتی کمبود خواب مشکلی است که دست به گریبان بسیاری از بزرگسالان است و اثرهای آن بر زندگی روزمره آنان قابل دیدن است. اما این که کم خوابی تا چه میزان بر زندگی کودکان می تواند تاثیر گذار باشد هنوز دقیق مشخص نشده است. آمار نشان می دهد نزدیک به یک سوم بچه های آمریکایی خواب کافی ندارند.

دکتر «جولیا پاوونن» از دانشگاه هلسینکی که این پژوهش را به انجام رسانده است می گوید: "یک برنامه خواب کافی برای کودکان باعث می شود تا از رفتار های نامناسب آنان در طول روز جلو گیری شود".

این پژوهشگر خاطر نشان می کند، گرچه در این مطالعه  میزان کافی خواب ۸ساعت عنوان شده اما پدر مادرها باید به یاد داشته باشند که نیاز به خواب در افراد مختلف گوناگون است و تنها راه مناسب برای درک اندازه کافی خواب برای هر کودک این است که  نشانه های کم خوابی در او دیده نشود. در هر حال حتا نیم ساعت خواب اضافه در شب می تواند بسیاری از توانایی های ذهنی کودک را بهبود بخشد.

دانشمندان امروزه عقیده دارند نشانه هایی که یک کودک کم خوابی از خود نشان می دهد بسیار شبیه کودکان با نشانگان بیش فعالی کم توجهی (ADHD) هست. بنابراین شاید بسیاری از کودکان با چنین مشکلی در صورت خوابیدن کافی بهبود یابند ودیگر نیازی به استفاده از دارو نداشته باشند.

Submitted by editor6 on