یک صد اثر از یک صد نو قلم

 

طرح "یک صد اثر از یک صد نو قلم" به منظور یاری رساندن به نوجوانان و جوانانی که برای چاپ نخستین اثر خود با مشکلات نشر و بازار کتاب رو به رو هستند از سوی "انجمن قلم" به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه و از سوی این وزارت تصویب شد.

 

 

 این طرح با هدف چاپ یکصد کتاب در زمینه شعر، داستان، نقد و پژوهش ادبی از نوجوانان به منظور ایجاد امکان یکسان برای شناسایی و معرفی شاعران، پژوهشگران و نویسندگان مستعدی که به سبب نداشتن امکانات و شهرت و پیشینه ادبی امکان نشر آثار خود را از سوی ناشران معتبر نمی یابند، پی ریزی شده است.
 راضیه تجار-دبیر علمی و اجرایی چاپ «یكصد اثر از یكصد نوقلم»-  در مورد این طرح گفت: "پیشنهاد این طرح از سوی انجمن قلم به این دلیل بود که بسیاری از نوجوانان و جوانانی كه مدت‌ها در زمینه داستان، شعر، نقد و پژوهش ادبی فعالیت كردند، موفق نبودند نخستین اثر خود را چاپ كنند چرا که یا ناشری حاضر به چاپ آثار آن‌ها نبود و یا چاپ را در ازای دریافت پول انجام می دادند."
او از تصویب این طرح و دریافت مجوز نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد و گفت: "برای چاپ یكصد اثر از یكصد نوقلم كار را شروع كردیم ولی برای این طرح هنوز اطلاع‌رسانی زیادی نشده است. ما از كلاس‌های داستانی‌نویسی انجمن قلم استفاده كردیم و سعی كردیم این طرح را سینه به سینه منتقل كنیم. اما بسیاری از نوقلمان كه در شهرستان‌ها هستند باید در جریان این طرح قرار بگیرند و به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهیم كه ما را در این طرح یاری كنند."
تجار به سقف كاری انتشار که تنها صد اثر است اشاره کرد و گفت: "آثاری كه زودتر به دست ما برسند و داوری شوند، زودتر برای چاپ آماده می‌شوند و پس از چاپ این صد اثر، طرح بسته می‌شود."
تاكنون ۴۵ اثر انجمن قلم رسیده است که بیشترین استقبال در زمینه داستان، سپس شعر و در نهایت نقد و پژوهش ادبی بوده است. آثار پس از بررسی از نظر محتوا و ساختار توسط کارشناسان و صاحب نظران ادبی، برای گرفتن مجوز به  وزارت ارشاد فرستاده می شوند.
تجار، به امتیاز چاپ آثار نوقلمان توسط انجمن قلم اشاره کرد و گفت:" نوقلمان بعد از نشر با همین یك كتاب حق التألیف دریافت می كنند و شرایطی نیز فراهم می‌شود تا بتوانند عضو انجمن قلم ایران شوند."
علاقه مندان می توانند آثار خود را در قالب‌های داستان، شعر، نقد و پژوهش ادبی در ۱۰۰ الی ۱۵۰ صفحه در دو حوزه نوجوان و بزرگسال به صورت تایپ شده و همراه با آخرین مدرك تحصیلی، عكس، زندگی‌نامه ادبی و نشانی با پست سفارشی به انجمن قلم ایران ارسال نمایند.

این انجمن در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بالاتر از میدان كلانتری، بین كوچه‌های ۴۴ و ۴۶، پلاك ۳۹۰، طبقه اول قرار دارد.

 

Submitted by editor6 on