گزارش مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک

در مراسمی که به مناسبت پایان سلسله برنامه‌های گرامی‌داشت پنجاه سال فعالیت فرهنگی شورای کتاب کودک جمعه ۱۸ بهمن در تالار اجتماعات مؤسسه روزنامه اطلاعات برگزار شد، گروهی از دست‌اندرکاران حوزه کتاب کودک گرد هم آمدند.

بخش بزرگی از مراسم متأثر از درگذشت یحیی مافی، از بنیان گزاران شورای کتاب کودک، بود و از فعالیت‌های فرهنگی و نقش ارزشمندش در رشد و پایایی شورای کتاب کودک تجلیل شد.

گزارش مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک

 برنامه با پخش نماهنگی در سوگ یحیی مافی آغاز شد. سپس توران میرهادی درباره آنچه در پنجاه سال بر شورای کتاب کودک گذشت سخن گفت و از یحیی مافی و همسر ایشان، معصومه سهراب (مافی) یاد کرد. توران میرهادی در ادامه سخنانش آغاز پنجاه سال دیگر از فعالیت‌های شورای کتاب کودک را اعلام کرد و نسل جدید و سازمان‌های همکار را دعوت کرد تا برای آینده شورا آن‌چنان‌ که شایسته آن است پیگیرانه تلاش کنند.

نوش‌آفرین انصاری سخنران دیگر برنامه نیز ضمن یاد کردن از یحیی مافی از کسانی که در برگزاری این جشن شورای کتاب کودک را یاری کرده بودند تشکر کرد. پس از صحبت‌های نوش آفرین انصاری، فیلمی از مراحل ساخت و اجرای سرود شورای کتاب کودک با هم‌آوایی بزرگان شورا پخش شد و حاضران در سالن هم همراهی کردند.

در پایان بخش صبح‌گاهی این مراسم، محمدهادی محمدی، پژوهشگر حوزه ادبیات کودک با ارایه مطلبی با نام "شورای کتاب کودک در فاصله پنجاه سال" به بررسی و نقد عملکرد شورای کتاب کودک در نیم قرن گذشته پرداخت و در پایان با طرح این پرسش که "شورای کتاب کودک می‌خواهد خوب باشد یا بهتر؟"، تصویری از آینده و راه‌های پیش رو برای دوام و رشد این نهاد را در پیش روی حاضران قرار داد و ایشان را به اندیشیدن در این باره دعوت کرد.

گزارش مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک

در بخش دوم مراسم پایانی پنجاه سالگی، در ابتدا نماهنگ و تصاویری از بزرگان و درگذشتگان که نام و یادشان در طول سالیان با نام شورای کتاب کودک و حوزه ادبیات کودکان در هم تنیده است به نمایش درآمد. در ادامه پایه‌گزاران، مدیران یا نمایندگان تعدادی از مؤسسه ها و نهادهای فعال و شناخته‌شده در حوزه کودکان در نشستی درباره تاثیر شورای کتاب کودک بر فعالیت‌هایشان گفت و گو کردند. فهیمه عقیلی از مؤسسه فرهنگی دیگر اصفهان، مریم احمدی از مؤسسه مادران امروز، زهرا فرمانی از هنرکده بادبادک، فرزانه طاهری از مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران، فاطمه قاسم‌زاده از انجمن پژوهش‌های آموزشی پویا، فاطمه کبیر از انجمن خیریه بانوان گرگان، پروانه فخارنیا از فرهنگنامه کودک و نوجوان، ناصر یوسفی از مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا، پولک یعقوبی از مؤسسه شوق یادگیری کوچ، مهرناز خراسان‌چی از کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، علی کندی از مؤسسه کودکان خلاق امروز، نهضت قریشی نژاد از انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان و ملیحه پیشداد از خانه کتابدار از افرادی بودند که در این نشست شرکت داشتند. در میانه این نشست، فیلمی از برخی نویسندگان و دست‌اندرکاران شناخته‌ شده ادبیات کودک به نمایش درآمد که خاطره‌هایی از نحوه آشنایی خود را با شورای کتاب کودک بیان می کردند و به تأثیر شورا در سیر فعالیت‌هایشان اشاره می کردند.

در ادامه نماهنگ و تصاویری از نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک به نمایش درآمد که توسط علیرضا آزادکیا تهیه شده بود. در آغاز این نماهنگ یحیی مافی از توران میرهادی و نوش آفرین انصاری به عنوان دو ستون خیمه شورای کتاب کودک یاد کرد.
بخش نخست نوبت عصرگاهی مراسم بیشتر به گفتگوها و فیلم‌هایی اختصاص داشت که به مرور تاریخ پنجاه ساله شورای کتاب کودک می‌پرداخت. در نخستین گفتگو، میرهادی به نقش استادشان جبار باغچه‌بان در نوع زیست و نگرش خود اشاره می‌کند که سبب‌ساز حرکت‌هایی فرهنگی بزرگ در سال های بعد شد و فیلمی هم از تصاویر بر جای‌ مانده از جبار باغچه‌بان پخش شد. در بخشی از این فیلم نیز درباره ارتباط شورا کتاب کودک با بنیان‌گزار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان صحبت شد.

گزارش مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک

نوش آفرین انصاری در مصاحبه‌ای درباره خود و در خصوص نحوه حضور و ارتباط و آشنایی‌شان با شورای کتاب کودک و هم‌چنین رویدادهای سال‌های نخست مانند راه‌اندازی کارگاه کتاب‌داری و نخستین سمینار ملی شورا صحبت کرد. در ادامه به نقش عباس یمینی شریف در شورا، جایگاه جهانی و بین‌المللی شورای کتاب کودک، برگزاری نخستین جشن‌های روز جهانی کتاب کودک، نخستین برنامه‌های ترویجی در شهرستان‌ها، آغاز فعالیت‌های بررسی کتاب در دوره‌های نخستین، تأسیس کتاب‌خانه تحقیقاتی شورا، کتاب‌خانه‌های سیار و رساندن کتاب به کودکان سراسر ایران، تأسیس فرهنگ‌نامه کودکان، تصاویر و نکاتی درباره نقش و فعالیت‌های ایرج جهان‌شاهی و هوشنگ شریف‌زاده و دکتر عباس حری و دیگران به‌ ویژه در تدوین فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان، شکل‌گیری کارگاه آشنایی با ادبیات کودک در سال‌های نخست پس از انقلاب و موارد دیگر تا پیش از آغاز دهه ۶۰ در خلال مصاحبه‌ها و نماهنگ‌ها به تصویر کشیده شد. برنامه با اجرا گروه موسیقی پالت و رونمایی از "نشان ماهی سیاه کوچولو" با حضور فرشید مثقالی پایان یافت.
نمایشگاهی از اسناد تاریخی پنجاه ساله شورا در فضای نمایشگاهی بیرون سالن تدارک دیده شده بود.

گزارش مراسم پایانی پنجاه سال خدمات فرهنگی شورای کتاب کودک

Submitted by editor3 on